PUKYONG

국내 저온(냉동, 냉장) 택배서비스 이용 실태 및 발전방안에 관한 연구

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Abstract
국내 저온(냉동, 냉장) 상품의 온라인 쇼핑 거래금액은 2014년 4조 7천억원에서 2018년 13조 4천억원으로 매년 꾸준한 성장을 거듭하고 있다. 최근 4년간 약 65%의 성장률을 보이며, 택배서비스와 같은 별도의 물류과정을 유발하는 온라인 쇼핑의 성장과 함께 택배시장 또한 동반 성장하고 있다.
저온 상품의 법적 유통기준이 명시된 식품공전 제2. 식품일반에 대한 공통기준 및 규격의 4.보존 및 유통기준 21)에 해당되는 냉동, 냉장제품 운반기준에 대한 조항의 양면성으로 현재 국내에서는 콜드체인 인프라를 구축하여 서비스를 운영하는 택배사는 전무한 실정이다. 이에 따라 저온 화물에 대한 택배 배송은 별도의 냉동, 냉장기가 설치되지 않은 일반 차량으로 실온 배송을 하고 있으며, 스티로폼 박스에 드라이아이스, 아이스팩 등의 보냉제를 적입하여 배송간 화물의 선도를 유지하고 있다.
본 연구에서는 국내 택배 운송에서의 콜드체인시스템 인프라 미 구축으로 인한 저온 화물의 배송 과정에 있어서, 선도와 품질에 관련된 이용실태와 국내에 적용 가능한 개선 및 발전방안을 연구하기 위함을 목적으로 한다. 연구방법은 저온 화물에 대한 택배서비스를 이용해 본 경험이 있는 300명의 표본을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 수집된 결과 값은 통계패키지 SPSS 18.0을 활용하여 빈도분석, 기술통계 분석과 χ2 검정, Friedman 검정를 통해 실증 분석하였다.
분석 결과, 택배서비스를 이용한 저온 화물의 온도 특성은 -2~5℃의 보관을 요하는 가금류가 포함된 냉장상품이 63.7%로 가장 높았으며, 냉동상품이 35.9%로 뒤를 이었다. 사용된 보냉제는 아이스팩이 79.4%, 드라이아이스 14.4%로 저온화물의 택배배송에 사용되는 보냉제는 주로 아이스팩이 사용된 것으로 확인되었다. 수취 직 후, 개봉한 박스 내부 온도의 불만족률은 32.7%였으며, 20.2%의 응답자가 상품의 부패를 경험한 것으로 나타났다.
국내 택배서비스의 콜드체인시스템 도입 필요성에 대한 문항에서는 5점 리커트 척도의 항목에서 83.4%의 응답자가 보통 이상의 긍정적인 답변을 하였으며, 콜드체인시스템 도입에 따른 택배단가 인상에 대한 문항에서는 83.4%의 응답자가 단가 인상을 수용하고, 택배 이용을 지속 할 용이가 있다는 결과가 나타났다.
배송소요일, 이용계절, 수취지 행정단위에 따른 저온 화물의 신선도 유지 여부에 대한 교차분석에 있어서는 ‘배송 소요일과 파손/훼손, 박스내부온도만족, 보냉제수량 만족여부’, ‘이용계절과 파/훼손, 상품부패’, ‘수취지 행정단위와 박스내부온도만족, 보냉제수량 만족여부’에 대해 통계적으로 유의한 결과가 나타났다.
현재 국내 택배서비스의 콜드체인시스템 구축시 요구되는 방안을 확인하기 위하여, ‘택배사 선택 기준’, ‘수취인 부재시 위탁보관 방법’, ‘저온 화물 특화서비스’로 문항을 구분하여, 각 항목별 평균 값을 통해 우선순위를 도출하였다. 3가지 발전방안의 문항에서 나타난 우선순위 모두 Friedman검정을 통해 통계적으로 유 의미한 차이를 확인했으며, 이를 바탕으로 일본의 저온 택배서비스 운영 사례를 참고하여, 국내에서 요구되는 개선방안을 ‘포장’, ‘운송 및 권역분류’, ‘수취(Last-Mile)’의 3단계로 분류하여 기술하였다.
본 연구에서는 현재 국내 저온 택배서비스 이용 실태와 향후 국내 택배서비스의 콜드체인시스템 도입 및 구축을 위한 발전방안을 분석했다. 또한 저온화물의 택배서비스에 대한 인프라를 구축하여, 완성도 높은 서비스를 제공하고 있는 일본의 운영사례를 참고하여, 국내에 적용 가능한 발전 요소를 찾아본 것에 의의를 가진다.
향후 연구에서는 택배서비스 이용자가 원하는 발전 방향에 대한 구체적 내용과 택배사 직원, 정부 유관 부처 담당자와의 심층 인터뷰를 통해, 택배서비스 콜드체인시스템의 국내 도입 실효성, 타당성과 원활한 운영을 위한 사전 시뮬레이션 검증 등의 연구주제로 민∙관∙산∙학 합동연구가 필요할 것으로 판단된다.
The transaction amount of online shopping for the domestic low temperature(frozen and refrigerated) products has increased from 4.7 trillion won in 2014 to 13.4 trillion won in 2018 and continued steady growth. It has grown by approximately 65% in recent 4 years and also, online shopping that leads to additional distribution process like a parcel service has grown up mutually with the parcel service market.
Due to the ambiguity in the article with regard to the standard for the frozen and refrigerated products delivery that conforms to Section 4. Product Preservation and Distribution Standard 21) in the Article 2. The Common Standard and Specification for General Foods in the Korean Food Standards Codex which specifies legal distribution standard for the low-temperature product, there’ve been no courier company where establish cold chain infrastructure and offer service currently in S. Korea. Therefore, the low-temperature goods have been delivered at room temperature in ordinary vehicle with no freezing, refrigerating machine equipped and the freshness are preserved during the delivery by putting cold insulation material such as dry ice and ice pack in polystyrene box.
