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리얼리티 데이트 프로그램 시청태도 차이가 대학생의 물질주의 가치관과 결혼관에 미치는 효과연구

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Alternative Title
A study on the effect of viewership attitude to dating reality television programs on materialism values and marriage views of college students:
Abstract
This study focuses on college student viewers of dating reality television program, . It aims to find their viewership rate, satisfaction, materialism values, as well as the impact of such dating programs in shaping their views on marriage. The study also aims at helping in re-examining and improving China's existing dating programs going into the future.
To this end, and on the basis of the research literature, the frequency of viewership and satisfaction were set up as independent variables, while personal values and marriage views were set up as dependent variables.
For the empirical analysis of this study, some 325 Chinese college students who subscribe to the Chinese flagship reality dating program, were surveyed. A total of 325 questionnaires were posted and retrieved from them. But the analysis of data was based on 287 questionnaires, excluding 47 of them that said they do not view the program. The statistical methods used for the analysis of the questionnaire were frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, and T-verification analysis, using SPSS 25.0.
The results of this study are summarized as follows:
First, there are significant differences in viewers’ personal values (distributionism, conditions of happiness) depending on the frequency of their viewership of .
Second, five factors (economic importance, appearance, love, patriarchal focus, gender openness) influence ‘ Chinese student viewers’ view towards marriage. Also, the view towards marriage (economic importance, appearance, and love) of the student viewing audience differ significantly depending on each individual’s viewership rate.
Third, there is a significant relationship between viewer’s satisfaction level with the program, and personal values disposition. It can be said that the program has greater impact on personal values of more frequent viewers than less frequent viewers.
Fourth, the audience's view on marriage (love, appearance, sexual openness) is markedly different depending on the level of satisfaction they derive from seeing the program . It can be said that the viewers with higher satisfaction have more positive attitude towards marriage (love, appearance, and sexual openness) than those with lower satisfaction.
Through the outcome of this study (on audience viewership and satisfaction with reality dating programs) will help to provide small but important guidelines not only for Chinese broadcasting stations but also Korean broadcasting stations on re-examining and improving these programs.
본 연구는 대학생 시청자들을 대상으로 조사하여, 리얼리티 데이트 프로그램 에 대한 시청빈도, 시청 만족도, 물질주의 가치관, 그리고 이런 데이트 프로그램이 대학생들의 결혼관에 얼마나 큰 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 본 연구가 향후 중국의 데이트 프로그램을 다시 규범하고 개선하는데 작은 도움을 주고자 하는데 목적이 있다.
이를 위하여 리얼리티 데이트 프로그램에 대한 문헌연구 결과를 토대로 시청빈도와 시천 만족도를 독립변인으로, 물질주의 가치관과 결혼관을 종속변인으로 하여 연구문제를 설정하였다.
본 연구의 실증 분석을 위하여 중국 대표적인 리얼리티 데이트 프로그램인 에 대하여 중국 대학생을 대상으로 325명을 조사하였다. 모두 325부의 설문지가 회수되었는데 를 '전혀 시청하지 않다'라고 응답한 47부를 제외한 287부의 설문지를 토대로 분석을 실시하였다. 설문에 대한 통계분석 방법은 SPSS 25.0을 사용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, T-검증분석을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 에 대한 시청량에 따라 시청자의 물질주의 가치관(배금주의, 행복의 조건)이 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 중시청자가 경시청자보다 물질주의 가치관(배금주의, 행복의 조건)에 더 큰 영향을 미쳤다고 판단할 수 있다.
둘째, 에 대한 시청자의 결혼관(경제적 중시, 외모중시, 사랑중시, 가부장중시, 성 개방성)등이 다섯 가지 유형으로 나타났다. 시청량에 따라 시청자의 결혼관(경제적 중시, 외모중시, 사랑중시)가 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 중시청자가 경시청자보다 결혼관(경제적 중시, 외모중시, 사랑중시)에 더 큰 영향을 미쳤다고 판단할 수 있다.
셋째, 의 만족도에 따라 시청자의 물질주의 가치관(배금주의)가 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 만족도 높은 시청자가 만족도가 낮은 시청자보다 물질주의 가치관(배금주의)에 더 큰 영향을 미쳤다고 판단할 수 있다.
넷째, 의 만족도에 따라 시청자의 결혼관(사랑중시, 외모중시, 성 개방성)이 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 만족도 높은 시청자가 만족도가 낮은 시청자보다 결혼관(사랑중시, 외모중시, 성 개방성)에 더 큰 영향을 미쳤다고 판단할 수 있다.
위에 같은 검증결과를 통해서 리얼리티 데이트 프로그램의 시청빈도와 시청 만족도는 향후 방송업계에서 중국방송국뿐만 아니라 한국방송국에도 데이트 프로그램을 다시 규범하고 개선할 때 사용될 수 있는 작은 지침을 제공할 수 있을 것이다.
Author(s)
SHAO JINHUA
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 2
Type
Dissertation
Keyword
Reality television Dating programs Audience viewership Audience Satisfaction Marriage intention
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23253
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000181936
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 신문방송학과
Advisor
오창호
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구 배경 및 목적 1
2. 연구 구성 3
Ⅱ. 이론적 논의 및 선행연구 검토 5
1. 배양이론 5
2. 시청 만족도 8
3. 물질주의 11
4. 결혼관 15
5. 리얼리티 데이트 프로그램에 관한 선행연구 검토 20
6. 중국 리얼리티 데이트 프로그램의 발전 22
가. 중국 리얼리티 데이트 프로그램의 역사 22
나. 중국 리얼리티 데이트 프로그램의 3단계 23
(1) 시기 24
(2) 시기 24
(3) 시기 25
III. 프로그램의 내용 및 특성 28
1. 프로그램의 내용 28
2. 프로그램의 특성 31
가. 미혼 독신자 31
나. 강한 오락성 33
다. 남성 중심주의 35
IV. 연구문제 및 연구방법 37
1. 연구문제 37
2. 연구방법 38
가. 조사방법 및 조사내용 38
3. 주요 변인의 측정 39
가. 시청빈도 39
나. 시청 만족도 40
다. 물질주의 가치관 41
라. 결혼관 42
4. 측정방법 43

V. 연구결과 45
1. 응답자의 인구통계적 특성 45
2. 측정 도구의 타당도 및 신뢰도 측정 46
가. 시청빈도 측정 47
나. 시청 만족도 측정 49
다. 물질주의 가치관 측정 49
라. 결혼관 측정 52
3. 연구문제 검증 56
가. 연구문제1에 대한 검증결과 56
나. 연구문제2에 대한 검증결과 57
다. 연구문제3에 대한 검증결과 59
라. 연구문제4에 대한 검증결과 61
4. 검증결과 정리 63
VI. 결론 및 논의 65
1. 결론과 논의 65
2. 연구의 한계점 및 향후 연구 69
참고문헌 70
부록 76
설문지 76
Degree
Master
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대학원 > 신문방송학과
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