여가 라이프스타일에 따른 대학생 배낭여행의 시장세분화
- Alternative Title
- Market Segmentation of College student Backpacking based on Leisure Lifestyle
- Abstract
- The purpose of this study is to analyze the lifestyle of colleage students by conducting a survey on their leisure activities and to disaggregate the backpack travel market.
This study analyzed the lifestyle of college students who went backpacking or are planning to travel, and examined what properties they had when choosing backpack travel products.
The goal of the study is to study what consumer behavior they would indicate if they purchased travel packages in the future. And identifying consumer’s behavior would be if they purchase travel packages.
Based on the college students' choices shown in the study, we want to segment and analyze the market for backpack travel products according to their leisure lifestyle.
A survey was conducted on college students in Busan for the purpose of the study. After the distribution of the questionnaire, the survey was conducted in a self-administered instrument that read and marked the survey questions directly after hearing about the purpose of the survey.
In conclusion, this study is expected to serve as an important guideline for revitalizing the backpack travel market according to the lifestyle type of college students.
본 연구의 목적은 여가 라이프스타일 유형과 대학생들의 여가 형태에 따라 달라지는 여행형태를 파악하고자 한다.
첫째, 본 연구의 주요 개념인 라이프스타일에 대한 기존의 문헌연구들을 토대로 개념들을 정립하고자 한다.
둘째, 여가라이프스타일을 분류해 세분화하고자 한다.
셋째, 대학생들의 여가 라이프스타일의 분류에 따른 여행형태를 분류하려고 한다.
본 연구는 결과적으로 여가 라이프스타일에 따라 달라지는 대학생들의 여행형태에 대한 실증적인 자료를 제공함으로 향후 여행시장 발전과 여행 라이프스타일의 질을 향상시키기 위한 개선방안을 제시하고자 한다.
- Author(s)
- 박경화
- Issued Date
- 2019
- Awarded Date
- 2019. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 라이프스타일 레저
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23588
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000226124
- Affiliation
- 부경대학교 경영대학원
- Department
- 경영대학원 관광경영학과
- Advisor
- 전재균
- Table Of Contents
- 목 차
Ⅰ. 서 론 1
1. 문제제기 및 연구목적 1
가. 문제의 제기 1
나. 연구의 목적 4
Ⅱ. 연구의 이론적 배경 5
1. 여가라이프스타일의 이론적 고찰 5
가. 여가라이프스타일의 개념 5
나. 여가라이프스타일의 유형 12
2. 배낭여행의 이론적 고찰 14
가. 배낭여행의 개념 14
나. 배낭여행의 현황 17
3. 시장 세분화의 이론적 고찰 19
가. 시장세분화의 개념 19
Ⅲ. 연구 방법 21
1. 자료수집 21
2. 분석방법 22
Ⅳ. 실증분석 23
1. 표본의 특성 23
2. 신뢰성 및 타당성 검증 25
3. 가설 검증 결과 28
가. 여가라이프스타일에 대한 군집분석 28
나. 여가라이프스타일에 대한 판별분석 결과 30
다. 세부집단별 인구통계학적 특성 32
라. 세부집단별 만족도 및 행동의도 35
Ⅴ. 결 론 36
1. 요약 및 결론 36
참고문헌 37
설문지 40
- Degree
- Master
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