중국 기업의 사회적 책임활동이 기업가치에 미치는 영향 : 여성 TMT 참여 비율 차이를 중심으로
- Abstract
- This study aims to examine the impact of Chinese corporate social responsibility(CSR) on firm value. The need for CSR is increasing in order for companies to contribute to society as a member of society and meet the expectations of stakeholder groups. And the social status of female around the world has improved significantly. In the case of Korea, the policy of women's participation in economic activities and expansion of opportunities has emerged as an important target area for government-sponsored policies since the late 20th century. In particular, the range of female businesswomen participating in business management activities is expanding further. Specifically, this study attempted to study the relationship between the level of CSR and firm value by examining the difference in the level of CSR due to the difference in the proportion of female CEOs in Chinese listed companies. Based on the literature review of the relevance of corporate social responsibility and corporate value, the impact of female executives on CSR, and the impact of female executives on firm value, the paper proves CSR from both theoretical and empirical aspects.
- Author(s)
- MIAO CHUNYUAN
- Issued Date
- 2021
- Awarded Date
- 2021. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/2381
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000370338
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 경영학과
- Advisor
- 이진수
- Table Of Contents
- 1. 서론 1
1.1. 연구배경 및 목적 1
1.1.1. 연구배경 1
1.1.2. 연구목적 6
1.2 연구방법 7
1.3 연구구성 7
2. 선행연구 9
2.1 기업의 사회적 책임활동에 관한 선행연구 9
2.1.1. 관련 개념 및 연구 관점 9
2.1.2. 여성 TMT 참여에 대한 사회적 책임활동의 실증연구 12
2.2 기업가치에 관한 선행연구 13
2.2.1. 관련 개념 및 연구 관점 13
2.2.2. 여성 TMT 참여에 대한 기업가치의 실증연구 14
3. 가설설정 및 연구모형 16
3.1. 가설설정 16
3.1.1. CSR와 기업가치 간의 상관관계 16
3.1.2. 여성 TMT 참여가 CSR와 기업가치 간의 관계 17
3.2. 연구모형 19
3.2.1. 자료수집 및 선별 19
3.2.2. 변수측정 20
3.2.3. 연구모형 설정 24
4. 실증분석 결과 25
4.1. 기술통계량 25
4.2. 상관관계 분석 27
4.3. 회귀분석 결과 28
5. 결론 35
5.1. 결론 35
5.2. 연구의 시사점 36
5.3. 연구의 한계점 36
참고문헌 38
- Degree
- Master
-
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