행복한 아버지되기 훈련프로그램이 유아기 자녀를 둔 아버지의 양육스트레스, 양육효능감 및 자녀양육참여에 미치는 효과
- Alternative Title
- Effect Of Happy Father Training Program On Parenting Stress, Parenting Efficacy, And Participating In Parenting Of The Fathers With Early Childhood Children
- Abstract
- The purpose of this study is to verify effect of ‘Happy Father’ training program on parenting stress, parenting efficacy, and participating in parenting of the fathers with early childhood children.
The subjects of this study were 20 fathers whose children were sent to 4 nurseries located in the city B and were disposed arbitrarily into the experimental group of 10 fathers and the control one of 10. ‘Happy Mother’ training program of Jin Hyoung Cho(2009) was recast to be treated for all the fathers of the experimental group that had agreed to take part in ‘Happy Father’ training program, while there was no fabrication for the control group of 10 fathers that could not join the program. It took overall the program 4 weeks with two sessions of 90 minutes per week.
To verify effect of the program, the tests of parenting stress, parenting efficacy, and fostering participation were carried out before and after the program individually. The difference between the experimental group and the control one was recognized by conducting MONOVA(Multivariate Analysis of Covariance) of SPSS/WIN21.0.
The findings are the followings. Parenting stress of the experimental group was alleviated significantly and both parenting efficacy and fostering participation increased significantly. These findings implicate that ‘Happy Father’ program can mitigate the emotional hardships of fathers that foster their children and make them perceive their parenting ability positively, and contribute to aggressive participating in fostering children. Finally, the meaning of the study and suggestions were discussed.
본 연구는 ‘행복한 아버지 되기’ 훈련 프로그램이 유아기 자녀를 둔 아버지의 양육스트레스, 양육효능감 및 양육참여에 미치는 효과를 검증하는 데 그 목적을 두었다.
이러한 목적을 달성하기 위해 B시에 소재한 어린이집 4곳에 있는 아버지들에게 ‘행복한 아버지 되기’ 훈련 프로그램을 홍보하여 참여를 희망한 10명을 실험집단, 참여가 어려운 10명을 통제집단으로 임의배치하고 실험집단에는 ‘행복한 아버지 되기’ 훈련 프로그램을 처치하였고, 통제집단에는 아무런 처치도 하지 않았다. 프로그램은 주 2회 90분씩 4주 동안 실시되었다. 이 프로그램의 효과를 검증하기 위해 프로그램 실시 전과 실시 직후 양육스트레스, 양육효능감 및 자녀양육참여 검사를 하고, SPSS/WIN21.0을 사용하여 다변량 공분산분석(Multivariate Analysis of Covariance: MONCOVA)을 실시하여 실험집단과 통제집단의 차이를 알아보았다.
본 연구의 결과, 실험집단에 참여한 아버지들의 양육스트레스가 유의미하게 감소하였고 양육효능감도 유의미하게 증가하였으며 자녀양육참여도 유의미하게 증가하였다. 이러한 연구 결과는 본 프로그램이 유아기 자녀를 양육하는데 있어서 아버지가 느끼는 심리적인 어려움을 감소시키고 부모로서의 능력을 긍정적으로 인식하여 자녀양육에도 적극적으로 참여하는데 기여할 수 있음을 시사한다. 마지막으로 본 연구의 의의와 제언을 논의하였다.
- Author(s)
- 김지숙
- Issued Date
- 2019
- Awarded Date
- 2019. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 행복한 아버지되기 훈련프로그램 양육스트레스 양육효능감 자녀양육참여
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23422
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000183501
- Alternative Author(s)
- Kim, Ji-Sook
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 교육컨설팅협동과정
- Advisor
- 천성문
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구가설 5
3. 용어의 정의 6
Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 유아기 자녀를 둔 아버지 8
2. 유아기 자녀를 둔 아버지의 관련변인 11
3. 행복한 아버지되기 훈련프로그램 17
Ⅲ. 연구방법 26
1. 연구대상 26
2. 실험설계 27
3. 측정도구 28
4. 실험절차 46
5. 자료분석방법 47
Ⅳ. 결 과 49
1. 양적 분석 49
2. 내용 분석 66
Ⅴ. 논 의 75
Ⅵ. 결론 및 제언 82
1. 결론 82
2. 제언 83
참고문헌 86
국문초록 96
부 록
1. 양육스트레스 척도 97
2. 양육효능감 척도 98
3. 자녀양육참여 척도 102
4. 행복한 아버지되기 훈련프로그램 103
5. 내용구성 타당도 평정결과 131
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 대학원 > 교육컨설팅협동과정
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.