중국 가전기업의 해외투자전략에 관한 연구
- Alternative Title
- A study on the OFDI of Chinese Home appliances Companies: focused on the "Go Global" Strategy
- Abstract
- 중국의 해외직접투자는 2000년 이전의 개방정책인 외국인직접투자 유치를 지향한 '인진라이'정책 중심에서 2000년 이후에는 해외직접투자의 진출을 장려하는 '저우추취'정책이 "인진라이"정책과 함께 병행추진 전략으로 이용되고 있다.
'저우추취' 전략은 경제적 전략뿐만 아니라 중국의 정치·외교·경제적 대외영향력 확대를 위한 전략적 내용도 포함하고 있다. 무엇보다 중요한 것은 중국의 '저우추취' 전략은 해외자원의 이용, 해외시장 개척, 선진기술 습득, 중국기업의 다국적 기업화 등 경제적 목적을 위해 추진하고 있다.
특히 중국 정부는 WTO 가입 이후 외국기업들에게 중국 내수시장을 개방한 만큼 다른 국가들도 중국기업들에게 자국시장을 개방해야 한다는 상대성을 내세우면서 중국기업들의 해외투자를 적극 장려하고 있다.
가전산업은 기술의 발전이 가장 빠르게 전개되는 대표적인 산업으로서 기술개발 경쟁에서 생존하기 위해 대규모 R&D지출이 수반되는 선도적인 연구개발 투자가 필수적이다. 생산 공장을 설립하고 중국기업과 합작 생산을 함으로써 중국기업의 국제화 수준을 제고시키고 경쟁력을 향상시켰다.
이에 본 논문은 하이얼, TCL, 하이센스, 창홍, 메이디의 중국 5개 주요 가전 기업이 중국 정부의 '저우추취' 전략을 통해서 어떻게 해외시장으로 진입하는지를 분석하였다.
본 논문에서의 연구목적에 대한 연구결과를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 선진기술 습득 및 신속한 시장 진입을 위한 M&A방식의 해외진출이 늘어나고 있다. 투자업종은 상업서비스, 도소매유통업, 금융업, 채광업, 교통운수 및 창고업, 제조업 등에 집중되었다. 지역적으로 최근 미국 등 다른 지역으로 해외직접투자가 다변화되고 있으나, 아시아 지역에 대한 투자가 전체 투자의 67%를 차지했다.
둘째, 하이얼, TCL 등 가전 기업이 중국의 메이져 업체라고 볼 수 있는데 선진국 유수의 가전 기업들과의 격차는 여전히 존재하며, 그 격차의 중심에는 경영전략과 기술 브랜드 가치가 있다.
셋쩨, 진출 하려는 각 국가에 대한 정확한 정보와 문화를 바탕으로 투자 전략을 결정해야 한다. 하이얼의 대만과 한국에서의 실패사례는 이를 반증한다.
넷째, 가전 기업들은 기술과 소비자의 신뢰 모든 면에서 더욱 박차를 가해야 한다. 현재까지 다량 생산, 다량 유통, 그리고 저가 정책은 성공적 이었으나 각종 비용 상승으로 이 상황이 지속될 가능성은 많지 않다.
다섯째, 현재까지 중국 기업의 해외 진출 중 적지 않은 기업들이 성과를 내지 못하고 있는데, 이는 현실과 해외의 문화적인 부분, 기술적인 부분을 무시하고 무리한 인수·합병을 시도했기 때문이다. TCL과 상하이 자동차가 이에 속한다.
여섯째, 현재 중국에서 가전제품이 기본적으로 보급되어 있는데 향후 소비중점은 제품의 고도화와 세대교체이며 기업은 제품 기술 향상에 착안점을 두고 관리효율을 향상시킬 필요 있다.
Chinese overseas direct investment is called the "Bring In" policy that aimed for attracting overseas investment 2000. This policy is the national strategy for imposing overseas expansion with "Go Global" policy side by side after 2000. In this process, Chinese government tried to transfer domestic enterprises to global enterprises porsuing the new state capitalism.
