Latecomer firm’s catch-up in low-tech sectors: evidence from Indonesian pulp, paper and paper products sector
- Alternative Title
- 후발기업의 추격: 인도네시아 펄프, 종이 및 종이제품 산업의 선도기업 사례를 중심으로
- Abstract
- How do latecomers catch-up in low-tech sector? Despite many previous studies, our understanding of the latecomer’s catch-up in the low-tech sectors remains limited. However, considering the economic importance of low-tech sectors in developing countries and critical evidence of catch-up in low-tech sectors, it is necessary to recognize the latecomers’ catch-up in the sectors. In this paper, we preliminary examine latecomer firm (LCF)’s catch-up in low-tech sectors through an in-depth case study on leading firm in Indonesia Pulp and Paper sector, Asia Pulp & Paper (APP). By the longitudinal study of APP growth, we found that APP achieved catch-up by developing three capabilities in the order of followings; (1) networking capability and then (2) operational, and (3) marketing capability simultaneously. Based on the networking capability with external partners for knowledge acquisition, stable supply of raw material, and strategic alliance in distribution, APP indigenously developed the operational capability, include capacity expansion and productivity improvement as well as marketing capability, such as market entry and expansion competence. Moreover, the evidence also shows the growth of APP affected by the existence of the windows of opportunity (demand windows and institutional windows). Our findings suggest initial theoretical grounds for understanding latecomer’ catch-up in low tech sectors as well as provide valuable managerial insights for policy makers to nurture low-tech sectors.
후발주자들은 어떻게 저기술 분야에서 추격에 성공하는가? 고기술 분야 후발주자의 추격에 대한 기존의 많은 연구에도 불구하고, 저기술 분야에서의 논의는 제한적이었다. 본 연구에서는 인도네시아의 ‘펄프, 종이 및 종이제품 제조업’ 내 선도기업인 Asia Pulp & Paper (APP)에 대한 종단적 사례연구를 통해 저기술 분야에서의 후발주자의 추격 패턴을 탐색적으로 고찰하였다. 저기술 산업 혁신 등에 대한 문헌 고찰과 APP에 대한 삼각측정을 수행한 결과, 본 연구는 (1) 네트워킹 역량, (2) 운영 역량, (3) 마케팅 역량 확보가 저기술 분야 추격에 중요한 역할을 함을 확인하였다. 더불어 후발주자는 지식 습득, 안정적인 원재료 공급 및 유통 분야 외부 파트너와의 네트워킹 역량을 토대로 운영 역량과 마케팅 역량을 확보함을 발견하였다. 한편, 이와 같은 세가지 역량은 수요 및 정책적 기회의 창과 같은 추격에 우호적인 사업 환경에 전략적으로 대응하는데 중요한 역할을 하였다. 본 논의는 고기술 분야와 차별화되는 저기술 분야의 후발주자 추격을 이해하기 위한 이론적 근거를 제시할 뿐 아니라, 정책 입안자들이 동 분야 산업 육성에 필요한 경영 시사점을 제시할 것으로 기대된다.
- Author(s)
- BUDIMAN SETIA LINDA
- Issued Date
- 2019
- Awarded Date
- 2019. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23145
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000178340
- Affiliation
- 부경대학교 기술경영전문대학원
- Department
- 기술경영전문대학원 기술경영학과
- Advisor
- 곽기호
- Table Of Contents
- I.INTRODUCTION 1
II.LATECOMER FIRM’S CATCHING-UP IN THE LOW-TECH SECTOR 5
2.1Capability Development of firms in the Low-tech Sector 5
2.2Latecomer Firms’ Catching-up in the Low-tech Sector 8
2.3Capability development for Latecomer firms catching-up in the Low-tech sector 10
2.4Windows of Opportunity in LCF growth 13
III.THE GROWTH OF INDONESIAN PULP AND PAPER FIRMS- APP 14
3.1Characteristics of pulp, paper and paper products sector 14
3.2Growth of APP of Indonesia 16
IV.RESULT:DEVELOPMENT OF CAPABILITIES IN APP 22
4.1Initial Ramp-up Stage(1990-2000) 23
4.2Restrained Stage(2000-2010) 30
4.3Resurgence Stage(Since 2010) 34
V.CONCLUSION 40
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 기술경영전문대학원 > 기술경영학과
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.