항만물류 서비스품질이 고객만족 및 고객충성도에 미치는 영향
- Alternative Title
- The Impact of the Port Logistics Service Quality on Customer Satisfaction and Loyalty-Focused on Qingdao Port-
- Abstract
- In recent years, with the growth of the world economy and the development of international trade, the competition between the ports of the world has become increasingly fierce. From the perspective of port marketing, the competitiveness of the port depends on the customer's satisfaction with the quality of port logistics services. First of all, the definition of port logistics service quality is "subjective evaluation of port services". After customers arrive at the port, or receive or pay for goods, they enjoy the services provided by container terminals or loading and unloading companies. Then, with respect to it, this study was conducted by the major shipping companies and shipping agencies using Qingdao Port on the basis of SERVPERF model. The results of this study were obtained through SPSS and AMOS analysis.
First, speediness has the greatest impact, followed by tangibleness, safety, responsiveness, informatization and reliability. This result has provided sufficient suggestions for the future direction of customer satisfaction in Qingdao Port.
Second, the higher the quality of service of the port to the customer, the higher the loyalty of the customer.
Third, the higher the cost for customers to change ports, the lower the customer's satisfaction with the port.
This article proposes the concept of port service quality from the theoretical background. Through practical verification, it confirms the influence of port service quality on customer satisfaction and loyalty. This article puts forward the key point of the port logistics service strategy, and provides valuable advice for the backward development of Qingdao Port.
- Author(s)
- ZHENG HONG
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2018. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 항만물류 서비스품질 고객만족도 고개충성도
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14744
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000109335
- Alternative Author(s)
- 정홍
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 국제통상물류학과
- Advisor
- 하명신
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 배경 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 3
Ⅱ. 세계 항만물류환경 변화와 청도항의 현황 5
1. 세계 항만물류현황 및 환경변화 5
1) 세계 항만물류 환경변화 5
2) 세계 항만물류 현황 9
2. 청도항의 현황 12
1) 항만 입지 12
2) 항만 시설 13
3) 항만발전 및 계획 15
Ⅲ. 이론적 배경 17
1. 항만물류서비스품질에 관한 연구 17
1) 서비스품질의 개념 17
2) 항만물류서비스품질의 개념 및 선행연구 19
2. 고객만족도, 고객충성도에 관한 연구 23
1) 고객 만족도의 개념 및 선행 연구 23
2) 고객 충성도의 개념 및 선행연구 26
Ⅳ. 연구모형 및 연구가설의 설정 30
1. 연구모형의 설계 30
2. 연구가설의 설정 31
1) 항만물류서비스품질과 고객만족도에 대한 가설 32
2) 고객만족도 과 고객충성도에 대한 가설 33
3. 변수의 조작적 정의와 측정도구의 개발 34
1) 항만물류서비스품질의 측정 변수 34
2) 고객만족도의 측정 변수 38
3) 고객충성도의 측정 변수 39
4. 조사대상의 선정 및 분석 방법 39
1) 조사대상의 선정 및 자료수집방법 39
2) 분석방법 40
Ⅴ. 실증분석 44
1. 응답기업의 일반적 특성 44
2. 측정도구의 신뢰성 및 타당성 분석 46
3. 연구가설의 검증 55
Ⅵ. 결 론 58
1. 연구결과의 요약 58
2. 연구의 시사점 60
1) 학문적 시사점 60
2) 실무적 시사점 61
3. 연구의 한계 및 향후 연구과제 62
64
70
- Degree
- Master
-
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- 대학원 > 국제통상물류학과-FTA비즈니스전공
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