2015 개정 영어과 교육과정에 따른 초등 3~4학년군 영어 교과서 문화 분석
- Alternative Title
- An Analysis of the Cutural Contents in Elementary School English Textbooks for third and Fourth Grades Based on the 2015 National English Currculum
- Abstract
- 본 연구는 2015 개정 초등학교 영어과 교육과정에 따라 2018년부터 학교 현장에서 교재로 사용되는 초등학교 3,4학년 검인정 영어 교과서 5종(A, B, C, D, E)에 제시된 문화 내용을 분석하고 개선해 나가야 할 사항을 제시하는 것이 목적이다. 문화와 문화 교육에 관한 선행 연구 및 이론적 고찰을 바탕으로 각 검인정 교과서에 제시된 문화를 분석‧분류하고, 이를 토대로 지난 2009 교육과정에서의 문화 내용과 비교하여 초등학교 영어 문화 학습의 발전에 밑거름이 될 수 있는 도움을 주는 정보를 제공하고자 한다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 5종의 초등 3,4학년 영어교과서의 문화 학습란의 교과서 내 분량을 분석한 결과 모든 교과서에서 문화 학습란을 제시하여 문화에 대한 학습이 이루어지도록 구성한 점은 우수하였으나 문화 학습란의 분량은 다른 학습 내용에 비하여 교과서 내의 비중은 작았으나, 2종의 영어 교과서에서 문화 학습만을 위한 단원을 따로 구성해 놓은 점은 매우 바람직하였다.
둘째, 각 교과서의 문화 내용을 문화 소재별로 분석해 보았을 때 ‘8. 다양한 문화권에 속한 사람들의 일상생활에 관한 내용’이 가장 많은 비중을 차지하고 있었으며, 그 뒤를 9번 문화 소재, 7번 문화 소재, 10번 문화 소재의 순으로 비중을 차지하고 있었다. 7번, 8번, 9번 문화 소재에 비하여 10번 문화 소재의 제시 비율이 매우 낮았으며, 앞으로 학생들에게 제시되는 영어 교과서에는 초등 3,4학년 학생들의 고른 문화 학습을 위하여 우리의 전통 문화, 우리의 식사 예절 및 미풍양속을 소개하는데 도움이 되는 내용의 제재와 함께 학생들의 수준을 고려하여 재구성하여 제시되어야 한다.
셋째, 문화 배경별 분석 결과는 복합 문화 배경이 가장 많은 비중을 차지하고 있었고, 그 뒤를 대조 문화 배경, 영미 문화 배경, 기타 문화 배경, 보편 문화 배경, 우리 문화 배경 순으로 이루어져있고, 그 중 우리 문화 배경의 비중은 다른 문화 배경에 비해 매우 낮은 비중을 나타냈다. 따라서 우리 문화 중 역사, 관광지, 명소, 전통 놀이 등과 같은 제재를 엄선하여 초등 3,4학년 학생들의 영어 의사소통 능력 범위 안에서 할 수 있는 활동으로 수준별 자료를 만들어 향후 문화 학습 활동에 추가하여 문화 학습에 투입할 필요가 있다.
넷째, 문화 유형별로 분석한 결과는 행동 문화가 가장 높은 비중을 차지하고 있었고, 그 다음으로 물질문화, 정신문화의 순의 비중을 보였다. 문화 유형별 비중 분석 결과에서 알 수 있듯이 행동 문화 비중이 심화된 경향을 보이고 있으며, 물질문화 유형, 정신문화 유형과의 고른 소개 및 제시가 필요하다.
다섯째, 분석한 결과를 바탕으로 2009 교육과정에서의 영어 교과서와 비교해 본 결과 문화 소재별 분석 결과 비교에서는 8번 문화 소재의 내용의 비중이 많이 늘어났고, 7번 문화 소재와 10번 문화 소재의 경우 소폭 늘어남을 확인한 반면 9번 문화 소재의 경우 오히려 비중이 줄어들었음을 확인 할 수 있었다. 문화 배경별 분석 결과 비교에서는 영미 문화의 비중이 많이 늘어난 반면, 대조 문화 배경의 비중이 크게 줄어들었다. 마지막으로 문화 유형별 비교에서는 물질문화, 정신문화가 감소하였으나, 행동문화가 증가하였음을 확인 하였다.
