웹 사이트 유형에 따른 고객가치가 고객만족에 미치는 영향
- Abstract
- The Impact of Customer Value on Customer Satisfaction
by Web Site Types
Park, Hyung-Min
Department of Information System, The Graduate School,
Pukyong National University
Abstract
As information and communication technology develops rapidly, the businesses using web sites have increased exponentially. With this situation, the web site type becomes various and changed to the complicated form. The study on customer value and customer satisfaction is needed for the successful operation of the web sites that have various types and the complicated form.
This study suggests the following four points. First, the measurement model of customer value that is applicable to web sites is suggested after investigating the previous researches on customer value synthetically. Second, the research model that includes customer value, customer satisfaction, loyalty, referrals, the causal relationship between loyalties is suggested and on the basis of this, the research hypotheses are set up. These hypotheses are confirmed through the analysis of surveys. Third, the effect of the customer value factors on customer satisfaction is compared and analysed by the web site types. Fourth, how to improve customer value to enhance customer satisfaction is suggested.
The customer value of a web site is composed of utilitarian value, hedonic value and social value. Utilitarian value is subdivided into economy, convenience, rapidity and personalization factors. Hedonic value is subdivided into flow, aesthetics and adventure/exploration factors. Social value is subdivided into community, status enhancement and self-esteem factors. The common measurement model of customer value is composed of these ten factors. The four research models showing the causal relationship between factors are created: customer value and customer satisfaction, customer satisfaction and loyalty, customer satisfaction and referrals, and loyalty and referrals. In addition, fourteen research hypotheses are set up.
The statistical analysis result of the surveys shows the following. First, the measurement model of web site customer value proves to be suitable. Second, economy and personalization factors of utilitarian value, the flow, aesthetics, adventure/exploration factors of hedonic value, and the community and self-esteem factors of social value have a significant positive influence on customer satisfaction. Third, customer satisfaction has a significant positive influence on loyalty and referrals. Fourth, loyalty has a significant positive influence on referrals. Fifth, the degree of influence of customer value on customer satisfaction is as follows in order: economy, personalization, aesthetics, self-esteem, flow, adventure/exploration, community. Sixth, the web sites are divided into four types: education, finance, shopping-mall, and entertainment site. And the effect of customer value on customer satisfaction by the web site types is compared and analysed, which demonstrates there are differences among the web site types.
In education sites, economy, convenience, personalization, flow and aesthetics factors have a significant positive influence on customer satisfaction. In finance sites, economy, personalization, community and self-esteem factors have a significant positive influence on customer satisfaction. In shopping-mall sites, economy, personalization, aesthetics, adventure/exploration and self-esteem factors have a significant positive influence on customer satisfaction. In entertainment sites, economy, personalization, flow, aesthetics, community, status enhancement and adventure/exploration factors have a significant positive influence on customer satisfaction.
Finally this study shows how to improve customer value to enhance customer satisfaction.
Key Words : customer value, utilitarian value, hedonic value, social value, customer satisfaction, loyalty, referrals
- Author(s)
- 박형민
- Issued Date
- 2014
- Awarded Date
- 2014. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/1595
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001967004
- Affiliation
- 대학원
- Department
- 대학원 정보시스템협동과정
- Advisor
- 염창선
- Table Of Contents
- 【 목 차 】
목 차 ⅰ
표 목 차 ⅳ
그림목차 ⅴ
Abstract ⅵ
제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구배경 1
제 2 절 연구목적 4
제 3 절 연구방법 및 구성 5
제 2 장 이론적 배경 8
제 1 절 웹 사이트 8
1. 웹 사이트의 정의 8
2. 웹 사이트의 분류 10
제 2 절 고객가치 12
1. 고객가치의 정의 12
2. 고객가치 차원 14
3. 고객가치의 구성요인 16
4. 고객가치 차원의 구성요인 18
제 3 절 고객만족, 충성도, 추천의도 23
1. 고객만족의 정의 23
2. 충성도의 정의 24
3. 추천의도의 정의 25
제 4 절 측정변수 간의 관계 26
1. 고객가치와 고객만족의 관계 26
2. 고객만족, 충성도 그리고 추천의도의 관계 27
3. 충성도와 추천의도의 관계 28
제 5 절 웹 사이트 유형별 분류 29
1. 교육 사이트 31
2. 금융 사이트 33
3. 쇼핑몰 사이트 35
4. 엔터테인먼트 사이트 37
제 3 장 실증연구의 설계 40
제 1 절 연구모형 40
제 2 절 연구가설의 설정 41
1. 실용적 가치 차원의 고객가치 요인과 고객만족의 관계 41
2. 쾌락적 가치 차원의 고객가치 요인과 고객만족의 관계 43
3. 사회적 가치 차원의 고객가치 요인과 고객만족의 관계 45
4. 고객만족과 충성도의 관계 47
5. 고객만족과 추천의도의 관계 47
6. 충성도와 추천의도의 관계 48
7. 웹 사이트 유형의 조절역할 48
제 3 절 변수의 조작적 정의 50
제 4 절 설문의 구성과 분석 방법 51
1. 설문의 구성 51
2. 설문조사와 분석 방법 52
제 4 장 실증연구의 분석결과 53
제 1 절 표본의 일반적 특성 53
제 2 절 신뢰성 및 타당성 분석 55
1. 신뢰성 검정 55
2. 타당성 검정 56
제 3 절 가설검정 64
제 4 절 웹 사이트 유형별 비교분석 70
1. 교육 사이트에서의 고객가치 요인 72
2. 금융 사이트에서의 고객가치 요인 73
3. 쇼핑몰 사이트에서의 고객가치 요인 75
4. 엔터테인먼트 사이트에서의 고객가치 요인 78
제 5 장 결 론 81
제 1 절 연구결과의 요약 및 시사점 81
제 2 절 연구의 한계점 및 향후 연구방향 84
【 참고문헌 】 85
【 부 록 】설 문 지 96
- Degree
- Doctor
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