브랜드 현지성과 자민족중심주의 및 세계주의가 중국 소비자의 자동차 브랜드 선택에 미치는 영향
- Abstract
- ABSTRACT
This study analyzed that the effects of consumers' propensity and brand perception on Chinese consumers' attitudes toward automobile brands(Global, Independent and Local) and purchase intentions. Specifically, it focused on perceived brand localness, ethnocentrism and cosmopolitanism.
To accomplish these aims, Chinese consumers in Xian were surveyed about automobile brands. The data from 94 questionnaires were used in statistical analysis. For this study, reliability test, factor analysis and multi regression analysis were used by running SPSS 18.0 statistical package.
The findings of this study are as follows. First, perceived brand localness has a positive influence on Chinese consumers' attitude toward independent brand. Second, consumer ethnocentrism has a positive influence on local brand attitude and local brand purchase intention. Third, cosmopolitanism has a positive influence on Chinese consumers' attitude toward global brand. Finally, local brand attitude has a positive influence on local brand purchase intention. And, local brand attitude has full mediating effect between ethnocentrism and local brand purchase intention.
- Author(s)
- 석창훈
- Issued Date
- 2014
- Awarded Date
- 2014. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/1523
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001966932
- Affiliation
- 대학원
- Department
- 대학원 국제통상물류학과
- Advisor
- 이춘수
- Table Of Contents
- 표 목차 ⅳ
그림 목차 ⅴ
Abstract ⅵ
제1장 서론 1
제1절 문제제기 및 연구목적 1
1.1.1 문제의 제기 1
1.1.2 연구의 목적 3
제2절 연구범위 및 연구방법 4
제3절 논문의 구성 5
제2장 기존문헌 검토 6
제1절 브랜드 현지성(Perceived Brand Localness) 6
2.1.1 브랜드 현지화와 브랜드 현지성 6
2.1.2 브랜드 현지성에 관한 문헌 검토 8
2.1.3 중국시장 내 글로벌 완성차 브랜드의 현지화 9
제2절 자민족중심주의(Ethnocentrism) 13
2.2.1 자민족중심주의의 정의 13
2.2.2 자민족중심주의에 관한 문헌 검토 14
제3절 세계주의(Cosmopolitanism) 16
2.3.1 세계주의의 정의 16
2.3.2 세계주의에 관한 문헌 검토 17
제4절 브랜드 태도 및 구매의도 19
제3장 가설의 설정 및 연구모형 21
제1절 가설의 설정 21
3.1.1 브랜드 현지성이 브랜드 태도 및 구매의도에 미치는 영향 21
3.1.2 자민족중심주의가 브랜드 태도 및 구매의도에 미치는 영향 22
3.1.3 세계주의가 브랜드 태도 및 구매의도에 미치는 영향 23
3.1.4 브랜드 태도가 구매의도에 미치는 영향 및 브랜드 태도의 매개효과 25
제2절 연구모형 26
제4장 연구방법 27
제1절 변수의 조작적 정의 및 측정 27
4.1.1 브랜드 현지성 27
4.1.2 자민족중심주의 28
4.1.3 세계주의 28
4.1.4 브랜드 태도 및 구매의도 29
4.1.5 통제 변수 29
제2절 조사대상의 선정, 자료수집 및 분석방법 31
4.2.1 조사대상 및 자료수집 31
4.2.2 표본의 특성 32
4.2.3 연구방법 33
제5장 실증분석 34
제1절 신뢰성 및 타당성 검증 35
5.1.1 신뢰성 검증 35
5.1.2 타당성 검증 36
제2절 가설검증 40
5.2.1 상관관계분석 40
5.2.2 연구가설 검증 44
제6장 결론 53
제1절 연구결과의 요약 및 연구의 시사점 53
제2절 연구의 한계 및 향후 연구방향 56
* 참고문헌 57
* 부록(중문 설문지) 62
* 부록(국문 설문지) 67
- Degree
- Master
-
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