PUKYONG

관광지 여행상품의 구성요소와 지각된 가치에 대한 사회연결망분석

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Abstract
As the economy grows and the appetite for travel increases, the number of travelers continues to increase gradually. Even with the growth of travelers, quality enhancement of the domestic travel industry is insufficient. The purpose of this study is to find the components of travel products and the value perceived by travelers and to vitalize the tourism industry by enhancing the quality of travel products.
Big data was collected from major domestic portal sites such as Naver and Daum, focusing on the key word, "Busan travel" The social network analysis indicated the components of Busan travel products, cognitive values, and the clusters of these factors. The results were summarized as follows.
First, travel to Busan was identified as 'Haeundae', 'activity', 'tourist site', 'travel service', 'transportation', 'accommodation', 'food', 'shopping' and so on. Second, tourism activity such as 'eating', 'riding', and tourist attraction such as 'good', 'recommending', 'many', 'none' were identified as the main attributes in Busan travel products. Third, the perceived value formed in the Busan trip showed positive and emotional value factors. Fourth, the cluster formed for the travel to Busan provided four clusters including 'before traveling to Busan', 'package-related', 'food-related', and 'experience-related.' These most influential attributes and clusters as the components of Busan travel products and perceived value could be seen critical aspects to enhance the quality overall.
The results of this study provided a method of making travel products and using them as marketing tools by investigating the cognitive values ​​of Busan travel products and tourists. This study was able to measure the factors and cognitive values ​​measured in big data, instead of using the survey method. This study contributed to the body of knowledge utilizing a fairly new methodology, social network analysis, by analyzing the components of travel products and the cognitive value of travelers based on previous research results.
Keywords: Busan, Traveler, Travel Product, Perceived Value, Tourist Destination, Big Data, Text Mining, Social Network Analysis
Author(s)
정금필
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 2
Type
Dissertation
Keyword
부산 여행객 여행상품 지각된 가치 관광지 빅데이터 텍스트마이닝 사회연결망분석
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/2251
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000373463
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 경영컨설팅협동과정
Advisor
설훈구
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구배경 및 목적 1
가. 연구배경 1
나. 연구목적 3
2. 연구구성 및 방법 4
가. 연구구성 4
나. 연구방법 6
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 여행상품 7
가. 여행상품의 개념 7
나. 여행상품의 구성요소 12
2. 지각된 가치 17
가. 지각된 가치의 개념 17
나. 지각된 가치의 구성요소 22
3. 빅데이터와 사회연결망분석 28
가. 빅데이터의 개념 28
나. 빅데이터의 특징과 역할 30
다. 빅데이터와 사회연결망분석 기술과 기법 35
라. 사회연결망분석을 활용한 관광관련 연구 44
Ⅲ. 연구방법 49
1. 연구문제 49
2. 연구절차 51
3. 데이터 수집대상과 범위 선정 54
가. 데이터 수집대상과 키워드 선정 54
나. 수집 데이터의 분류 범주 선정 56
4. 데이터 수집과 분석방법 59
가. 텍스트마이닝(Text Mining) 59
나. 사회연결망분석(Social Network Analysis) 63
Ⅳ. 연구결과 71
1. 데이터 수집결과 71
2. 연구문제Ⅰ 분석결과 72
가. 부산 여행에 영향을 미치는 텍스트 분석 72
나. 부산 여행에 영향을 미치는 요소 분석 76
3. 연구문제Ⅱ 분석결과 78
가. 지각된 가치에 영향을 미치는 텍스트 분석 79
나. 지각된 가치에 영향을 미치는 요소 분석 81
4. 연구문제Ⅲ 분석결과 85
가. 부산 여행 관련 텍스트의 시멘틱 네트워크 구조 분석 86
나. 부산 여행 관련 텍스트의 연관 단어 영향력 분석 94
다. 부산 여행 관련 텍스트의 유사군집 분석 102
Ⅴ. 결 론 106
1. 연구의 요약 106
2. 연구의 논의 및 시사점 109
3. 연구의 한계점 및 향후 연구의 방향 112
참고문헌 114
부록 123
Degree
Doctor
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대학원 > 경영컨설팅협동과정
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