PUKYONG

고객 소비성향이 호텔 선택속성과 입지선호요인에 미치는 영향

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Abstract
The purpose of this study is to investigate the relationship between preference factors and preference attributes of consumers who have experienced low and mid - priced hotels in Liaoning province, China. Therefore, in this study, based on the above-mentioned problem consciousness, we identify the important factors among the consumption tendency of the users who have experienced the low and mid-priced hotels in Liaoning Province, China. And how they are affecting each other. In this background, this study analyzes the influence of hotel consumption tendency and preference attribute on preference factor of hotel in the rapidly growing low and mid - priced hotel guests in Liaoning province, and suggests implications. The questionnaire survey was conducted to survey the visitors who have experienced low and mid - priced hotels in Liaoning province, China. Using the data collected through questionnaires, frequency analysis, factor analysis Analysis, reliability analysis, validity analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis.
This study focuses on customer preference, hotel selection attribute, and location preference factor through the questionnaire designing the model based on the previous research. In the follow-up study, the users are more than just consumption propensity, seeking, The results of this study can be interpreted as meaningful research that will contribute to the revitalization of China's mid-low-priced hotel industry.
Author(s)
ZHENG SHUANG
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 8
Type
Dissertation
Keyword
소비성향 중저가 체인호텔 선택속성 입지선호요인 중국 이용객
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23514
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000221578
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 경영학과
Advisor
설훈구
Table Of Contents
1.서론 1
1.1 연구의 배경과 연구의 목적 1
1.2 연구의 방법과 범위 4
2. 이론적 배경 5
2.1 중저가 체인 호텔에 관한 이론적 고찰 5
2.1.1 중저가 체인 호텔의 개념 5
2.1.2 중저가 체인 호텔의 특성 6
2.1.3 중국 요녕성 중저가 체인 호텔의 현황 7
2.2 소비성향에 관한 이론적 고찰 8
2.2.1 소비성향의 개념 8
2.2.2 소비성향에 대한 선행연구 9
2.3 호텔 선택속성에 관한 이론적 고찰 10
2.3.1 호텔 선택속성의 개념 10
2.3.2 호텔 선택속성에 관한 선행연구 11
2.4 입지 선호요인에 관한 이론적 고찰 14
2.4.1 입지의 내용 및 정의 14
2.4.2 입지 선호의 고려요인 16
2.4.3입지 선호요인에 관한 선행연구 17
3. 연구 설계 및 분석 방법 18
3.1 연구가설 및 연구 모형 18
3.1.1 연구모형 18
3.1.2 연구가설 19
3.1.3 변수의 조작적 정의 23
3.2 설문지 구성 및 측정 도구 24
3.2.1 설문지의 구성표본의 선정 및 조사방법 24
3.2.2 표본의 선정 및 조사방법 25
3.3 분석 방법 26
4. 실증 분석 27
4.1 표본의 특성 27
4.2 타당성과 신뢰성 분석 29
4.3 연구가설의 검증 33
4.3.1 소비성향과 호텔 선택속성의 영향 관계 33
4.3.2 호텔 선택속성과 입지 선호요인의 영향 관계 36
4.3.3 소비성향과 입지 선호요인의 영향 관계 38
4.4 가설검증 결과 40
5. 결론 41
5.1 연구의 요약 및 시사점 41
5.2 연구의 한계점과 향후 연구의 방향 43
참고문헌 44
설문지 47
Degree
Master
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