옷감 부착물을 고려한 실시간 옷감 시뮬레이션
- Abstract
- A real-time cloth simulation has employed the mass-spring model and also tried to get natural 3D fitting shapes of clothes. Such simulation results have often been shown on internet homepage or 3D games. However, since the mass-spring model is usually assumed that all intersection points have the same mass, the cloth simulation did not represent the exact simulation results of general clothes with embroidery and patchworks. Such actual garments were comprised of various materials that cause the non-uniform mass distributions. Therefore, we propose a real-time cloth simulation with a non-uniform mass distribution using the fabric map, the backstitch constant, and an effective mass of spring. To get non-uniform distribution of mass, we will first create a fabric map whose luminances means the distribution of mass according to the color sense theory of texture image. Second constraint creates the factors that control the stretching, shearing, bending of backstitch. Finally, we apply an effective mass of springs which connected as two particles have deemed another one particle from the point of atomic.
- Author(s)
- 권오석
- Issued Date
- 2014
- Awarded Date
- 2014. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/1584
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001966993
- Alternative Author(s)
- Oh-Seok Kwon
- Affiliation
- 대학원
- Department
- 대학원 IT융합응용공학과
- Advisor
- 김영봉
- Table Of Contents
- 1. 서 론 1
1.1 연구 배경 1
1.2 연구 목적 3
1.3 본 연구의 접근법 5
1.4 논문 구성 6
2. 관련 연구 7
2.1 기존의 옷감 시뮬레이션 7
2.1.1 옷감 모델링 8
2.1.2 옷감의 움직임 계산 10
2.1.3 충돌 검사 및 처리 11
2.2 색채의 감성에 대한 연구 12
2.2.1 색채의 감성 12
2.2.2 감성기반의 컬러모델 14
2.3 박음질의 형태에 대한 연구 15
2.4 질량-스프링 시스템의 안정성에 대한 연구 16
3. 제안한 접근법 17
3.1 사물의 중량감 추상화를 위한 방법 17
3.1.1 직물 맵의 생성과정 17
3.2 박음질의 특성을 표현하는 방법 19
3.2.1 박음질의 특성 19
3.2.2 박음질 상수의 생성과정 20
3.3 질량-스프링 시스템 안정성 향상을 위한 방법 22
4. 실시간 옷감 시뮬레이션 24
4.1 시스템 구조도 24
4.2 Mass Generator 26
4.2.1 높이 맵 변환 26
4.2.2 리샘플링 29
4.2.3 질량 맵 및 박음질 상수 생성 31
4.3 Physical Simulation 33
4.3.1 Spring Constraints 33
4.3.2 Integration 34
5. 구현 및 실험 결과 36
6. 결론 및 향후 연구 39
6.1 결론 39
6.2 향후 연구 40
참고 문헌 41
- Degree
- Master
-
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- 대학원 > IT융합응용공학과
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