PUKYONG

선형대수 교과목 학습지원에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A STUDY ON THE LEARNING SUPPORT OF THE LINEAR ALGEBRA SUBJECT
Abstract
In this thesis, 144 students who took the linear algebra course at P University were selected as research subjects, first, a survey about conduction to see the perceptions and attitudes toward mathematics subjects, the correlation between the result and the achievement score of the linear algebra subject is analyzed.

Also, in the course of the linear algebra curriculum process, many students who thought that is difficult to do survey findings and problem solving, after have organized their learning about typical problems, student's understanding, notes of guidance and map processing, suggests a way to support the learning. In addition, we analyze the frequent errors in the midterm and final exams on where students are asked to answer.

Based on this result, we suggests the necessity of learning methods of the linear algebra course by using mathematics cafe operated by P University and analysis of error type for improvement of problem solving ability
Author(s)
김명진
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 8
Type
Dissertation
Keyword
선형대수 학습지원 개별지도 오류분석
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23576
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000223463
Alternative Author(s)
Myeong Jin Kim
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육전공
Advisor
표용수
Table Of Contents
1. 서론 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 1
1.2 연구의 제한점 2
1.3 선행연구 조사 2
2. 이론적 배경 4
2.1 개별지도 4
2.2 수학적 오류분석 6
3. 선형대수 교과목 운영 실제 9
3.1 선형대수 교과목 학습 내용 9
3.2 학습지도 및 평가기준 10
3.3 수학카페 운영 11
4. 설문조사 결과 및 학업성취도 분석 13
4.1 수학 교과에 대한 인식과 태도 13
4.2 학습내용별 수강학생 이해도 16
4.3 학생들이 어려워하는 학습내용 17
4.4 강의평가 결과 18
4.5 수업에 대한 건의사항 19
5. 선형대수 학습지원 방안 21
5.1 벡터의 이해와 활용 23
5.2 연립일차방정식 25
5.3 행렬과 연산 28
5.4 행렬식 29
5.5 벡터공간의 기본개념 31
5.6 고윳값과 고유벡터 33
5.7 선형변환과 행렬표현 34
6. 지필고사 오류 유형 분석 36
6.1 기술적 오류 36
6.2 잘못 해석된 언어 37
6.3 정리와 정의에 대한 이해 부족 39
6.4 정리와 정의에 대한 잘못된 적용 41
6.5 논증되지 않은 풀이 42
7, 결론 및 제언 45
7.1 결론 45
7.2 제언 47
참고문헌 49
부록 52
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.