한식당의 선택 속성이 고객만족, 재방문의도 및 추천의도에 미치는 영향-하노이거주베트남소비자를 중심으로-
- Alternative Title
- The Effect of Selection Attributes of Korean Restaurants on Customer's Satisfaction, Revisit Intention and Recommendation Intention: Focused on Vietnamese Consumers in Hanoi
- Abstract
- The purpose of this study is to examine the effects of Korean restaurant selection attributes on customer satisfaction, revisit intention and recommendation intention.
Questionnaire was established based on previous studies concerning Korean restaurant selection criteria. The survey for this study was conducted particularly among Vietnamese who had eaten Korean food at Korean restaurants in Hanoi. Vietnam.
The results of this study are explained as follow. First, the main multi-facets of this construct in selection of Korean restaurants can be explained as food, service, menu, and environment.
Second, factors such as food, service, menu and environment among selection attributes have a significant influence on satisfaction in Vietnam. Third, satisfaction affects revisit intention in Vietnam. Finally, satisfaction have a significant influence on recommendation intention in Vietnam.
This study theoretically contributes to the improvement and advancement of Korean restaurants in the Vietnamese market, which has been showing a great deal of interest in Korean foodservice.
- Author(s)
- TRAN VAN MANH
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2018. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 한식당 선택속성(korean restaurant selection attributes) 고객만족(customer satisfaction) 재방문의도(revisit intention) 추천의도(recommendation intention)
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14742
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000115296
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 경영학과
- Advisor
- 설훈구
- Table Of Contents
- 1. 서 론 1
1.1. 연구 배경 1
1.2. 연구 목적 8
1.3. 연구 방법 및 범위 9
2. 이론적 배경 12
2.1. 한식당 12
2.1.1. 한식당의 정의 12
2.1.2. 하노이 한식당 분포 15
2.2. 한식당 선택 속성 17
2.2.1. 한식당 선택속성의 정의 17
2.2.2. 한식당 선택속성의 구성요인 20
2.3. 고객만족 23
2.3.1. 고객만족의 정의 23
2.3.2. 고객만족의 구성요인 27
2.3.3. 고객만족의 선행연구 29
2.4. 재방문의도 30
2.5. 추천의도 33
3. 연구방법 36
3.1. 연구 모형 및 가설의 설정 36
3.1.1. 연구모형의 설정 36
3.1.2. 연구가설의 설정 37
3.2. 변수의 조작적 정의 40
3.3. 조사방법 41
3.3.1. 조사대상 및 방법 41
3.3.2. 설문지의 구성 43
3.3.3. 자료 분석 방법 44
4. 실증분석 46
4.1. 표본의 특성 분석 46
4.1.1. 응답자의 일반적 특성 46
4.1.2. 응답자의 한식당 방문 후의 특성 48
4.2. 신뢰성 및 타당성 검증 49
4.2.1. 한식당의 신뢰성 및 타당성 검증 49
4.2.2. 고객만족의 신뢰성 및 타당성 검증 51
4.2.3. 재방문의도의 신뢰성 및 타당성 검증 52
4.2.4. 추천의도의 신뢰성 및 타당성 검증 53
4.3. 상관관계 분석 54
4.4. 가설 검증 55
4.4.1. 한식당 선택속성과 고객만족 사이의 영향관계 55
4.4.2. 고객만족과 재방문의도 사이의 영향관계 56
4.4.3. 고객만족과 추천의도 사이의 영향관계 57
5. 결론 59
5.1. 연구결과 요약 및 시사점 59
5.1.1. 연구결과의 요약 59
5.1.2. 시사점 60
5.2. 한계점 및 향후 연구방향 62
참고문헌 63
설 문 지 68
- Degree
- Master
-
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