외식 사업 점포와 입지 역량 세분화에 관한 연구
- Alternative Title
- A segmentation study of store and location power in foodservice enterprises
- Abstract
- Selection of foodservice store and location is a precondition for business success. Foodservice operation has simultaneity characteristics indicating that production and consumption occur at the same time and at the same location. Store and location power in foodservice development provide strategic advantages or disadvantages to customer inflow and profitability.
The purpose of this study is to find segmentation classifications in foodservice store and location. The sample is randomly selected in four different areas with dining facility intensity in Busan. These four areas are commercially large districts in Seomyon and Haeundae, and near Busan National University and Pukyong National University. Structured questionnaires are distributed to customers using dining facilities. Collected data are analyzed by statistical analysis using the SPSS for factor extraction and rotation method utilizing the Verimax techniques, validating reliability and validity.
The results of the study identify the underlying patterns of store and location power in foodservice operations. Two factors are identified as the underlying patterns of store power. These are visability and parking convenience. Three factors are found in location power. They are named as position, cluster, and accessibility.
This segmentation study can enlarge the body of knowledge to better understand foodservice development.
- Author(s)
- 이인숙
- Issued Date
- 2014
- Awarded Date
- 2014. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/1586
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001966995
- Alternative Author(s)
- Lee, In-Sook
- Affiliation
- 경영대학원
- Department
- 경영대학원 관광경영학과
- Advisor
- 설훈구
- Table Of Contents
- 제 Ⅰ 장 서 론 1
제 Ⅱ 장 이론적 배경 4
제 1 절 외식산업의 대한 이론적 고찰 4
1. 외식산업의 개념 4
2. 외식산업의 특성 4
3. 외식산업의 분류 6
4. 외식산업의 입지 개념과 중요성 11
제 2 절 외식산업 입지의 유형과 형태분류 17
1. 외식산업 입지의 기본유형 17
2. 외식산업 입지의 유형별 특성 20
3. 외식산업 입지의 형태별 특성 23
제 3 절 외식산업의 입지분석 25
1. 외식산업 입지결정의 전제조건 27
2. 외식산업의 입지분석 28
3. 외식산업의 입지 관련 선행연구 31
제 Ⅲ 장 연구설계 및 연구방법 34
제 1 절 가설의 설정 및 연구모형 34
1. 연구가설설정 34
2. 연구모형 34
제 2 절 설문지 구성 35
제 3 절 표본선정 및 자료수집 38
제 4 절 분석기법 38
제 Ⅳ 장 분석결과 및 연구과제 검증 39
제 1 절 표본의 일반적 특성 39
1. 인구통계학적 분석 39
2. 외식업체 이용의 일반적 특성 42
3. 접근성에 관한 설문문항분석 47
4. 점포역량에 관한 설문문항 분석 49
제 2 절 측정도구의 신뢰성 및 타당성 검증 51
제 Ⅴ 장 결론 58
1. 연구결과의 요약 58
2. 연구의 한계점 및 향후방향 60
참고문헌 62
부록 설문지 66
- Degree
- Master
-
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- 경영대학원 > 관광경영학과
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