PUKYONG

여고생의 진로스트레스가 심리적 안녕감에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
Effects of Career Stress on Psychological Well-being of High School Girls: The Mediation Effect of Parent-Child Communication and Self-Promotion
Abstract
요 약

본 연구의 목적은 여고생의 진로 스트레스와 심리적 안녕감의 관계에서 부모-자녀 의사소통과 자기격려의 매개효과를 살펴보는데 있다.
본 연구의 대상은 B시, D시, P시, 3개 도시에 소재한 일반고 여자고등학교에 재학 중인 여고생 400명을 대상으로, 진로스트레스, 심리적 안녕감, 부모-자녀 의사소통, 자기격려에 관한 설문을 실시하였고, 총 367부의 설문지가 사용되었다. SPSS 25.0을 사용하여 변인들 간의 관련성을 살펴보기 위하여 상관분석을 실시하였고 Hayes(2013)가 제안한 매개모형의 절차에 따라 경로를 분석하여 매개효과를 확인하였다.
본 연구의 결과는 첫째, 여고생의 진로스트레스는 부모- 자녀의사소통을 매개로 심리적 안녕감에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 여고생의 진로스트레스는 자기격려를 매개로 심리적 안녕감에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 여고생의 진로스트레스는 부모-자녀와의 의사소통과 자기격려를 완전매개하여 심리적 안녕감에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이러한 연구결과는 여고생의 심리적 안녕감을 높이기 위해 부모-자녀 의사소통을 원활히 할 수 있도록 돕고 자기격려를 잘할 수 있는 개입이 필요함이 확인되었다. 따라서 본 연구는 진로스트레스를 겪는 여고생이 부모-자녀 의사소통과 자기격려를 통해 심리적 안녕감에 미치는 영향에 대한 이해를 바탕으로 여고생의 심리적 안녕감을 증가시키기 위한 교육 및 상담 프로그램 개발의 기초자료로서 활용될 수 있을 것이다. 끝으로 본 연구결과를 토대로 후속연구에 대한 제언과 시사점을 논의하였다.

주요어: 여고생, 진로스트레스, 심리적 안녕감, 부모-자녀 의사소통, 자기격려
The purpose of this study is to examine the mediated effects of parent-child communication and self-discipline in the relationship between career stress and psychological well-being of high school girls.
The subjects of this study were 400 female high school students attending general high schools in B, D, P, and three cities and provinces. The survey was conducted on career stress, psychological well-being, parent-child communication, and self-rehabilitation. 367 questionnaires were used.
A correlation analysis was conducted to examine the relevance between the variables using SPSS 25.0 and the path analysis was performed according to the procedure of the model proposed by Hayes (2013) to confirm the mediated effect.
The results of this study showed that first, career stress of high school girls affects psychological well-being through parent-child communication. Second, career stress of high school girls is shown to affect their psychological well-being through self-promotion. Third, career stress of a high school girl was found to affect psychological well-being by fully communicating with parents and children and by fully communicating with them. Fourth, career stress of a high school girl was shown to affect psychological well-being by mediating parental-child communication and self-promotion sequentially.
These findings suggest that if high career stress is high for high school girls, the level of communication and self-discipline between father and mother children will be lowered due to anxiety over their careers, which could negatively affect their psychological well-being. Therefore, based on the understanding that high school girls suffering from career stress have different effects on their psychological well-being through parent-child communication and self-discipline, this study can be used as a basic data for developing educational and counseling programs to increase their psychological well-being.
Finally, suggestions and limits of this study and suggestions of the following studies are discussed based on the findings above.

Key words: high school girls, career stress, psychological well-being, parent-child communication, self-discipline
Author(s)
도숙희
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 2
Type
Dissertation
Keyword
여고생 진로스트레스 심리적 안녕감 부모-자녀 의사소통 자기격려
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/2337
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000372938
Alternative Author(s)
Sook Hee Do
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 교육컨설팅학과
Advisor
천성문
Table Of Contents
1. 서 론 1
1.1. 연구의 필요성 및 목적 1
1.2. 연구문제 8
1.3. 용어의 정의 9
2. 이론적 배경 11
2.1. 여고생의 진로스트레스 11
2.2. 심리적 안녕감 14
2.3. 부모-자녀 의사소통 18
2.4. 자기격려 22
2.5. 변인들간의 관계 27
3. 방 법 36
3.1. 연구대상 및 자료수집 36
3.2. 측정도구 38
3.3. 자료분석 42
4. 결 과 43
4.1. 예비분석 43
4.2. 경로분석 45
4.3. 간접효과 검증 50
5. 논 의 52
참고문헌 58
Abstract 77
부록 79
1. 진로스트레스 척도 79
2. 심리적 안녕감 척도 81
3. 부모-자녀 의사소통 척도 83
4. 자기격려 척도 85
Degree
Master
Appears in Collections:
대학원 > 교육컨설팅학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.