노년기 직업교육 참여동기가 자기효능감 및 생활만족도에 미치는 영향
- Abstract
- Our country already entered into the aged society with 14.2% aged persons, over than 65 years old, and will be predicted to enter into the super-aged society at the 11th in the world. The increase of the aged persons will generate Poverty, Disease, Alienation, Abuse, Gloom, Elder suicide, and it will be risks of society in the nation wide.
Japan and EU countries entered into the super-aged society in advance are resolving the concerns and risks of the aged society through vocational education and the various training courses for the aged persons. But, our country actually has not enough those kinds of training courses for the aged-persons yet.
Making the aged persons participate in the current society and taking interest in the long life education to improve the quality of life are the strong requirements in this generation of our country.
Thus, I have surveyed the participation motivation of the aged persons participated in the vocational education and analyzed the relationship with self-efficacy and life satisfaction based on participation motivation.
According to my research results on the motivation of the aged persons participated in the vocational education, the intention of activity and the intention of study got higher score than the intention of objective, it seems the intention of study and self- efficacy have positive relationship and the intention of activity and life satisfaction have positive relationship.
Therefore, we should consider the intention of activity and study simultaneously with employment and foundation when planning the education program for the aged persons.
Even though we can't manage the increase of the elderly, but we can change the quality of the elderly's life depends on how to manage the content of the aging society. We have to make every effort to make the elderly considered as the burden of the society be productive and creative for the society, make the elderly reliant and weak be independent and healthy.
Key word: Elderly, Vocational Education,
Participational Motivation, Self-Efficacy, Life Satisfaction
- Author(s)
- 윤선재
- Issued Date
- 2019
- Awarded Date
- 2019. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 노년기 직업교육 참여동기 자기효능감 생활만족도
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23232
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000178750
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 평생교육·인적자원개발전공
- Advisor
- 주동범
- Table Of Contents
- Ⅰ.서론 1
1.연구의 필요성1
2.연구문제 5
3.용어의 정의 6
가. 노년기 직업교육 참여동기 6
나. 자기효능감 6
다. 생활만족도 6
4. 연구의 제한점 7
Ⅱ. 이론적 배경 8
1.노년기 직업교육 참여동기 8
가. 일과 삶 8
나. 노년기의 일과 삶 11
다. 노년기 직업교육 14
라. 노년기 직업교육 참여동기 17
2. 자기효능감 19
가. 자기효능감의 개념 19
나. 자기효능감의 구축과정 22
다. 자기효능감의 구성요소 23
라. 노년기 자기효능감의 특성 25
3. 생활만족도 27
가. 생활만족도의 개념 27
나. 노년기 생활만족도 개념에 따른 특성 30
다. 노년기 생활만족도의 구성 33
4. 선행연구 36
가. 노년기 직업교육 참여동기 36
나. 노년기 직업교육 참여동기와 자기효능감 39
다. 노년기 직업교육 참여동기와 생활만족도 43
라. 직업교육 참여동기와 자기효능감 및 생활만족도의 관계 45
Ⅲ. 연구방법 49
1. 연구대상 49
2. 측정도구 51
가. 노년기 직업교육 참여동기 51
나. 자기효능감 52
다. 생활만족도 53
3. 자료 수집 방법 54
4. 자료 처리 방법 54
Ⅳ. 연구결과 55
1. 변인의 기술통계 55
2. 일반적 특성에 따른 차이 검증 56
가. 일반적 특성에 따른 직업교육 참여동기의 차이 56
나. 일반적 특성에 따른 자기효능감의 차이 65
다. 일반적 특성에 따른 생활만족도의 차이 74
3. 직업교육 참여동기, 자기효능감, 생활만족도 간의 관계 77
4. 직업교육 참여동기가 자기효능감과 생활만족도에 미치는 영향 80
가. 직업교육 참여동기가 자기효능감에 미치는 영향 80
나. 직업교육 참여동기가 생활만족도에 미치는 영향 81
Ⅴ. 논의 및 결론 82
1. 논의 82
2. 결론 및 제언 90
가. 결론 90
나. 제언 92
Ⅵ. 참고문헌 93
Ⅶ. 부록 108
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 평생교육인적자원개발전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.