PUKYONG

사회적 정체성이 사회적 기업가정신의 혁신성에 미치는 영향

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Alternative Title
The Impact of Social Identity on Innovation of Social Entrepreneurship: Focusing on Chinese and Korean Youth
Abstract
The purpose of this study is to explore the impact of social identity on the innovation of social entrepreneurship (Focusing on the youth of China and Korea). To test the hypotheses,300 youths from China and Korea were surveyed by questionnaires in this study. The results showed that, firstly, there was no difference between Chinese and Korean youths in the Darwinian identity. However, the Communitarian identity and the Missionary identity were different. Secondly, there were differences in the innovation of social entrepreneurship between Chinese and Korean youths. Average score of Innovation of Social Entrepreneurship of Chinese Youth more significantly higher than Korean Youth. Thirdly, the Darwinian identity and missionary identity of Chinese and Korean youths had a positive impact on the innovation of social entrepreneurship. And last part is about the significance of this study and the future direction of development.
Author(s)
HAN ZHENCHUANG
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 2
Type
Dissertation
Keyword
Social Identity Social Entrepreneurship Innovation Youth
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23296
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000182156
Alternative Author(s)
한진창
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 경영학과
Advisor
이재정
Table Of Contents
1. 서 론 1
1.1. 연구의 배경과 연구의 목적 1
1.2. 연구의 방법과 범위 4
2. 이론적 배경 5
2.1. 사회적 정체성의 개념 및 구성요소 5
2.1.1. 사회적 정체성의 개념 5
2.1.2. 사회적 정체성의 구성요소 7
2.2. 사회적 기업가정신의 혁신성 10
2.2.1. 사회적 기업가정신의 개념 10
2.2.2. 사회적 기업가정신의 혁신성 16
3. 연구 방법 18
3.1. 연구 모형 18
3.2. 연구가설 설정 19
3.3. 변수의 정의 및 측정 20
3.3.1. 사회적 정체성 20
3.3.2. 사회적 기업가정신 20
3.4. 자료의 수집 및 분석방법 20
3.4.1. 조사 설계 및 자료의 수집 22
3.4.2. 설문지의 구성 22
3.4.3. 자료의 분석방법 23
4. 실증연구결과 24
4.1. 표본의 특성 24
4.2. 신뢰성 및 타당성 검증 26
4.3. 상관관계 분석 28
4.4. 가설검증 결과 29
4.4.1. 중한 간 차이 분석: t-test 분석 29
4.4.2. 사회적 정체성이 사회적 기업가정신의 혁신성에 미치는 영향 31
5. 결 론 38
5.1. 연구의 요약 및 시사점 38
5.2. 연구의 한계와 향후 연구의 방향 40
참 고 문 헌 42
설 문 지 48
Degree
Master
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경영대학원 > 경영학과
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