PUKYONG

Efficiency Analysis of 5 African Container Ports

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Alternative Title
5개의 아프리카 컨테이너항의 효율성 분석 - DEA 기법을 기초로 -
Abstract
최근 몇 년 동안, 몇 개의 아프리카 항구들은 상당한 물동량의 컨테이너를 취급해왔고 눅숏, 테마, 탱고, 아비드잔, 다카 등과 항구들은 포함해서 그들의 전반적인 항만의 수용력을 증가시키기 위해 그들의 항만에 대한 투자를 증가시켰다. 다섯 개의 항만들은 컨테이너 취급에 있어 긍정적인 변화를 가져왔고 컨테이너 수용력을 증가시키기 위한 공간을 창출해내기 위해 그들 항만의 인프라에 대한 투자를 더욱더 증가시켰다. 본 논문의 연구 목적은 2017년 기준으로 5개의 아프리카 항만의 효율성을 분석하고 그들의 항만확장이 수익을 창출하였는지를 알아내기 위한 것이다. 효율성을 분석하는데 사용될 연구방법은 DEA 분석기법 이며 4개(안벽길이, 수심,갠츄리 크레인의 개수,자본비용)의 투입요소와 1개(물동량)의 산출요소를 사용하여 다른 모델(CCR,BCC,SE,SBM) 분석을 통해 항만들의 효율성을 분석하였다. 효율성 분석에 의하면, CCR 결과는 아비드잔 항만과 탱고 항만이 다른 3개의 항만이 비효율적인 것에 비해 완전히 효율적인 것으로 나왔으며 BCC의 분석결과 모든 효율적으로 분석되었다. SE모델의 분서결과 탱거 항만이 1위 아비드잔 항만, 테마항만,다카 항만, 눅숏항만 순으로 효율성 순위가 나왔다. SBM 모델의 분석결과 탱거 항만과 아비드잔 항만이 다른 3개의 항만이 비효율적인 것에 비해 완전히 효율적인 것으로 나왔다. 이러한 비효율적인 항만들의 원인은 낮은 물동량, 경영 부실과 같은 비효율적인 운영에 기인하는 것이라고 할 수 있다. 비효율적인 항만들은 상부구조물과 하부구조물이 제대로 갖추어져 있지않다. 효율성의 분석결과에 의하면 우리는 이러한 3개의 비효율적인 항만들은 그들의 항만을 확장하는데 투자를 할 필요가 없다고 결론 내릴 수 있다.
In Recent years, few African ports have been receiving massive volumes of containers and are making investment to expand their ports to increase their overall capacities, such includes Nouakchott port in Mauritania, Tema port of Ghana, Dakar port of Senegal, Tangier port of Morocco and Abidjan port in Ivory Coast. The five ports had a positive evolution of containers handled and are making investments to further expand their ports infrastructures to make room for increased capacity. The purpose of this research is to measure the efficiency of these 5 African container ports for the year of 2017 and to find out if their expansion will give value for money. The tool used for the Efficiency Analysis is the Data Envelopment Analysis (DEA) and making consideration of input orientation with different models (CCR, BCC, SE and SBM), using 4 inputs (berth length, water depth, number of gantry cranes, and capital cost) and 1 output (throughput in TEUs). Based on the efficiency results, the CCR results show that Abidjan port and Tangier port are fully efficient while Nouakchott port, Dakar port and Tema port are inefficient; the BCC results show that all ports are efficient when we evaluate the variable returns to scale; the SE result show that Tangier port ranked at the first of the efficiency results, Abidjan port ranked at the 2nd efficient port, For the inefficient ports Tema port ranked at 3rd, Dakar port at the 4th and Nouakchott port (PANPA) at the 5th; the SBM result showed that Tangier port and Abidjan port are fully efficient while Nouakchott port, Dakar port and Tema port are inefficient. The reason for these inefficient ports is due to inefficient operations like low throughput and poor management. The inefficient ports have a poor infrastructures and superstructures. Based on the efficiency result we can conclude that these 3 inefficient ports do not need to expand their port at the moment.
Author(s)
AHMED HAMIDOU BA
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 2
Type
Dissertation
Keyword
아프리카 항만 자본 비용 항만 확장 효율성 DEAAfrican container ports capital cost port expansion Efficiency DEA Analysis
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23114
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000182894
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 국제통상물류학과
Advisor
하명신
Table Of Contents
Chapter 1 : Introduction 1
1.1. General Background 1
1.2. Objectives of research 2
1.3. Scope of research and methodology 2
Chapter 2: Literature review 4
Chapter 3: Major container ports of 5 African countries 10
3.1. Mauritania 10
3.1.1. Background 10
3.1.2. Current international trade in Mauritania 11
3.1.3. Current Nouakchott port situation 15
3.2. Senegal 24
3.2.1. Background 24
3.2.2. Current international trade situation 27
3.2.3. Current Dakar port situation 30
3.3 Ivory Coast 33
3.3.1. Background 33
3.3.2. Current international trade situation 34
3.3.3. Current Abidjan port situation 39
3.4. Ghana 42
3.4.1. Background 42
3.4.2. Current international trade in Ghana: 43
3.4.3. Current Tema port situation 47
3.5. Morocco 50
3.5.1. Background 50
3.5.2. Current international trade in Morocco 52
3.5.3. Current Tangier port situation: 56
Chapter 4: Data collection and analysis 60
4.1 Variables selection for the efficiency analysis for each Ports in 2017 60
Chapter 5: Results and Discussion 62
5.1. Results 62
5.1.1. Efficiency result under CCR and BCC methods 63
5.1.2. Scale efficiency result 66
5.1.3. Slacks based measurement (SBM) result 67
Chapter 6: Conclusion and Recommendations 70
6.1. Conclusion 70
6.2. Recommendations 71
6.3. Future research 71
References 72
Degree
Master
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대학원 > 국제통상물류학과-FTA비즈니스전공
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