2015 개정 영어과 성격 및 목표에 따라 새롭게 제작된 5종의 영어교과서는 개정 교육과정의 성격과 목표에 잘 부합되게 집필 된 것으로 여겨지나, 각 문화별 소재, 배경, 유형의 비중을 전체적으로 균형 있게 구성할 필요성이 있으며, 교과서에 제시 된 문화 내용을 교실 수업에서 다양한 교수‧학습 방법을 통해 실제적인 수업 활동이 이루어졌을 때, 지속적이고 체계적인 문화 교육이 가능해질 것이다.
In 2018 each elementary school has adopted a new English textbook among five different government authorized textbooks and uses it for the Third and Fourth year students according to the 2015 National English Curriculum. This study tried to analyze the contents of cultural awareness education in the new English textbooks and to provide some suggestions to improve the contents. For this purpose, the author reviewed the academic researches of culture and culture education, analyzed the contents of cultural awareness education in the textbooks, and clarified them by the types and cultural backgrounds. The author finally tried to find educational implications for better cultural awareness education in English education at elementary schools by comparing the contents of cultural awareness in the current new textbooks with the contents of the previous 2009 National Curriculum.
The results of this study are as follows: First, it can be evaluated positively that every textbook provides a section for cultural awareness, but the contents of most textbooks are not enough for students to learn the culture of English speaking countries. Only two textbooks provide a separate lesson units for cultural awareness learning.
Second, the most common theme among the contents is ‘people's everyday lives from diverse cultures (No. 8 cultural material).’ The next is the theme of No. 9 cultural material and after that, the themes of No. 7 and No 10. materials follow, but the theme of No. 10 cultural material is rarely dealt with. It is recommendable for a balanced cultural awareness learning that the textbook may provide topics helping students to introduce Korean traditional dining etiquette and good customs to foreigners.
Third, each content of cultural awareness learning program has a different cultural background. The most common cultural background is complex cultural backgrounds and, after that, contrast cultural backgrounds, British and American background, the other cultural backgrounds, and a universal background follow. But Korean cultural background is not found in all the new textbooks. The author suggests, based on the research, that some materials dealing with Korean culture, such as Korean history, famous places and traditional games, should be added in the textbook. The materials should be processed for the third and fourth year students in order to improve their English communication skills.
Fourth, in the contents of cultural awareness learning the most common type of culture is behavioral culture; after that, material culture and moral culture follow. It is obvious that the textbooks focused on behavioral culture too much. Therefore, it is necessary to strike a balance among three different types of culture in organizing the contents.
Lastly, in the new textbooks, the contents of No. 8 cultural material are much increased and the contents of No. 7 and No. 10 cultural material are increased a little, but the contents of No. 9 cultural materials are reduced in comparison with the previous textbooks based on the 2009 National English Curriculum. While the contents of British and American cultural background are increased significantly, contrast cultural background are reduced. The contents of the behavioral culture are increased, but the contents of material and moral culture are reduced and the proportion of contrasting cultural backgrounds has been greatly reduced.
The author concluded that all the five new government-authorized English textbooks are well organized according to the 2015 National English Curriculum, especially in its direction and purpose. It is necessary for more effective cultural awareness education that the contents of the textbook should be more equally balanced in terms of cultural materials, cultural backgrounds and types of culture. The authentic cultural awareness education can be achieved when the contents of the textbook are presented with various practical teaching and learning activities in the classroom.
- Author(s)
- 박은상
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2018. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14491
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000108628
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 초등영어교육전공
- Advisor
- 박매란
- Table Of Contents
- 목 차
Abstract ⅴ
Ⅰ. 서 론 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 1
1.2 연구 과제 3
1.3 연구의 제한점 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
2.1 초등 영어 교과의 학습 목표 5
2.2 문화의 개념 6
2.3 언어와 문화의 관계 7
2.4 문화 교육의 필요성 9
2.5 선행 연구 11
Ⅲ. 연구 방법 13
3.1 연구 대상 13
3.2 분석 기준 18
3.3 자료 분석 방법 18
3.3.1 문화별 소재에 따른 분석 방법 18
3.3.2 문화별 배경에 따른 분석 방법 20
3.3.3 문화별 유형에 따른 분석 방법 22
Ⅳ. 분석 결과 및 논의 24
4.1 문화 소재별 분석 24
4.2 문화 배경별 분석 32
4.3 문화 유형별 분석 41
4.4 선행 연구 분석 결과 비교 43
4.4.1 문화 소재별 분석 비교 43
4.4.2 문화 배경별 분석 비교 45
4.4.3 문화 유형별 분석 비교 46
Ⅴ. 결론 및 제언 49
5.1 결론 49
5.2 제언 52
참고 문헌 54
부록 59
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 초등영어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.