의약품 유통업체 종사자의 직무만족과 자기효능감이 조직몰입에 미치는 영향
- Abstract
- The purpose of this study is to examine the effects of job satisfaction which is found to be the most influential factors in organizational commitment and self - efficacy which is researching in various industries and occupations, on the organizational commitment of pharmaceutical wholesale company employees.
This study was conducted to survey employees belonging to pharmaceutical wholesale companies nationwide. A total of 321 questionnaires were used for the analysis of results. The data were analyzed using Pearson's correlation analysis and stepwise multiple regression analysis. The results of this study are as follows.
First, organizational commitment is influenced by external satisfaction, internal satisfaction, and task difficulty preference order. All factors had a positive effect on organizational commitment. Second, the affective commitment is influenced by internal satisfaction, external satisfaction, confidence, and task difficulty preference order, and all factors had a positive effect on affective commitment. Third, the continuous commitment is influenced by external satisfaction and confidence order, and external satisfaction had a positive, on the order hand, confidence had a negative effect on continuous commitment. Fourth, the normative commitment is influenced by external satisfaction, task difficulty preference order, and all factors had a positive effect on normative commitment.
The results of this study suggest that efforts to improve the level of job satisfaction and self-efficacy by managers, supervisors and human resources managers are needed to encourage of employees' organizational commitment in pharmaceutical wholesale companies.
- Author(s)
- 강대환
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2018. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 의약품 유통업체 직무만족 자기효능감 조직몰입
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14691
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000115612
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 평생교육·인적자원개발전공
- Advisor
- 강승희
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 4
3. 용어의 정의 5
가. 의약품 유통업체 5
나. 직무만족 5
다. 자기효능감 5
라. 조직몰입 6
4. 연구의 제한점 6
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 직무만족 7
가. 직무만족의 정의와 개념 7
나. 직무만족의 영향 9
다. 직무만족의 요인 11
2. 자기효능감 14
가. 자기효능감의 정의와 개념 14
나. 자기효능감의 영향 16
다. 자기효능감의 요인 17
3. 조직몰입 20
가. 조직몰입의 정의와 개념 20
나. 조직몰입의 영향 22
다. 조직몰입의 요인 23
4. 선행연구의 고찰 26
가. 직무만족과 조직몰입 26
나. 자기효능감과 조직몰입 27
Ⅲ. 연구방법 29
1. 연구대상 29
2. 연구도구 32
가. 직무만족 척도 32
나. 자기효능감 척도 33
다. 조직몰입 척도 34
3. 자료처리 35
Ⅳ. 연구결과 36
1. 주요 변인기술통계 분석 36
2. 주요 변인 상관관계 분석 37
3. 조직몰입에 영향을 미치는 요인 41
가. 직무만족, 자기효능감의 하위요인이 조직몰입에 미치는 영향 41
나. 직무만족, 자기효능감의 하위요인이 정서적 몰입에 미치는 영향 42
다. 직무만족, 자기효능감의 하위요인이 유지적 몰입에 미치는 영향 43
라. 직무만족, 자기효능감의 하위요인이 규범적 몰입에 미치는 영향 44
Ⅴ. 논의 및 결론 46
1. 논의 46
2. 결론 및 제언 51
참고문헌 53
부록 71
- Degree
- Master
-
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- 교육대학원 > 평생교육인적자원개발전공
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