2015 개정 교육과정에 따른 초등학교 3-4학년군 영어교과서에 제시된 시각자료의 문화적 분석
- Abstract
- 본 연구는 2015년 개정 교육과정을 반영하고 교육부에 의해 검증된 초등학교 3-4학년군의 영어교과서 5종을 대상으로 교과서에 제시된 시각자료를 통한 여러 나라의 문화적 양상을 분석하는데 목적이 있다. 이를 위해 연구의 분석이 된 기준은 다음과 같다. 첫째, 교육부가 고시한 영어교과의 19개 항목 중 문화적 측면의 해당하는 4개 항목의 소재를 선별하여 분석하였다. 둘째, 그 나라에 해당하는 문화적 측면을 이해하기 위한 교육의 접근 방식인 기여적 접근법, 부가적 접근법, 변혁적 접근법, 의사결정 및 사회적 접근법으로 분류한 Banks(1989)의 4접근법으로 분석하였다. 셋째, 영어의 사용에 따른 국가를 내부권역, 외부권역, 확장권역으로 분류한 Kachru(1985)의 3동심원으로 분석하였다.
위의 분석 기준에 의해 도출된 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 2015년 교육부가 고시한 문화적 측면에 해당하는 소재의 비율은 3학년은 15.8%, 4학년은 24.4%로 도출되었다. 특히, 가장 높은 비율은 다양한 문화권의 일상생활 및 사회의 전반에 관한 내용에 해당하였다. 둘째, Banks(1989)의 4접근법에 의한 분석 결과 기여적 접근법 비율은 3학년은 9.4%, 4학년은 5.2%, 부가적 접근법의 비율은 3학년은 6.3%, 4학년은 4.9%으로 도출되었다. 이에 비해서, 변혁적 접근법과 의사결정 및 사회적 접근법의 비율은 사회적 이슈 배경에 관한 경험이 거의 없는 초등학생에게는 다소 접근 방법이 어려운 내용이므로 그에 대한 비율은 나타나지 않았다. 셋째, Kachru(1985)의 3동심원 국가권역별에 의한 분석 결과는 다음과 같다. 내부권역 분석의 비율은 3학년은 3.3%, 4학년은 3.4%, 외부권역 분석의 비율은 3학년은 1.2%, 4학년은 1.3%로 나타났으며, 확장권역 분석의 비율은 3학년은 7.4%, 4학년은 6.9%로 나타났다. 3동심원 국가권역별 중 가장 높은 것으로 도출된 권역은 확장권역으로 나타났다. 이러한 문화적 측면을 기준으로 초등학교 3-4학년군의 영어교과서에 제시된 시각자료를 분석한 결과 각 교과서의 여러 나라의 문화적 양상은 균등하게 반영하고 있음을 알 수 있었다.
2015년 개정 교육과정에서 교육부는 영어 학습을 통한 외국 문화의 이해와 문화적 다양성의 관용 및 세계인과 소통의 중요성을 언급하였다. 이를 위해 국제적 안목과 세계 시민으로서의 포용 능력의 함양에 교육의 역량과 목표를 강조한 바 있다. 그러나 이러한 교육적인 목표와 강조에도 불구하고 2018년 최근 영국 BBC 글로벌 설문조사에 의하면 다른 배경을 가진 문화 포용도에서 우리나라는 세계 최하위권 수준에 머무르는 결과를 나타냈다(BBC Global Survey, 2018). 이러한 현실적인 결과를 미루어 볼 때, 우리나라 공교육에 다양한 배경을 가진 외국 문화에 대한 개념과 형평성이 올바르게 확립 될 수 있도록 학습의 재검토 및 향 후 초등영어교과서의 개발에도 더욱 심도 있는 연구가 필요할 것이다.
