시각적 매력, 명성, 서비스 품질이 E-신뢰에 미치는 영향에 관한 연구 : 중국 B2C시장 중심으로
- Abstract
- The Research on the Influence of Visual Appeal, Reputation and Service Quality to E-Trust: In China's B2C Market
Chao Zhang
Abstract
Recently, with the development of the IT, logistics and legal in china, the timing of the E-commerce has already arrived. Since the speed of on-line consumers's numbers have already grown faster than before. It forced the traditional enterprise to change its business model into E-commerce. Actively under this circumstances, the psychological of the chinese consumers have moved a big step. They're not satisfied with shopping from only one site , actually the number of customers just loyalty on one site have already recede, and this situation will be continue. This is a big chance for new on-line shopping site to join in . But the issues in E-commerce of china are still exist. Something like internet cheat, protection on personal information, these issues has already put off chinese E-commerce's development. The E-trust will be come a keypoint in china's E-commerce Marketing.
The history mentality of this research is around the Service Quality, Visual Appeal, Reputation in fluence on E-trust. the customer's feedback from Tianmao in china B2C site as the research reception. These results will show out chinese customers's feature and provide huge help for new Enterprise marketing in china.
Key Words: E-trust , Service Quality , Visual Appeal, Internet Shopping Market in China
- Author(s)
- ZHANGCHAO
- Issued Date
- 2014
- Awarded Date
- 2014. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/1554
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001966963
- Affiliation
- 대학원
- Department
- 대학원 경영학과
- Advisor
- 한재호
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
1. 연구배경 1
가. 중국 인터넷 사용 현황 1
나. 중국 온라인 쇼핑의 이용 현황 1
다. 온라인 결제 사용현황 3
라. 구매자의 온라인 쇼핑 사이트 선택 4
마. 중국 소비자 미(美)에 대한 관점 5
2. 연구 목적 6
3. 연구의 범위 및 구성 7
Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 시각적 매력과 E-신뢰의 관계 8
2. 명성과 E-신뢰의 관계 9
3. 서비스 품질의 측정 10
4. 서비스 품질과 E-신뢰에 관한 연구 12
5. E-신뢰와 E-충성에 관한 연구 12
Ⅲ. 연구모형 및 연구가설 13
1. 연구모형 13
2. 연구가설 14
3. 변수의 조작적 정의 17
Ⅳ.실증 분석 18
1. 표본의 특성 18
2. 타당성 및 신뢰성 분석 19
3. 변수 간 상관관계 22
4. 가설검증 결과 23
가. 시각적 매력과 E-신뢰에 대한 가설검증 24
나. 서비스 품질과 E-신뢰에 대한 가설검증 24
다. 명성과 E-신뢰에 대한 가설검증 26
라. E-신뢰와 E-충성에 대한 검증 27
마. 개인 신뢰성향의 조절효과. 27
Ⅴ. 결론 및 시사점 29
1. 연구의 요약 및 시사점 29
2. 본 연구의 시사점 및 한계점 32
가. 본 연구의 시사점 32
(1) 본 연구의 이론적 시사점은 다음과 같다. 32
(2) 본 연구의 실무적 시사점은 다음과 같다. 33
나. 연구의 한계점 및 향후 연구과제 33
참 고 문 헌 35
Appendix 40
Abstract 51
- Degree
- Master
-
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