PUKYONG

베트남에서의 문화한류 및 경제한류가 방문의도 및 구매의도에 미치는 영향

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Abstract
Some researchers asserted that “The Business Hallyu is the economic effect of the Cultural Hallyu”. But recently, the viewpoint of Business Hallyu has changed. In other words, there is a view that not only interprets Business Hallyu as a result derived from the influence of Cultural Hallyu but also recognizes it as a new emerging independent Hallyu, distinct from the Cultural Hallyu.
The purpose of this study was to verify the effect of Cultural Hallyu and Business Hallyu in Vietnam on visit intention and purchase intention. To analyze this, it conducted both online and offline surveys to 433 people who live in Vietnam. The final data was first tested with frequency analysis and factor analysis, and then the proposed research model was analyzed through reliability analysis, correlation analysis and structural equation analysis using SPSS 23.0 and AMOS 20.0.
The main results of this study can be summarized as follows. At first, Cultural Hallyu (including K-POP (music), Korean films/ dramas and Korean stars) and Business Hallyu (including Korean products, bilateral economic cooperation) have positive effects on the Korean’s national image. Secondly, the Korean’s national image has positive effects on visit intention and purchase intention.
For this reason, it is necessary to create synergy effects between Cultural Hallyu and Business Hallyu to improve Korea's national image and connect Korea visit intention with Korean products purchase intention. It is to utilize Cultural Hallyu when promoting Korean products, or on the contrary, it promotes Korean products in the content of Cultural Hallyu.
For the purpose of attracting Vietnamese tourists, it is necessary to have promoting methods that effectively utilize Cultural Hallyu and Business Hallyu. Specifically, K-POP (music), Korean stars, Korean films/dramas, Korean companies should be introduced previously before the promotion of Korean tourism.
Author(s)
GIANG YEN NGOC
Issued Date
2018
Awarded Date
2018. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14641
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000115370
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 경영학과
Advisor
김완민
Table Of Contents
제 1 장 서론 1
제 1 절 연구배경 및 연구목적 1
가. 연구배경 및 필요성 1
나. 연구목적 6
제 2 절 연구범위 및 연구방법 7
가. 연구범위 7
나. 연구방법 8
제 2 장 이론적 배경 9
제 1 절 문화한류 9
가. 문화한류의 개념 9
나. 문화한류의 구성 및 영향 11
제 2 절 경제한류 15
가. 경제한류의 개념 15
나. 경제한류의 구성 및 영향 17
제 3 절 국가이미지 19
가. 국가이미지의 개념 19
나. 국가이미지의 구성요소 22
다. 국가이미지의 영향 24
제 4 절 방문의도 및 구매의도 26
가. 행동의도의 개념 26
나. 방문의도의 개념 29
다. 구매의도의 개념 30
제 3 장 연구방법 33
제 1 절 연구모형 및 가설설정 33
가. 연구모형 33
나. 가설설정 34
제 2 절 조사설계 및 분석방법 38
가. 설문지의 구성 38
나. 자료수집 42
다. 분석방법 43
제 4 장 실증분석 44
제 1 절 변수 분석결과 44
가. 표본의 특성 44
나. 타당성 및 신뢰성 분석 45
다. 상관관계 분석 51
제 2 절 가설 검증결과 52
제 5 장 결론 56
제 1 절 연구결과의 요약 56
제 2 절 연구의 시사점 57
가. 이론적 시사점 57
나. 실무적 시사점 57
제 3 절 연구의 한계점 및 향후 연구를 위한 제안 59
참 고 문 헌 60
설 문 지 70
Degree
Master
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