사회적 정체성이 사회적 기업가정신의 혁신성에 미치는 영향
- Alternative Title
- The Impact of Social Identity on Innovation of Social Entrepreneurship: Focusing on Chinese and Korean Youth
- Abstract
- The purpose of this study is to explore the impact of social identity on the innovation of social entrepreneurship (Focusing on the youth of China and Korea). To test the hypotheses,300 youths from China and Korea were surveyed by questionnaires in this study. The results showed that, firstly, there was no difference between Chinese and Korean youths in the Darwinian identity. However, the Communitarian identity and the Missionary identity were different. Secondly, there were differences in the innovation of social entrepreneurship between Chinese and Korean youths. Average score of Innovation of Social Entrepreneurship of Chinese Youth more significantly higher than Korean Youth. Thirdly, the Darwinian identity and missionary identity of Chinese and Korean youths had a positive impact on the innovation of social entrepreneurship. And last part is about the significance of this study and the future direction of development.
- Author(s)
- HAN ZHENCHUANG
- Issued Date
- 2019
- Awarded Date
- 2019. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- Social Identity Social Entrepreneurship Innovation Youth
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23296
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000182156
- Alternative Author(s)
- 한진창
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 경영학과
- Advisor
- 이재정
- Table Of Contents
- 1. 서 론 1
1.1. 연구의 배경과 연구의 목적 1
1.2. 연구의 방법과 범위 4
2. 이론적 배경 5
2.1. 사회적 정체성의 개념 및 구성요소 5
2.1.1. 사회적 정체성의 개념 5
2.1.2. 사회적 정체성의 구성요소 7
2.2. 사회적 기업가정신의 혁신성 10
2.2.1. 사회적 기업가정신의 개념 10
2.2.2. 사회적 기업가정신의 혁신성 16
3. 연구 방법 18
3.1. 연구 모형 18
3.2. 연구가설 설정 19
3.3. 변수의 정의 및 측정 20
3.3.1. 사회적 정체성 20
3.3.2. 사회적 기업가정신 20
3.4. 자료의 수집 및 분석방법 20
3.4.1. 조사 설계 및 자료의 수집 22
3.4.2. 설문지의 구성 22
3.4.3. 자료의 분석방법 23
4. 실증연구결과 24
4.1. 표본의 특성 24
4.2. 신뢰성 및 타당성 검증 26
4.3. 상관관계 분석 28
4.4. 가설검증 결과 29
4.4.1. 중한 간 차이 분석: t-test 분석 29
4.4.2. 사회적 정체성이 사회적 기업가정신의 혁신성에 미치는 영향 31
5. 결 론 38
5.1. 연구의 요약 및 시사점 38
5.2. 연구의 한계와 향후 연구의 방향 40
참 고 문 헌 42
설 문 지 48
- Degree
- Master
-
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- 경영대학원 > 경영학과
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