독립계약자에 대한 히말라야 약관의 적용과 문제점
- Alternative Title
- A Study on the Scope and Application of Himalaya Clause to the Independent Contractors
- Abstract
- With the development of international trade, the international transportation has also developed to support it. It is too wide and complex for a single contracting carrier to handle the international transportation by oneself. Therefore, in order to ship the cargo smoothly, a contracting carrier needs any third-party who fulfill their jobs. Most of the third-parties who help the contracting carrier are independent contractors, such as stevedore, warehouse man, and container terminal operators. These independent contractors are actual carriers who are responsible for transporting on behalf of the carrier. However, under the principle of direct contract, it is difficult to protect the independent contractor when an accident occurs during transportation because the transportation contract is made by the contracting carrier and shipper.
For that reason, the Himalaya clause is established to protect the third party, independent contractor. The Himalaya clause allows to apply the negligence clause and right of liability for carriers to independent contractors. It can protect independent contractors who are the economically weak and increase efficiency of price or the work process. In addition, if they are given more authority under the Himalaya clause, they would be more responsible for their work in the view of faith, However, the legal status of the term 'independent contractor' has been a problem because they have been excluded from the commercial law.
This paper defines the Himalaya clause and the independent contractor, And then, it examines the regulations in the international rules and domestic cases. Finally, this paper proposes practical ways to protect independent contractors.
- Author(s)
- 류진아
- Issued Date
- 2019
- Awarded Date
- 2019. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- Himalaya Clause Independent Contractors Carriage Trade Commercial Law FTA
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23245
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000183273
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 국제통상물류학과
- Advisor
- 김철수
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서 론 1
제1절 연구의 목적 1
제2절 연구의 방법 및 내용 3
제3절 선행연구 4
가. 국제규칙 및 상법 4
나. 히말라야 약관 4
Ⅱ. 히말라야 약관의 의의 7
제1절 국제운송의 이해 7
제2절 히말라야 약관 정의 9
제3절 히말라야 약관 유래 12
가. Adler. v. Dickson 사건 12
제4절 히말라야 약관의 유효성 14
가. The Eurymedon 사건 14
나. The New York Star 사건 15
Ⅲ. 히말라야 약관의 적용 17
제1절 경제적 측면 17
가. 경제적 약자 지위 17
나. 효율성 측면 18
다. 상업적 측면 18
제2절 해석적 측면 19
가. 신의성실의 원칙 개념 19
나. 히말라야 약관에서 신의칙 20
제3절 히말라야 약관 규정 22
가. 헤이그-비스비 규칙(Hague-Visb Rules) 23
(1) 정의 23
(2) 히말라야 약관 23
나. 함부르크 규칙(Hamburg Rules) 25
(1) 정의 25
(2) 히말라야 약관 25
다. 로테르담 규칙(Rotterdam Rules) 26
(1) 정의 26
(2) 히말라야 약관 27
라. 각국의 법에서 히말라야 약관 비교 분석 27
(1) 영미법계에서 히말라야 약관 27
(가) 영국 28
(나) 미국 29
(2) 대륙법계에서 히말라야 약관 30
(가) 독일 30
(나) 일본 31
(3) 한국 상법에서 히말라야 약관 31
Ⅳ. 히말라야 약관상 독립계약자와 판례 검토 34
제1절 독립계약자의 특징 34
가. 독립계약자의 정의와 모호성 34
나. 독립계약자의 종류 36
(1) 하역업자 36
(2) 창고업자 36
(3) 컨테이너 터미널 운영업자 37
(4) 선급협회 38
제2절 독립계약자의 중요성 39
제3절 히말라야 약관과 독립계약자의 판례 분석 40
가. 독립계약자를 인정하지 않는 판례 41
(1) 관습·관행으로써 해석 41
(2) 법률상 지위와 선하증권 발행 여부 ① 41
(3) 법률상 지위와 선하증권 발행 여부 ② 44
(4) 히말라야 약관을 배제한 사례 46
나. 독립계약자를 인정하는 판례 47
(1) 해외법 원용 사례 47
(2) 상법 제790조 제1항과 신의칙 48
(3) 서렌더 선하증권상 히말라야 약관 인정 사례 50
제4절 분석내용: 소결 52
Ⅴ. 요약 및 결론 55
참고문헌 59
- Degree
- Master
-
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- 대학원 > 국제통상물류학과-FTA비즈니스전공
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