The purpose of this study is to investigate utilization status related with freshness and quality and improvement and development plan applicable to domestic situation, especially regarding the delivery of low-temperature goods with no cold chain system infrastructure established in the domestic parcel service.
The survey was conducted with 300 research participants who have experienced parcel service before, especially for the low-temperature goods and after colleting the questionnaires, they were empirically analyzed through frequency analysis, descriptive statistical analysis, χ2 test and Friedman test using SPSS 18.0.
The analysis results showed that 63.7% of participants answered they ordered refrigerated products including poultry that needs to be stored at -2 to 5℃ when they’re asked about temperature of low-temperature goods using the parcel service, followed by frozen product of 35.9%. With regard to the cold insulation material used, the ice pack made up 79.4%, followed by dry ice of 14.4%, which indicates that ice pack was mainly used as cold insulation material for the low-temperature good’s parcel service. The dissatisfaction rate of internal temperature in the box after receipt was 32.7% and 20.2% of participants answered that they experienced product spoilage before.
In the questions that asked about necessity of cold chain system introduction in the domestic parcel service, 83.4% of participants made positive answers choosing neutral or above in the 5 point of Likert scale. In the question that asked about increase in unit cost for delivery caused by the introduction of cold chain system, 83.4% of participants were willing to accept increase in unit cost and intended to continue to use courier service.
In the cross-tabulation on maintenance of freshness of low-temperature goods depending on delivery period, season, administrative unit of place of receipt, there was statistically significant result in the ‘delivery period and damaged product, satisfaction on box internal temperature, satisfaction on number of cold insulation materials’, ‘season and damaged product, product spoilage’, ‘administrative unit of place of receipt, satisfaction on box internal temperature and number of cold insulation materials’.
The questions were classified into the ‘courier selection criterion’, ‘how to consign and store the goods in the recipient’s absence’ and ‘specialized service for low-temperature goods’ to set up a plan required to establish the cold chain system for the domestic parcel service and then, prioritized with average value of each question. There was statistically significant difference in all priorities on three questions about the development through Friedman test. Based on this, the low-temperature parcel service in Japan was reviewed as example and then, the domestic improvement plan was described by dividing into three steps; ‘Packaging’, ‘Delivery and region classification’ and ‘Receipt (Last-Mile)’.
In this study, the development plan was analyzed to find out current utilization status of domestic low temperature parcel service and institute and establish the cold chain system in the domestic parcel service. In addition, it examined and explored development elements applicable to Korea, by considering Japan’s example where has built infrastructure for the parcel service of low-temperature goods and provided high quality service.
It’s required to carry out joint study with private enterprises, governments and industry, find out details of development direction that parcel service users want and conduct in-depth interview with courier employees and public officers in the related government departments in order to investigate the effectiveness and validity of parcel service cold chain system introduction in S. Korea and verify prior simulation to ensure smooth operation in future study.
Author(s)
이관호
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 2
Type
Dissertation
Keyword
Last-Mile Parcel Service Low Temperature Parcel Service Cool Delivery Cold Chain System
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23807
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000281846
Affiliation
부경대학교 경영대학원
Department
경영대학원 국제통상물류학과해운항만관리전공
Advisor
조찬혁
Table Of Contents
Ⅰ.서론 1
1.연구의 배경 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 4
3. 연구의 구성 6
Ⅱ.택배서비스의 이론 고찰 8
1.택배서비스의 정의 8
2.국내 택배서비스 현황 9
가.시장 현황 및 규모 9
나.운송과정 13
다.서비스 종류 18
라.택배서비스 단가 19
3.국내 택배산업 성장과정 24
가.국내 택배산업 성장 개요 24
나.주요 택배사 M&A 현황 26
Ⅲ.콜드체인시스템의 이론 고찰 29
1.콜드체인시스템 29
가.콜드체인시스템의 정의 29
나.콜드체인시스템의 필요성 30
다.품목별 국내 저온유통 법적 기준 35
2.콜드체인 배송시스템 36
가.콜드체인 배송 요건 36
나.국내 저온 택배시스템 39
다.일본 저온 택배시스템 43
Ⅳ.실증분석 47
1.분석 개요 47
가.연구모형 및 연구문제 47
나.표본설정 및 자료수집 49
다.설문의 구성 50
라.분석방법 51
2.저온 택배서비스 이용 실태 53
가.인구통계학적 특성 53
나.일반적 특성 54
다.서비스 품질 및 선도 60
라.서비스 재 이용 및 콜드체인시스템 도입 선호도 65
3.교차분석 68
가.배송소요일과 신선도유지 만족도 68
나.이용계절과 신선도유지 만족도 71
다.수취지 행정단위와 신선도유지 만족도 74
Ⅴ.국내 저온 택배서비스 발전방안 77
1.발전방안의 우선순위 분석 77
가.택배사 선택기준의 우선순위 77
나.수취인 부재시 위탁보관 방법의 우선순위 78
다.저온화물 특화서비스 우선순위 79
2.국내 저온 택배서비스 발전방안 80
가.포장 80
나.운송 및 권역분류 86
다.수취(Last-Mile) 92
Ⅵ.요약 및 결론 96
1.연구 결과 요약 96
2.연구의 한계점 100
3.시사점 및 향후 연구방향 101
참고문헌 103
부록(설문지) 105
Degree
Master
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경영대학원 > 국제통상물류학과-해운항만관리전공
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