체육교사의 자율성지지, 친구의 관계성지지, 심리적 욕구만족과 불링간의 관계
- Abstract
- The purpose of this study is to examine the relationship with bullying through physical education teacher autonomy support, peer’s relatedness support and satisfaction of the psychological needs in high school. The results of this study are as follows examine and compared the teaching of high school physical education teachers (autonomous support, control), peer relationship support, psychological needs(needs satisfaction, needs frustration), and bullying. The participants were 400 high school students in Gyeongnam. A total of 68 questionnaires were composed and 380 questionnaires were used for the analysis of the results, excluding 20 unsuccessful questionnaires. The results of this study are as follows
First, the autonomy support of physical education teachers has a significant influences on psychological desire (autonomy, competence, relationship) satisfaction and psychological desire frustration, and psychological desire is also had a significant influences on bullying.
Second, the peer relationship support has a significant influences on psychological desire (autonomy, competence, relationship) satisfaction and psychological desire frustration, and psychological desire is also had a significant influences on bullying.
Conclusion, the autonomy support of physical education teachers and the peer relationship support positively influences the satisfaction of the psychological desire, and the satisfaction of the psychological desire positively influences the bullying. In order to prevent and mitigate the bullring, it is desirable that the physical education teachers should respect the autonomy of the students and provide an environment that can form relationships between peer.
본 연구의 목적은 고등학교 체육교사의 자율성지지, 친구의 관계성지지가 심리적 욕구만족과 불링의 관계에 대해 알아보는 것이다. 고등학교 체육교사의 교수방식(자율성지지 방식, 통제적 방식), 친구의 관계성지지, 심리적 욕구(욕구만족, 욕구좌절), 불링에 대하여 연구하였다. 연구대상자는 경남 고등학생 400명을 대상으로 선정하였으며, 총 68개 설문지 문항을 구성하여 불성실한 응답 설문지 20부를 제외한 380부의 설문지를 결과 분석에 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 체육교사의 자율성지지는 심리적 욕구(자율성, 유능성, 관계성)만족과 심리적 욕구좌절에 유의한 영향을 주고 심리적 욕구 역시 불링에 유의한 영향을 주었다.
둘째, 친구의 관계성지지는 심리적 욕구(자율성, 유능성, 관계성)만족과 심리적 욕구좌절에 유의한 영향을 주고 심리적 욕구 역시 불링에 유의한 영향을 주었다.
따라서 체육교사의 자율성지지와 친구의 관계성지지는 심리적 욕구만족에 정적으로 영향을 주고, 심리적 욕구만족은 불링에 긍정적인 영향을 준다. 불링의 예방·완화를 위하여 체육교사는 학생의 자율성을 존중하고 학교생활의 다른 구성원과의 관계성을 형성할 수 있는 환경을 제공하는 것이 바람직하다고 사료된다.
- Author(s)
- 윤채운
- Issued Date
- 2019
- Awarded Date
- 2019. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23637
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000224988
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 체육교육전공
- Advisor
- 송용관
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 9
3. 연구 가설 9
4. 연구의 제한점 10
5. 용어의 정의 10
Ⅱ. 이론적 배경 14
1. 체육수업환경 14
2. 심리적 욕구 20
3. 불링 22
Ⅲ. 연구방법 27
1. 연구대상 27
2. 측정도구 28
3. 연구모형 32
4. 측정도구의 타당도와 신뢰도 32
5. 자료처리 방법 43
Ⅳ. 연구결과 44
1. 변인들의 각 문항 기술통계 44
2. 각 변인 간 상관관계 46
3. 자율성지지 방식, 심리적 욕구, 불링의 관계 48
4. 친구의 관계성지지, 불링의 관계 57
Ⅴ. 논의 63
1. 체육교사의 교수방식이 심리적 욕구와 불링에 미치는 영향 63
2. 친구의 관계성지지가 심리적 욕구와 불링에 미치는 영향 67
Ⅵ. 결론 및 제언 72
1. 결론 72
2. 제언 73
참고 문헌 75
부록 설문지 83
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 체육교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.