인증 제도를 통한 생태교육 관련 프로그램 비교 분석
- Abstract
- In a broad sense, educational programs with a similar goal of “sustainable coexistence of the natural environment and human society” are being conducted in various categories for promoting ecological sensibility and recognizing and improving environmental issues.
This study aims to derive results that can be utilized in the development of high-quality educational programs by analyzing the characteristics of the programs that are actually operating within the government-level system and the types of subjects. In addition, it explores the policy directions of major institutions operating ecological education-related program certification systems, and deals with the outlines of each system. And also, individual programs within the target system are integrated and classified according to the subject.
As a result, the overall operation status of the effective programs as of the first half of 2020 and the distribution of general characteristics and subject types by region and education subject were derived.
- Author(s)
- 조수민
- Issued Date
- 2021
- Awarded Date
- 2021. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 생태교육 환경교육 인증제
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/2360
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000369042
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 생태공학과
- Advisor
- 최창근
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 고찰 3
1. 제도권 내의 생태교육 현황 3
2. 관련 정책 방향성 4
가. 환경부 4
나. 산림청 4
다. 기타 5
3. 생태교육의 기준 및 내용 설정 5
Ⅲ. 연구 방법 7
1. 연구 대상 프로그램 8
가. 우수 환경교육프로그램 지정제 10
나. 산림교육프로그램 인증제 11
다. 청소년수련활동 인증제 11
2. 프로그램 주제 유형 분석 13
Ⅳ. 결과 및 고찰 16
1. 전체 프로그램 운영 현황 16
가. 지역별 프로그램 수 18
나. 프로그램 운영 기관 유형 20
다. 교육 대상 연령대별 분석 22
2. 대상 연령대별 프로그램 주제 유형 분포 25
3. 환경교육 목표영역에 따른 분류 31
4. 생태교육 기준에 따른 유효 프로그램 분류 32
5. 생태교육 예시 프로그램 내용 분석 34
6. 프로그램 운영 기관의 제도 참여 동향 40
Ⅴ. 결론 42
1. 요약 및 시사점 42
2. 연구의 한계 및 향후 연구 방향 45
참고문헌 46
감사의 글 49
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 대학원 > 생태공학과
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.