PUKYONG

공정관광인식과 신뢰, 참가만족 및 사후행동의 관계연구

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Abstract
The forms of tourism are shifting a focus from massive tourism to individual tourism. Interest in tourism has taken a dual perspective between activation of local economy and pursuit of happiness on the part of tourists, which has resulted in more complex and diverse approaches to tourism. This study thus set out to analyze relations among the perceptions, trust and satisfaction of fair tourism among the tourists participating in fair tourism, relations between trust of fair tourism and satisfaction and post-behavior of fair tourism, and the effects of satisfaction with fair tourism on post-behavior of fair tourism.
A survey was conducted with the participants of a fair tourism pilot product in the Busan area over six sessions from June 15 to July 28, 2013. The analysis results were as follows: first, perceptions of fair tourism had partial significant impacts on trust of fair tourism; second, perceptions of fair tourism had partial significant influences on satisfaction with participation in fair tourism; third, strong trust in fair tourism had very positive effects on satisfaction and post-behavior of fair tourism; and finally, the greater satisfaction they had with fair tourism, the more they were willing to participate in a fair tourism product again. Based on those analysis results, the study proposed some implications.
Author(s)
최복룡
Issued Date
2014
Awarded Date
2014. 2
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/1455
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001966864
Affiliation
경영대학원
Department
경영대학원 경영학과관광경영전공
Advisor
전재균
Table Of Contents
제 1장 서 론 1
제 1 절 문제의 제기 1
제 2 절 연구의 목적 3
제 3 절 연구의 범위 및 방법 4

제 2 장 이론적 배경 7
제 1 절 공정관광 인식 7
제 2 절 공정관광 신뢰 13
제 3 절 참가만족 15
제 4 절 사후행동 17

제 3 장 연구모형의 설계 19
제 1 절 연구모형 19
1. 연구모형 19
2. 변수의 조작적 정의 20
제 2 절 가설의 설정 및 검증 방법 23
1. 연구가설의 설정 23
2. 연구가설의 검증방법 26
제 3 절 조사의 설계 27
1. 조사의 개요 27
2. 설문지의 구성 및 내용 28

제 4 장 가설검증 및 결과의 해석 29
제 1 절 자료의 분석 29
1. 자료의 인구통계적 특성 29
2. 신뢰성 및 타당성 검증 30
제 2 절 가설의 검증과 결과의 해석 39
1. 가설의 검증 및 결과의 해석 39
2. 가설의 채택여부 44

제 5 장 결 론 45
제 1 절 연구결과의 요약 및 시사점 45
1. 연구결과의 요약 45
2. 연구의 시사점 47
제 2 절 연구결과의 한계 및 향후 연구과제 48

참 고 문 헌 50
설 문 지 55
Degree
Master
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경영대학원 > 경영학과-관광경영학전공
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