PUKYONG

서비스업 R&D 특성을 반영한 기업 혁신 성과관리에 관한 연구

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Alternative Title
A Study on the Innovation Performance Management of Corporate Innovation Based on Service Industry R&D Characteristics
Abstract
As the importance of the service industry, which has a large employment creation effect, increases globally, investment in service research and development in Korea is expected to increase to about 5 trillion won over the next five years (‘18 ~ ’22 years). As mentioned above, the economic and policy importance of service R & D investment is increasing, but the previous studies on R & D investment and performance have limitations in terms of service in terms of two aspects. First, there is a lot of time lag between R & D investment and performance in manufacturing, but the empirical analysis of the service industry has not been done properly. Second, companies' innovation promotion system and methods for performance measurement are mainly composed of manufacturing-oriented research.
In this paper, we compare empirical comparisons of R & D investment and performance between manufacturing and service industries using a distributed time-lag model, I conducted an exploratory study on the International Standard for Innovation Management System (ISO 50500 Series) and the 'Dynamic Service Business Model Framework'. For the time difference characteristics, an empirical analysis was conducted using KOSPI's 22-year (1995-2017) financial information and Cobb-Douglas production function with financial information registered in KIS-VALUE for the service enterprise innovation performance management method.
Author(s)
박세훈
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 8
Type
Dissertation
Keyword
서비스 연구개발 연구개발 시차 Cobb Douglas 생산함수 시차분포모형 다항시차분포모형 Service R&D R&D time lag ARDL Almon model
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23571
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000221705
Alternative Author(s)
Se Hoon Park
Affiliation
부경대학교 기술경영전문대학원
Department
기술경영전문대학원 기술경영학과
Advisor
천동필
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 배경과 목적 1
2. 연구의 방법과 구성 3
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 6
1. 서비스 산업과 서비스 R&D의 이해 6
2. 생산함수와 기술진보 29
Ⅲ. 서비스 연구개발 시차에 관한 연구 35
1. 패널데이터의 다중시차분포모형 35
2. 연구모형 51
3. 자료 및 시계열 속성 54
4. 다항시차분포모형 분석결과 63
Ⅳ. 서비스 비즈니스모델 프레임워크에 관한 연구 74
1. 서비스 비즈니스모델과 시스템 다이내믹스 연동을 위한 관련 선행연구 74
2. 동태적 SBMF 도출 방법 94
3. Service Business Model Canvas(SBMC) 제안 96
4. SBM 인과지도 및 주요 루프 100
5. 동태적 서비스 비즈니스모델 프레임워크(DSBMF) 제안 108
6. 서비스 R&D+I 성과와 DSBMF 연계 방안 110
Ⅴ. 혁신경영시스템에 관한 연구 114
1. 혁신경영시스템에 관한 선행연구 114
2. ISO 50500 Series 123
3. 국내 혁신경영시스템 도입 현황 132
4. DSBMF와 IMS의 연계 방안 139
Ⅵ. 결론 140
1. 연구의 요약 140
2. 연구 결과와 시사점 141
3. 연구의 의의 142
4. 연구의 한계점과 향후 연구의 방향 143
참고 문헌 145
1. 국내 문헌 145
2. 해외 문헌 150
부록 : R 프로그래밍 코드 174
1. 데이터 불러오기 및 전처리.R 174
2. EDR.R 202
3. 시차길이 결정.R 213
4. 단위근 검정.R 221
5. ARDL 분석용 사용자 함수.R 225
Degree
Doctor
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기술경영전문대학원 > 기술경영학과
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