This study aimed to examine the cultural aspects through the visuals which were presented in Korean elementary school English textbooks by the revised curriculum in 2015. To achieve this aim, five elementary school English textbooks of the third-fourth grade were selected which were proved by Ministry of Education. The criteria of analysis which are related to cultural contents were as follows. First, the four topics were selected among the 19 topics which are related to the cultural aspects of the revised national curriculum. Second, the visuals were analyzed by Banks’(1989) four approaches which are categorized as an educational approaches to understand the cultural aspects of the country: the contributions approach, the additive approach, the transformative approach, and the decision-making & social action approach. Third, the visuals were analyzed by Kachru’s (1985) three circles which are classified by countries using English: the inner circle, the outer circle, and the expanding circle.
The findings of this study were as follows: First, the ratios of the cultural aspects were 15.8% for the third grade textbooks and 24.4% for the fourth grade textbooks based on the topics of the Revised National Curriculum. In particular, the highest ratio was regarding the daily life and social aspects. Second, the ratios of the cultural aspects were based on the Banks’(1989) four approaches as follows: the ratio of the contributions approach was 9.4% for the third grade textbooks and 6.3% for the fourth grade textbooks; the ratio of the additive approach was 5.2% for the third grade textbooks and 4.9% for the fourth grade textbooks. On the other hand, none of the ratio of the transformative approach, and the decision-making & social action approach were presented for the third-fourth grade textbooks. Third, the ratios of cultural aspects were based on the Kachru’s (1985) three circles as follows: the ratio of the inner circle was 3.3% for the third grade textbooks and 3.4% for the fourth grade textbooks; the ratio of the outer circle was 1.2% for the third grade textbooks and 1.3% for the fourth grade textbooks; and the ratio of the expanding circle was 7.4% for the third grade textbooks and 6.9% for the fourth grade textbooks.
As a result of the analysis, the cultural aspects were reflected evenly in each unit of textbooks through the visuals which were presented in the third-fourth grade elementary English textbooks. According to the 2015 revised national curriculum, the significance of understanding foreign cultures, the tolerance of cultural diversities, and communications in the world through the English education were accentuated for the English educational goals. To achieve these goals, they highlighted in regards to understand the international perspectives and embrace the diverse cultures(Ministry of Education, 2015). Despite these educational goals, according to the BBC Global survey of Ipsos-MORI in 2018, the current cultural tolerance ratio of South Korea ranked at the lowest level rate in the world, that is, this result of reality suggest that the further research impartially will be needed to re-examine and understand the flow of diverse cultural aspects of countries in the education of South Korea.
- Author(s)
- 구애리스
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2018. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 시각자료 영어교육 영어교과서 초등영어 문화 2015 개정 교육과정
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14490
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000116376
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 초등영어교육전공
- Advisor
- 박매란
- Table Of Contents
- 목차
표 목차 ⅲ
그림 목차 ⅴ
Abstract ⅵ
Ⅰ. 서론 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 1
1.1.1 연구의 필요성 1
1.1.2 연구의 목적 2
1.2 연구 문제 3
1.3 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 4
2.1 초등영어교육 4
2.1.1 초등학생의 특성 4
2.2.2 초등영어의 교과과정 5
2.2 초등영어교과서의 시각자료 6
2.2.1 시각자료의 개념 6
2.2.2 시각자료의 역할 및 기능 7
2.2.3 시각자료와 영어교육 8
2.3 영어교육의 문화적 측면 9
2.3.1 문화의 개념 9
2.3.2 교과서의 역할 및 문화 교육 11
2.3.3 외국어교육과 문화 교육 12
2.4 선행연구 14
Ⅲ. 연구 방법 16
3.1 연구 대상 16
3.1.1 연구 대상의 단원 및 시각자료의 수 17
3.2 분석 기준 19
3.2.1 교육부의 문화 소재 20
3.2.2 Banks(1989)의 4접근법 21
3.2.3 Kachru(1985)의 3동심원 22
3.2.4 교과서의 문화 교육란 비교 23
Ⅵ. 분석 결과 및 논의 24
4.1 교육부의 문화 소재 분석 결과 24
4.2 Banks(1989)의 4접근법 분석 결과 30
4.3 Kachru(1985)의 3동심원 권역별 분석 결과 33
Ⅴ. 결론 및 제언 42
5.1 결론 42
5.2 제언 43
참고 문헌 45
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 초등영어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.