모바일 애플리케이션의 고객가치가 고객만족과 신뢰를 매개로 지속적 사용의도에 미치는 영향
- Alternative Title
- The Effects of Customer Value on Continued Use Intention via Customer Satisfaction and Trust : Focused on Mobile Applications
- Abstract
- With the increasing use of smartphone, the public demand of mobile applications expands simultaneously. And the business using mobile applications is growing rapidly. To improve performances of their own business, Mobile application companies are interested in customer value, customer satisfaction. Drawing from existent literature on customer value, the study focuses on the improvement of customer value, customer satisfaction, trust, continued use intention in the mobile applications.
For the purposes of this study, A survey was conducted for 570 interviewers with experience using mobile applications by personal interview method, from May to September 2018.
This study analyzes customer value factors affecting customer satisfaction and trust in mobile applications. Also this study analyzes the effect of customer satisfaction on trust, and analyzes the effect of customer satisfaction and trust on continued use intention. In this study, the customer value of mobile applications is composed of utility, personalization, enjoyment, aesthetics, communication, self-esteem and privacy risk factors. And mobile applications are classified into communication applications, information applications, and entertainment applications.
First, the results indicate that some elements such as utility, enjoyment, aesthetics, self-esteem have a positive effect on customer satisfaction whereas privacy risk has a negative influence. The degree of influence of customer value on customer satisfaction is as follows in order : enjoyment, utility, self-esteem, aesthetics, privacy risk.
Second, the results indicate that some elements such as utility, aesthetics, self-esteem have positive effects on trust. The degree of influence of customer value on trust is as follows in order : self-esteem, aesthetics, utility.
Third, the results indicate that customer satisfaction positively influences trust.
Fourth, the results indicate that customer satisfaction and trust positively influence continued use intention. And Customer satisfaction and trust mediate the relationships between customer value and continued use intention.
Finally, The mobile applications are composed of 3 types: communication, information, and entertainment application. And the effect of customer value on customer satisfaction by the mobile application types is compared, which demonstrates there are differences among the mobile application types.
In communication applications, enjoyment, communication, utility, and aesthetics factors have a positive effect on customer satisfaction whereas privacy risk has a negative influence. In information applications, self-esteem, aesthetics, enjoyment, and utility factors have a positive effect on customer satisfaction. In entertainment applications, enjoyment, utility, self-esteem, and aesthetics factors have a positive effect on customer satisfaction whereas privacy risk has a negative influence.
This study suggests that mobile application operators discern feasibly relevant factors that may affect customer satisfaction and trust in mobile application. This study also shows how to enhance customer value factors. The results of this study can be used practically for the successful operation of mobile applications.
- Author(s)
- 이이진
- Issued Date
- 2019
- Awarded Date
- 2019. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- mobile application customer value customer satisfaction trust continued use intention communication application information application entertainment application
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23545
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000221703
- Alternative Author(s)
- Yi-jin Lee
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 경영컨설팅협동과정
- Advisor
- 염창선
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 5
3. 연구의 구성 6
Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 모바일 애플리케이션 8
가. 모바일 애플리케이션의 정의 및 특성 8
나. 모바일 애플리케이션의 분류 9
2. 모바일 애플리케이션 유형 13
가. 커뮤니케이션 앱 13
나. 인포메이션 앱 15
다. 엔터테인먼트 앱 16
3. 고객가치 18
가. 고객가치의 정의 18
나. 고객가치의 차원 21
다. 고객가치의 차원의 구성요인 27
4. 고객만족, 신뢰, 지속적 사용의도 37
가. 고객만족 37
나. 신뢰 39
다. 지속적 사용의도 41
5. 측정변수 간의 관계 43
가. 고객가치와 고객만족 43
나. 고객가치와 신뢰 45
다. 고객만족과 신뢰 46
라. 고객만족과 지속적 사용의도 47
마. 신뢰와 지속적 사용의도 48
Ⅲ. 연구모형 및 가설 49
1. 연구모형 49
2. 연구가설의 설정 51
가. 고객가치 요인과 고객만족, 신뢰 간의 관계 51
나. 고객만족과 신뢰 간의 관계 58
다. 고객만족과 지속적 사용의도 간의 관계 59
라. 신뢰와 지속적 사용의도 간의 관계 60
마. 모바일 애플리케이션 유형의 조절 효과 62
3. 변수의 조작적 정의 63
가. 실용적 고객가치 요인 63
나. 쾌락적 고객가치 요인 64
다. 사회적 고객가치 요인 65
라. 고객만족, 신뢰, 지속적 사용의도 67
4. 설문의 구성과 분석 방법 69
가. 설문의 구성 69
나. 설문조사와 분석 방법 70
Ⅳ. 실증연구의 분석 결과 71
1. 표본의 일반적 특성 71
2. 기술 통계 및 상관관계 74
3. 타당성과 신뢰성 분석 76
가. 탐색적 요인분석 76
나. 확인적 요인분석 80
4. 가설검정 88
5. 모바일 애플리케이션 유형별 비교 분석 95
가. 커뮤니케이션 앱 유형 분석 96
나. 인포메이션 앱 유형 분석 99
다. 엔터테인먼트 앱 유형 분석 101
라. 모바일 앱 유형에 따른 차이 분석 103
Ⅴ. 결 론 105
1. 연구결과의 요약 및 시사점 105
가. 연구결과의 요약 105
나. 연구결과의 시사점 106
2. 연구의 한계점 및 향후 연구방향 109
참고문헌 110
설문지 130
- Degree
- Doctor
-
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- 대학원 > 경영컨설팅협동과정
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