외식사업의 입지유형에 따른 서비스품질이 비재무적 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구
- Alternative Title
- A study of Influence of Location Type and Service Quality on Non-Financial Performance in Foodservice Enterprises: Focusing on Casual and Fine Dining in Shandong, China
- Abstract
- The purpose of this study is to investigate the influence of perceived service quality factors on non-financial performance and the type of location including office, downtown, residential area, sightseeing spot. This study is sampled in rapidly growing casual and fine dining restaurant business in Shandong, China in recent years. The 204 items were analyzed by using frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, one-way ANOVA, and multiple regression analysis.
Construct Validity and reliability between service quality and the non-financial performance according to the shopping center, residential area, and sightseeing spot has been analyzed and established. The results of this study can be summarized as follows. First, empathy, food quality, tangibility and reliability except responsiveness among the five factors of service quality have a positive influence on customer satisfaction. There has been a positive effect on firm image in order of reliability, tangibility and reactivity. Second, the analysis of service quality factors according to location types such as office, downtown, residential area, sightseeing spot has been performed. Most of the factors including empathy, responsiveness, food quality, tangibility and reliability in service quality have showed a difference in the different types of location. The firm image as a factor of non-financial management performance have showed significant differences among the location types. Customer satisfaction did not show any significant difference among the location types. Third, there were differences in service quality factors and non-financial performance factors by location type.
Based on the results of this study, the company's competitiveness in the food service business in Shandong of China should be presented from a customer-oriented service quality viewpoint. It is necessary to strengthen the advantage of differentiated service quality for continuous profit generation and growth, It is also useful to be knowledgable for customers to select foodservice stores conveniently for each type of location in a specific area. This valuable information could guide us to establish foodservice management strategies.
- Author(s)
- CHENG FEI
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2018. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 외식사업 캐주얼 다이닝 파인 다이닝 입지유형 서비스품질 경영성과
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14678
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000109097
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 경영학과
- Advisor
- 설훈구
- Table Of Contents
- Abstract V
목차 I
제1장 서론 1
제1절 연구의 배경과 목적 1
제2절 연구의 방법과 범위 4
제2장 이론적 배경 및 선행연구 6
제1절 외식사업에 관한 이론적 고찰 6
1. 외식사업의 개념 6
2. 외식사업의 특징 8
제2절 캐주얼 및 파인 다이닝에 관한 이론적 고찰 11
1. 캐주얼 다이닝 레스토랑의 개념 11
2. 파인 다이닝 레스토랑의 개념 12
제3절 외식사업의 입지에 관한 이론적 고찰 14
1. 외식사업 입지의 개념 및 중요성 14
2. 외식사업 입지의 특성 15
3. 외식사업의 입지분석 18
제4절 서비스품질의 관한 이론적 고찰 20
1. 서비스품질의 개념 20
2. 서비스품질의 의의 23
3. 서비스품질의 구성요인 및 측정 24
제5절 경영성과에 관한 이론적 고찰 27
1. 경영성과의 정의 및 구성요소 27
2. 비재무적 경영성과에 관한 선행연구 28
제3장 연구 설계 및 분석 방법 29
제1절 가설 설정 및 연구 모형 29
1. 가설 설정 및 연구 모형 29
2. 변수의 조작적 정의 33
제2절 설문지 구성 및 측정 도구 36
1. 설문지의 구성 36
2. 표본의 선정 및 조사 방법 37
3. 분석 방법 39
제4장 실증 분석 40
제1절 표본의 특성 40
제2절 신뢰성 및 타당성 검증 44
제3절 상관관계 분석 47
제4절 가설 검증 결과 48
제5장 결론 58
제1절 연구결과의 요약 및 시사점 58
제2절 연구의 한계 및 향후 연구 방향 60
참고문헌 62
설문지 66
표 목차 III
그림 목차 IV
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 경영대학원 > 경영학과
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.