PUKYONG

TV뉴스의 관습적 재현코드로 구성되는 성범죄

Metadata Downloads
Alternative Title
Conventional representation codes of sexual assaults on TV news - A case of selected Shin-an residents -
Abstract
The study analyzed sexual crime reporting images. KBS News 9 and MBN News 8 analyzed news footage of the sexual assault of Shin-an residents in June 2016. John Fiske's television code analysis was used. After analyzing technical codes that are composed of graphic representation, camera angle, and shots, they analyzed traditional reproducibility codes that they produce. According to the analysis, the reproducible graphic of sex crimes coverage produced distorted sex concepts and reduced sex crimes to space. Sex crimes, which have become a problem in space, have been suggested as a measure to strengthen security while leading to reports limiting the number of female teachers. Most of the images are also blurred. As a result, sex crime reporting videos analyzed through the sexual assaults of Shin-an residents were intensifying their victim-hood.
Author(s)
문미진
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 2
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23201
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000186145
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 신문방송학과
Advisor
한혜경
Table Of Contents
1. 서론 1
1.1. 문제제기 1
1.2. 연구목적 3

2. 이론적 배경 5
2.1. 텔레비전 뉴스의 현실구성 5
2.1.1. 매체가 구성하는 현실 5
2.1.2. 텔레비전 뉴스 속 영상 6
2.1.3. 텔레비전 영상기호의 기호적 특성과 의미 9
2.1.4. 텔레비전 뉴스 영상의 디지털화로 인한 그래픽 재현 19
2.2. 성범죄 보도 선행연구 21
2.2.1. 왜곡된 통념 강화 24
2.2.2. 일탈적 상황 강조 26
2.2.3. 선정적 보도 29
2.3. 존 피스크의 관습적 재현 코드 분석 32

3. 연구방법 및 연구문제 36
3.1. 연구대상 36
3.2. 연구문제 39
3.3. 연구방법 39
4. 연구결과 41
4.1. ‘신안성폭행’사건 보도영상에서의 기술 코드를 통해
생산되는 관습적 재현 코드 42
4.1.1. 재현그래픽: 왜곡된 성 관념 양산 42
4.1.2. 샷과 앵글: 일상과 분리된 공간 강조 46
4.1.3. 클로즈업: 잘못된 원인규명 53
4.1.4. 로우앵글: 공권력 권위 부여 55
4.1.5. 모자이크와 사방테두리: 부끄러운 범죄 만들기 58
4.2. 관습적 재현코드를 통한 ‘피해자다움’ 강화 65

5. 결론 68

참고문헌 71
Degree
Master
Appears in Collections:
대학원 > 신문방송학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.