"Go Global" policy is not only the economic strategy but also expansion of political economical influence to the world. The purpose of "Go Global" policy aims to use overseas recourses, market development, and advanced technologies, the policy is very important to transfer Chinese enterprises to Global enterprises.
At the same time, China opened the domestic market to foreign corporations while other countries also opened their domestic market to China. Chinese government encourages Chinese corporations to invest in the global market actively.
Most of au it is necessary for electronic home appliances industry to invest millions of money in order to survive in the global market.
Also it is a good way to improve internationalization level of Chinese companies that set up the production center and international joint ventures.
According to analysis of 5 major Chinese home appliances companies as Haier, TCL, Hisense, Changhong and Midea, to research how do they enter overseas market through "Go Global" policy of Chinese government.
The results of the research are about purpose of study as follows.
First, overseas expansion of M&A model is increasing to acquire the new technology and enter the quick market. Most type of investment business zoom in on commercial service, retail and wholesale distribution industry, financial business, mine extraction, traffic conveyance and warehousing, manufacturing business and so on. Territorially, recently America moved some foereign direc investment to other countries. It just captured 67% in Asia.
Second, some home appliances companies such as Haier and TCL are certified as the top companies in China. In fact, there is still a gap with the multinational corporations.
The third, it is necessary to research and develop home appliances of energy saving and environment protection for getting consumers of advanced countries.
The fourth, since we have not dominated the technique, Chinese home appliances companies established a strategic alliance and reinforced the licensing & outsourcing technique and components from the supplier.
The fifth, the quality of Chinese home appliances is high while the price is low.
So the economic potential is big in South America and Eastern Europe. Therefore, Chinese home appliances companies are developing this kind of market.
The sixth, some companies like a Panasonic invest their operating income on R&D such as Panasonic. The gravity is much higher about 10 times than Haier, TCL etc. Also the reduce sales margin is higher than Chinese companies. Thus, R&D center investment is very indispensable.
- Author(s)
- 서백설
- Issued Date
- 2014
- Awarded Date
- 2014. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/1630
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001967039
- Alternative Author(s)
- XU BAIXUE
- Affiliation
- 대학원
- Department
- 대학원 국제지역학과
- Advisor
- 정해조
- Table Of Contents
- Ⅰ서론 1
제1절. 연구의 목적 1
제2절. 연구의 방법 및 범위 2
제3절. 선행연구 3
Ⅱ 이론적 배경 7
제1절 해외직접투자이론 7
1. 해외직접투자의 정의 7
2. 해외직접투자이론 8
3. 해외직접투자의 투자방법 및 요인 12
제2절 '저우추취'와 해외투자 16
1. '저우추취'의 개념 16
2. '저우추취'와 해외투자의 관계 18
Ⅲ 중국 '저우추취' 전략과 가전기업의 해외진출 20
제1절 '저우추취' 전략의 추진배경 및 원인 20
제2절 '저우추취' 전략의 추진과정 22
1. 중국 정부의 추진방향 22
2. 추진 단계별 발전과정 23
3. '저우추취'의 현황 25
제3절 중국 가전기업의 해외투자 전략 29
1. 중국 정부의 가전기업 장려 정책 29
2. 해외투자 추진요인 및 추진과정 32
3. 해외투자 특징 및 현황 34
Ⅳ 중국 가전기업의 '저우추취' 사례별 비교 분석 48
제1절 중국 가전기업 '저우추취'의 사례분석 48
1. 해외생산기지구축 48
2. M&A투자 50
3. 전략적제휴 51
4. 수출 장려 52
제2절 가전기업 '저우추취'의 특징 및 비교 분석 54
1. 성공 사례별 특징 54
2. 실패 사례별 특징 55
3. 유형별 비교 분석 56
Ⅴ 결론 58
참고문헌 61
- Degree
- Master
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