쿠마 켄고의 건축구축방법론에서 소멸성에 관한 연구
- Alternative Title
- A Study on the Extinction in Kuma Kengo’s Architectural Tectonic
- Abstract
- The purpose of this study is to examine architecture from the ecological viewpoint of Kuma Kengo what is influenced by Characteristics of Eastern ideas and the characteristics of Japanese traditional architecture and is to define the circularity what Kuma Kengo calls "Erase Architecture" and research the construction method of extinction on his work.
Eastern ideas say the universe as an organism and recognizes that all of them exists in the rife-death cycle. The viewpoint of nature in Eastern ideas emphasizes the ‘extended humanism' in which humans are parts of nature but should consider their role in it. Due to the mild climate and natural disasters, Japan has a natural environment, in which people admire its nature. These attitudes are represented by gardening philosophy and shrine architecture. With this background, traditional Japanese architecture features ‘no-decoration’, ‘light-weighting of Structures’, ‘ambiguous boundaries between internal and external’, and ‘full formation through parts formation’. Due to the influence of Eastern thought and Japanese traditional architecture, Kuma Kengo's architecture shows that humans, architecture, and environment do not exist separately, but are related to each other as a space of organic interaction in-between.
He has put his position on extension line of an ecological architecture that previous generations of architects regard architecture as an organism. Although, the previous generation-architects choose to take their position to set architecture as a new environment for humans through infinite growth, he thinks that architecture should also be extinct if architecture is treated as an organism. Kuma Kengo recognizes architecture as a part of the circular structure of the universe from the influence of Oriental thought, and aims to connect humans with the environment. To achieve this goal, Kuma Kengo criticizes the transgressive existence of modern architecture that seems to last forever, and insists that architecture should erase for the ultimate human-environment bond. Tectonics of the extinction in Kuma Kengo are ‘connection with surrounding environment', 'space composition' and 'material representation'. This study focuses on Kuma Kengo's works using these elements as a framework for analysis.
- Author(s)
- 이재원
- Issued Date
- 2019
- Awarded Date
- 2019. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 쿠마 켄고 동양사상 일본전통건축 일본현대건축 전통성 순환성 소멸성 텍토닉
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23396
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000183732
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 건축학과
- Advisor
- 임기택
- Table Of Contents
- 1. 서 론 1
1.1 연구의 배경 및 목적 1
1.2 연구의 범위 및 방법 3
1.3 선행연구 및 연구의 흐름 6
1.3.1 선행연구 검토 6
1.3.2 연구의 흐름 9
2. 동양 사상에서의 순환성에 대한 고찰 10
2.1 동양적 사유에서의 특성 10
2.1.1 동서양의 자연주의에서의 차이 10
2.1.2 동양적 사유에서의 자연관 13
2.2 일본 전통건축에서의 특성 17
2.2.1 일본 전통건축에서의 자연관 17
2.2.2 일본 전통건축의 표현특성 20
2.3 일본 현대건축에서의 동양사상과 일본 전통건축 27
2.3.1 1950년대 일본의 전통논쟁 27
2.3.2 일본 현대건축의 흐름 30
3. 쿠마 켄고 건축의 순환성 사유 37
3.1 쿠마 켄고의 배경과 건축적 성장 과정 37
3.1.1 쿠마 켄고의 이력과 학문수련의 시기 37
3.1.2 쿠마켄고에 영향을 미친 건축가 40
3.2 쿠마 켄고의 건축에서의 동양사상과 일본전통건축의 영향 44
3.2.1 쿠마 켄고의 건축철학에서 나타나는 동양사상 44
3.2.2 쿠마 켄고의 일본전통건축에 대한 재해석 47
3.3 쿠마 켄고 건축에서의 순환성 51
3.3.1 메타볼리즘 운동과 쿠마 켄고의 수용 관점의 차이 51
3.3.2 쿠마 켄고의 소멸성 개념 54
4. 쿠마 켄고의 건축구축방법론에서 소멸성 분석 56
4.1 주변 환경과의 연계방식으로서의 소멸성 구축 58
4.1.1 시각적 소거 58
4.1.2 위계의 소거 61
4.1.3 역사적 맥락의 수용 64
4.2 공간구성의 방식으로서의 소멸성 구축 66
4.2.1 다층적 경계의 공간 66
4.2.2 부분에서 전체로의 구성 71
4.2.3 자연을 은유하는 공간 74
4.3 재료표현의 방식으로서의 소멸성 구축 76
4.3.1 시간성을 내포하는 재료의 사용 76
4.3.2 지역성을 표현하는 재료의 사용 79
4.3.3 입자화된 부재의 결합 방식 82
4.4 소멸의 건축구축방법론 소결 85
5. 결 론 92
참고문헌 94
부록 100
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 대학원 > 건축학과
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.