PUKYONG

서퍼들의 관계성이 심리적 욕구, 학습 목표, 미래신체활동의도에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
Influences of Peer’s relatedness support on Surfer’s Psychological Needs, Intrinsic and Extrinsic Goals, and Future Physical Activity Intentions
Abstract
This study focuses on the influence of the surfer’s relationships of sport participants on psychological need satisfaction, learning goals and the future physical activity intention of performing future physical activity. A sample of 301 surfer’s reported their perception of peer’s relatedness support, psychological needs, learning goals, and future physical activity intention experiences in sport setting. Reliability, confirmatory factor and regression analysis were analyzed to the collected data using SPSS. The results showed that peer’s relatedness support had an impact on psychological basic need, learning goals and the intention of continuous participation in future physical activity. More specifically, peer relatedness support had meaningful direct relation with psychological need satisfaction and future physical activity intention than autonomy support. Intrinsic goal also was directly related with future physical activity intention than extrinsic goal. In conclusion, peer’s relatedness support plays important role in terms of enhancing surfer’s psychological need satisfaction, intrinsic goal, and future physical activity intention.
Author(s)
민경식
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 8
Type
Dissertation
Keyword
서퍼 관계성 심리적 욕구 학습 목표 미래신체활동의도
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23573
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000224186
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 체육교육전공
Advisor
송용관
Table Of Contents
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 6
3. 연구 모형 7
4. 연구 가설 8
5. 용어의 정의 10
Ⅱ. 이론적 배경 12
1. 자기결정성 이론(SDT; Self-determination Theory) 12
가) 자기결정성 이론의 개념 형성 12
나) 자기결정성 이론의 3가지 심리적 요인 15
(1) 자율성 15
(2) 유능성 15
(3) 관계성 16
다) 관계성과 서핑 활동 17
(1) 관계성과 동료 17
(2) 동료 관계와 서핑 활동 17
(3) 동료 간의 관계성 지지에 관한 선행연구 18
2. 심리적 욕구 19
3. 학습목표 - 목표내용이론 21
Ⅲ. 연구방법 22
1. 연구대상 22
2. 조사도구 25
가) 동료의 자율성 지지와 관계성 지지에 관한 질문지 25
나) 심리적 욕구 만족에 관한 질문지 27
다) 학습목표내용에 관한 질문지 29
라) 미래신체활동의도에 관한 질문지 31
3. 자료수집 및 분석 32
가) 신뢰도 분석 32
나) 타당도 분석 34
(1) 동료의 관계성 지지와 자율성 지지에 대한 타당도 분석 35
(2) 심리적 욕구 만족에 대한 타당도 결과 36
(3) 학습 목표에 대한 타당도 결과 38
(4) 미래 신체활동 의도에 대한 타당도 결과 40
Ⅳ. 결과 41
1. 조사 도구의 기술 통계량 41
가) 동료의 관계성 지지와 자율성 지지에 대한 기초통계량 41
나) 심리적 욕구 만족에 대한 기초통계량 43
다) 학습 목표에 대한 기초통계량 45
라) 미래 신체활동 의도에 대한 기초통계량 47
2. 상관분석 48
3. 경로 분석 50
Ⅴ. 논의 및 결론 54
1. 논의 54
가) 서퍼들의 관계성이 심리적 욕구 만족에 미치는 영향 54
나) 서퍼들의 관계성이 학습 목표에 미치는 영향 55
다) 서퍼들의 심리적 욕구가 학습 목표에 미치는 영향 57
라) 서퍼들의 학습 목표가 신체활동의도에 미치는 영향 58
2. 결론 60
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.