구성주의 유아교육에 대한 유아교사의 신념 탐색
- Abstract
- To gain a better understanding of the emerging constructivist beliefs, case studies were constructed for six early childhood teachers. The case studies provided insight into primary question (1) How are the beliefs of the early childhood teachers regarding constructivist early childhood education? The components of constructivist teaching by Yildirim(2014) were used as a theoretical framework. Data were analyzed using the constant comparative method using Hanney & McArthur(2002)'s belief system. Findings from the case studies suggest that at least two kinds of beliefs were in operation : core beliefs and peripheral beliefs. The core beliefs were defined as those dictating subsequent teaching behaviors; whereas the peripheral beliefs were those that were stated but not operated.
- Author(s)
- 김지영
- Issued Date
- 2019
- Awarded Date
- 2019. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23222
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000182720
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 유아교육학과
- Advisor
- 이정화
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 5
Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 구성주의 6
가. 구성주의 관점 6
나. 인지적 구성주의 10
다. 사회문화적 구성주의 11
라. 구성주의 교수-학습관 12
2. 유아교육의 구성주의적 접근 14
가. 구성주의 유아교육의 원리 14
나. 구성주의 유아교사의 역할 17
3. 교사의 신념 18
가. 신념의 개념 18
나. 교사의 신념과 교수 실제의 관계 20
다. 신념의 종류 22
Ⅲ. 연구 방법 23
1. 연구 대상 23
2. 연구 도구 25
가. 신념 분석에 대한 교사의 자기평정 및 연구자의 수업관찰을 위한 척도 25
나. 면담을 위한 질문 기준 및 내용 27
3. 연구 절차 27
가. 예비 연구 27
나. 본 연구 28
4. 자료 분석 31
Ⅳ. 연구결과 및 해석 35
1. A교사 35
가. 개인적 배경 35
나. 핵심 신념 36
다. 주변 신념 44
2. B교사 46
가. 개인적 배경 46
나. 핵심 신념 47
다. 주변 신념 54
3. C교사 56
가. 개인적 배경 56
나. 핵심 신념 56
4. D교사 66
가. 개인적 배경 66
나. 핵심 신념 66
다. 주변 신념 72
5. E교사 79
가. 개인적 배경 79
나. 핵심 신념 79
다. 주변 신념 82
6. F교사 83
가. 개인적 배경 83
나. 핵심 신념 83
다. 주변 신념 86
Ⅴ. 요약, 결론 및 제언 88
1. 요약 88
2. 결론 및 제언 89
93
104
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 대학원 > 유아교육학과
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.