PUKYONG

A Study on Korean Tourist Behavior: Focus on Tourism in Hoi An, Vietnam

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Alternative Title
한국인의 관광행태에 관한 연구: 베트남 호이안 관광을 중심으로
Abstract
지난 몇 년 동안 한국은 베트남 관광산업의 중요한 파트너였다. 베트남을 방문하는 한국인 관광객 수는 중국인 관광객에 이어 두 번째로 많으며, 2019년 1월에는 한국인 관광객 수가 중국인 관광객 수를 넘어서는 경우도 있었다. 한국과 베트남 간 협력, 문화교류, 항공편 개통 등의 조건을 기반으로 베트남 관광산업에서 한국인을 대상으로 한 관광산업은 떠오르는 시장이 되고 있다. 2015년 베트남을 방문한 한국인 관광객은 백만 명을 넘었다. 이후 한국인 관광객의 수는 계속해서 빠르게 증가하다가 일정 시점 이후 증가하는 속도가 느려지기 시작하였다. 한국인 관광객의 증가속도가 더뎌진 이유 중 하나는 베트남, 특히 다낭 지역을 방문하는 한국인 관광객의 성장 속도가 정점에 도달하여 포화상태에 이르렀기 때문이다.
본 논문은 이러한 사실을 바탕으로 베트남 다낭 인근 문화유산 도시 호이안에서의 한국인 관광객 행태에 관한 연구이다. 현대적인 도시인 다낭과 달리 호이안은 오래된 역사와 문화를 지니며 관광객을 이끌 수 있는 가치 역시 풍부하며, 한국인 관광객이 많이 방문하는 도시이다. 본 연구는 호이안에서 한국인 관광객을 대상으로 한 설문 조사와 호이안을 여행한 경험이 있는 한국인과 베트남 현지인의 인터뷰를 기반으로 하였다. 설문조사와 인터뷰 결과, 호이안을 방문하는 한국인 관광객의 경우 여행사의 패키지여행보다 개인적인 여행을 하는 관광객의 수가 월등히 많으며 노인들은 패키지여행을 선호하는 반면, 가족 또는 친구, 연인과 함께 여행하는 경우 개별여행을 선호한다. 개별여행을 하는 한국인들은 주로 네이버 블로그나 인스타그램을 통해 여행 정보를 얻고, 여행지에서의 독특한 경험을 공유한다. 인스타그램에서 호이안에 관련된 해쉬태그를 검색한 결과 한국의 젊은이들은 호이안의 고급호텔에 머무르며 휴양을 즐기는 사진, 이국적인 배경에서 찍은 사진을 인스타그램에 올려 친구들에게 공유하는 것을 선호하는 것으로 나타났다. 개별여행을 하는 한국인의 경우, 여행을 준비하는 과정에서 인스타그램 해쉬태그 검색을 통해 관광지, 숙소, 맛집 등의 정보를 얻으며, 여행지에서는 자신만의 여행경험을 사진에 담아 공유하는 것을 즐긴다고 볼 수 있다.
본 논문은 이러한 분석결과를 바탕으로 한국인 관광객을 호이안으로 유치하기 위해 다음과 같은 제안을 하였다. 기존의 관광지 개선뿐만 아니라, 소셜네트워크에서 나타나는 한국인의 여행 트랜드에 따라 호이안의 이미지를 새로운 방식으로 구성하고, 홍보하는 것이 한국인을 대상으로 한 관광산업 발전에 효과적일 것이다. 또한 이러한 연구는 호이안 관광산업 발전뿐만 아니라 더 나아가서는 베트남 관광산업의 발전 그리고 한국과 베트남 간의 관계에도 기여할 수 있을 것이다.
Over the last few years, South Korea has always been a key tourist market of Vietnam tourism industry. The number of Korean visitors to Vietnam is only behind the Chinese market, even it surpassed China in January 2019. Korean guest market becomes a potential market for Vietnam tourism with favorable conditions for cooperation, cultural exchange, aviation connection, etc. In 2015, the number of Korean visitors to Vietnam exceeded one million, marking an important milestone in Vietnam’s tourism industry. The number continued to increase rapidly in later years. However, this increase began to show a sign of reduction in proportion. One of the reasons is that the growth of Korean tourists in Vietnam, especially in Da Nang market, has reached its peak, approaching saturation.
On this basis, the study was taken to investigate Korean tourist behavior in Hoi An, a cultural heritage city near Da Nang. Unlike Da Nang, a modern city, Hoi An with its centuries-old history and culture is extremely rich in tourism value. The study was done by data gathered from questionnaires and in-depth interviews with Korean tourists and local people. The study found that the number of individual travelers tends to outweigh the number of travelers using agency’s package tour. While elderly people often book tours through agencies, small groups like families, friends or couples prefer traveling individually because of its freedom and convenience. Korean visitors who travel individually usually get information through Naver blogs or Instagram, and share their experience on the tourist sites. According to hashtags about Hoi An searched on Instagram, Koreans’ popular social network, young people prefer entertaining in quality hotels in Hoi An, and sharing moments regarding Hoi An’s exotic backgrounds with their friends.
Based on the results of this analysis, the following suggestions were made to attract Korean tourists to Hoi An. Besides focusing on improving existing tourism, organizing and promoting the image of Hoi An in a new way will be effective in developing the tourism industry forward Korean tourists, depending on their travel trends on social networks. Through this, it would contribute not only to the development of Hoi An tourism but also to the development of Vietnam’s tourism industry, and the relationship between South Korea and Vietnam.
Author(s)
Phi Thi Hoang Thom
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 2
Type
Dissertation
Keyword
Korean tourist behavior Korean tourists tourist behavior Instagram Hoi An revisit intention
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/2125
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000374458
Alternative Author(s)
피티호앙톰
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 글로벌지역학협동과정
Advisor
정법모
Table Of Contents
Chapter 1 Introduction 1
1.1 Research background and objective 1
1.2 Literature review 9
1.3 Research method 14
1.4 Thesis structure 15
Chapter 2 Hoi An to become a city of tourism 17
2.1 History of Hoi An 17
2.2 Hoi An, a city of cultural heritage tourism 20
2.3 The situation of tourists in Hoi An 23
Chapter 3 Korean tourist behavior in Hoi An 26
3.1 Hoi An under the eyes of the Korean 26
3.2 Korean tourists under the eyes of Hoi An people 30
3.3 Korean tourist behavior in Hoi An 35
3.3.1 Travel companion 35
3.3.2 Travel schedule (budget travel) 41
3.3.3 Preparation for the trip (information acquisition) 43
3.3.4 Entertainment activities 45
Chapter 4 Instagram photos as the desire to go 49
4.1 A travel to take photos 49
4.2 Korean tourists’ satisfaction 56
4.3 Advantages and disadvantages of Hoi An tourism 59
Chapter 5 Conclusion 61
5.1 Summary 61
5.2 Recommendations to attract Korean tourists to Hoi An 62
References 65
Acknowledgements 70
Degree
Master
Appears in Collections:
대학원 > 글로벌지역학협동과정
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