의료분쟁 위기 상황에 대한 커뮤니케이션 전략과 매체특성의 효과연구
- Alternative Title
- Medical dispute crisis situation of the communication strategy and the characteristics of the media effect research: China and South Korea compared to consumers as the center
- Abstract
- The purpose of this paper is to study the evaluation and attitude of consumers towards the public relations strategy published in the crisis of medical enterprises. To study the differences between Korean and Chinese consumers under the interaction of media and corporate public relations strategies, In this paper, the author divides the factors affecting consumer attitude and evaluation into three categories: Crisis communication strategy, media choice and nationality. In order to carry out the experimental study smoothly, the author set four conditions and using the report of medical malpractice in plastic surgery hospital as the measuring tool, four conditions were satisfied. The contents of the determinants were: (1) when the acceptance strategy was published with SNS; (2) when the acceptance strategy was published with news; (3) when the defense strategy was published with SNS; and (4) when the defense strategy was published with news.
The study involved 341 university students in South Korea and China, The statistical method of the questionnaire was analyzed by t-test, ANOVA, frequency and reliability using SPSS ver 21.0 statistical program. The researchers presented two research hypotheses and one research question. < research hypothesis 1> Korean consumers have higher evaluation and attitude towards the acceptance strategy used in crisis communication than Chinese consumers. Modify translation results < research hypothesis 2> Chinese consumers have higher information evaluation and attitude towards the defensive strategy used in crisis communication than south Korean consumers. Research question: will the interaction effects of crisis management communication strategies and media types be different among Korean and Chinese consumers?
The results show that south Korean consumers have higher evaluation and attitude towards the accept strategy information released by enterprises than Chinese consumers, and Chinese consumers have lower evaluation and attitude towards the defensive strategic information released by enterprises than Korean consumers. The research also found that the interaction effect of crisis communication strategy and media type was different between Korean and Chinese consumers. The results also showed that south Korean consumers trusted content in SNS and Chinese consumers trusted content in newspapers. And the attitude of south Korean and Chinese consumers towards the acceptance strategy has nothing to do with the media, and they both hold a positive attitude. But, when enterprises use defense strategy, it will be more effective to use SNS for defense strategy for Korean consumers and newspaper for defense strategy for Chinese consumers.
본 연구는 의료분쟁업체가 위기발생시 노출된 위기관리 메시지 전략이 소비자의 평가와 태도를 연구하고자 한다. 매체와 위기 커뮤니케이션 전략의 상호작용효과는 한국과 중국 소비자의 차이를 분석하고 연구하였다.
본 논문에서 소비자의 태도와 평가가 영향을 미칠 수 있는 요인은 커뮤니케이션 잔략, 매체와 국적으로 세가지 구성하고 연구하였다. 실험연구 진행을 위해 4가지 조건을 충족시킬 수 있는 처치물을 제작하였다. 의료사고에 관련 기사를 처치물로 설정하였다. SNS에서 수용전략을 노출시, 신문에서 수용전략을 노출시, SNS에서 방어전략을 노출시, 신문에서 방어전략 노출시, 한국과 중국소비자 대상으로 총 8개의 조건을 맟춰 처치물을 설계하였다.
이 연구는 한국과 중국 재학인 대학생 대상으로 총341명을 선정하고 실험하였다. 설문에 대한 통계분석방식은 SPSS ver 21.0통계프로그램을 사용하여 t-검증분석, ANOVA분석, 빈도분석, 신뢰성분석을 실시하였다. 연구자는 두 개 연구가설과 하나의 연구문제를 제기하였다.수용전략의 위기관리 커뮤니케이션에 대한 한국 소비자의 메시지 평가와 태도가 중국 소비자 보다 높게 나타날 것이다.방어전략의 위기관리 커뮤니케이션에 대한 중국 소비자의 메시지 평가와 태도가 한국 소비자 보다 높게 나타날 것이다.연구문제: 위기관리 커뮤니케이션 전략과 매체종류에 따른 상호작용 효과는 한국과 중국 소비자에게 상이하게 나타날 것인가?
결과는 기업이 노출된 수용전략 메시지에 대한 한국소비자의 메시지 평가와 태도가 중국소비자보다 더 높다는 것을 나타났고 기업이 노출된 방어전략 메시지에 대한 중국소비자는 메시지 평가와 태도가 한국소비자보다 더 낮다는 것을 나타났다. 연구에서는 위기관리 커뮤니케이션 전략과 매체종류에 따른 상호작용효과가 한국과 중국 소비자간의 차이를 발견했다. 한국 소비자가 SNS를 더 신뢰한다.중국 소비자는 신문을 신뢰하는 경향이 있다. 한국와 중국 소비자가 수용전략에 대한 평가는 매체과 관련없이 모두 긍정적인 태도를 가지고 있지만 기업이 방어 전략을 이용할 때 한국소비자에게 SNS를 이용하여 조직이 방어전략을 하는 것이 더 효과적이고 중국소비자에게 신문을 이용하여 조직이 방어전략을 하는 것이 더 효과적이다.
- Author(s)
- YU YING
- Issued Date
- 2019
- Awarded Date
- 2019. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 위기 커뮤니케이션 전략 의료분쟁 미디어 노출 민족성
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23606
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000223683
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 신문방송학과
- Advisor
- 김정규
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 이론적 논의 3
1. 위기와 위기 커뮤니케이션 3
가. 위기의 유형과 위기 커뮤니케이션 3
나. 위기 책임성과 위기 커뮤니케이션 전략 4
다. 기업의 위기 대응 전략과 공중의 수용과 반응 7
2. 문화비교 11
가. 한국과 중국 문화비교 11
나. 한국과 중국 특유문화의 비교 11
(1)한국의 심정 문화 11
(2)중국 체면 문화 12
다. 한국과 중국의 언어문화 비교 14
(1)한국 언어문화 14
(2)중국 언어문화 15
3. 매체와 커뮤니케이션 16
가. 소셜미디어와 전통매체의 특성 16
나. 소셜미디어, 전통매체와 위기 커뮤니케이션의 관계 18
다. 위기 커뮤니케이션에서 소셜미디어와 전통매체의 역할 19
4. 소비자의 평가와 태도 20
가. 메시지에 대한 평가 20
나. 병원에 대한 태도 21
III. 연구가설 및 연구문제 23
1. 연구가설 23
2. 연구문제 24
IV. 연구방법 26
1. 설계방식 26
2. 실험 내용구성 26
3. 자료 분석 방법 28
4. 종속 변인의 측정 28
가. 메시지의 평가 28
(1). 적절성 28
(2). 신뢰성 28
나. 병원에 대한 태도 29
(1). 호의도 29
(2). 전문성 29
(3). 피해자를 위한 노력 29
V. 분석결과 및 해석 30
1. 분석대상의 인구통계학적 특성 30
2. 연구문제 및 가설의 검증 31
가. 가설1-1에 대한 검증결과 31
나. 가설1-2에 대한 검증결과 33
3. 연구문제 검토 40
VI. 결론 47
1. 연구 결과 47
2. 제안점 및 제한점 50
참고문헌 53
설문지 59
- Degree
- Master
-
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- 대학원 > 신문방송학과
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