2007, 2009 개정 교육과정 중학교 영어 교과서와 학업성취도 평가의 읽기 지문 분석
- Alternative Title
- A Comparative Analysis of the texts in National Assessment of Educational Achievement and Middle School English Textbooks
- Abstract
- The purpose of this study is to compare the vocabulary levels and the readability of texts in NAEA (National Assessment of Educational Achievement) with those in middle school English textbooks. The reading passages from NAEA and textbooks based on the 2007 and 2009 revised national curriculum were compiled into corpora and the data were examined using VocabProfile. In order to measure the readability, this study used Flesch-Kincaid Grade Level reading formula. The results of this study are as follows:
First, NAEA in 2013 and 2014 have more various words than textbooks based on 2007 revised national curriculum do. It means the lexical diversity of NAEA is relatively higher.
Second, the average readability of NAEA texts in 2013 and 2014 is 5.6, while the readability of textbooks is 6.03. Because the readability of NAEA is higher than that of the textbook, chances are students have more difficulty when they read the texts of NAEA. This result suggests NAEA and textbooks should be adjusted the readability gap.
Third, the vocabulary levels of both the textbooks based on 2009 curriculum and NAEA in 2015 and 2016 lowered than that of textbooks based on 2007. The numbers of 2007 curriculum textbook's token are 4359, while that of 2009 curriculum are 3470. It indicates that both textbooks and NAEA reflceted the 2009 national curriculum. Although the vocabulary of textbooks and NAEA lowered than that of 2007 curriculum, there still is a gap between textbooks and NAEA.
Last, the average readability of NAEA in 2015 and 2016 is 5.78, while the readability of textbooks is 5.37. This result suggests there is a gap between them and it should be readjusted the difficulty of text.
To this end, there is a salient gap in both vocabulary levels and the readability between the texts in NAEA and textbooks, which means it should be discussed to reduce the gap between them.
- Author(s)
- 박소라
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2018. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 중학교 영어 교과서 어휘 분석 이독성
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14488
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000108416
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 영어교육전공
- Advisor
- 조윤경
- Table Of Contents
- ABSTRACT vii
Ⅰ. 서론 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 1
1.2 연구 과제 2
1.3 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
2.1 국가수준 학업성취도 평가 4
2.2 2007, 2009 개정 교육과정 6
2.3 어휘 분석과 이독도 8
2.3.1 어휘 분석 8
2.3.2 이독도 11
2.3.2.1 이독도의 정의 11
2.3.2.2 이독도의 요인 12
2.3.2.3 이독도 측정 방법 17
2.3.2.4 이독도 공식 19
2.4 선행연구 21
Ⅲ. 연구 내용 및 방법 24
3.1 분석 대상 24
3.2 분석 도구 28
3.2.1 Vocabprofile 28
3.2.2 Flesch-Kincaid Grade Level 29
3.3 자료 분석 29
Ⅳ. 결과 분석 및 논의 31
4.1 2007 개정 교과서 및 2013년, 2014년 학업성취도 평가 읽기 지문에 대한 분석 결과 31
4.1.1 2007 개정 교과서 및 2013년, 2014년 학업성취도 평가 읽기 지문의 어휘 난이도 비교 31
4.1.2 2007 개정 교과서 및 2013년, 2014년 학업성취도 평가 읽기 지문의 이독도 비교 35
4.2 2009 개정 교과서 및 2015년, 2016년 학업성취도 평가 읽기 지문에 대한 분석 결과 37
4.2.1 2009 개정 교과서 및 2015년, 2016년 학업성취도 평가 읽기 지문의 어휘 난이도 비교 38
4.2.2 2009 개정 교과서 및 2015년, 2016년 학업성취도 평가 읽기 지문의 이독도 비교 41
4.3 2007 개정 교육과정과 2009 개정 교육과정에 따른 교과서와 학업성취도 평가 읽기 지문의 종합 비교 43
Ⅴ. 결론 및 제언 48
5.1 결론 48
5.2 제언 49
참고문헌 51
부록 56
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 영어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.