기업특성이 성과를 매개로 지속가능성에 미치는 영향에 관한 연구
- Alternative Title
- A Study on the Effect of the Corporate Characteristics on Sustainability Mediated by Performance : Focusing on Social Enterprises in Busan City
- Abstract
- A social enterprise is an entity whose objective is to achieve both the economic performance of the entity's pursuit of revenue and the social performance of prioritizing the public interest, which is the social characteristic. Therefore, in order to enable sustainable management of social enterprises, not only economic but also social performance must be satisfied at the same time. Finding success factors that affect the performance and sustainability of these social enterprises has significant implications for the successful policy direction of future social enterprises.
This study examines the causality of these factors to comprehensively analyze the success factors directly affecting the performance and sustainability of Busan social enterprises, and then examines how they affect the performance and sustainability of Busan social enterprises.
To verify the hypothesis of the research model, 99 preliminary social enterprises based in Busan and 103 representatives of certified social enterprises were surveyed from July 29 to August 18, 2019, of which 121 questionnaires were used to verify the research model.
Using the SPSS v25 program, the collected data were analyzed for frequency, reliability, exploratory factor analysis, correlation analysis, and multi-regression analysis. In order to verify the mediated effects of performance, mediating effect regression analysis was performed and the adjustment effect regression analysis was performed for verifying the adjustment effects of the enterprise type.
The major findings of the empirical research are as follows;
First, strategic factors and social networks among the corporate characteristics of social enterprises have a positive influence on economic performance, and strategic factors, social entrepreneurship and organizational characteristics on social performance.
Second, strategic factors, social entrepreneurship, management capacity and organizational characteristics have a positive influence on sustainability.
Third, both economic and social performance of social enterprises have a positive influence on sustainability.
Fourth, on the mediated effect of the performance on sustainability, economic performance has a partial mediating effect on strategic factor, and social performance has a partial mediating effect on strategic factors and organizational characteristics.
Fifth, social networks have a negative influence on economic performance, and social entrepreneurship have a negative influence, organizational characteristics have a positive influence in the adjustment effect of the type of enterprise(preliminary/certified social enterprise) between the corporate characteristics and performance.
The results of this study show that the sustainability is increasing when the various strategies, the social entrepreneurship, the managerial capacity of representatives, the organizational characteristics for which communication is desired, and social networks are harmonized with each other.
Twelve years after the enactment of the Social Enterprise Promotion Act, we expect that the various characteristics of social enterprises will contribute to enhancing the sustainability of Busan's social enterprises by analyzing and presenting factors affecting their performance and sustainability.
- Author(s)
- 문주상
- Issued Date
- 2020
- Awarded Date
- 2020. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- Social Enterprise Economic Performance Social Performance Sustainability Corporate Characteristics
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23816
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000287867
- Alternative Author(s)
- Ju Sang Moon
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 경영컨설팅협동과정
- Advisor
- 김완민
- Table Of Contents
- I. 서 론 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 3
3. 연구방법 및 연구범위 4
가. 연구방법 4
나. 연구범위 5
II. 이론적 배경 및 선행연구 7
1. 사회적기업의 일반적 고찰 7
가. 사회적기업의 정의 및 특성 7
나. 사회적기업의 발전과정 : 미국, 서유럽, 일본, 한국 11
다. 우리나라 사회적기업 인증 제도 14
라. 사회적기업 지원체계 및 지원제도 15
마. 우리나라 사회적기업 현황 21
2. 선행연구 26
가. 사회적기업의 성과에 관한 연구 26
나. 사회적기업의 지속가능성에 관한 연구 32
III. 연구모형 및 가설 36
1. 연구모형 36
2. 가설의 설정 37
가. 기업특성과 성과 간의 관계 37
나. 기업특성과 지속가능성 간의 관계 39
다. 성과와 지속가능성 간의 관계 40
라. 기업형태(예비/인증사회적기업)의 조절효과 42
3. 변수의 조작적 정의 44
가. 전략적 요인 44
나. 사회적 기업가정신 45
다. 경영역량 46
라. 조직특성 48
마. 사회적 네트워크 50
바. 경제적 성과 52
사. 사회적 성과 53
아. 지속가능성 54
4. 변수의 측정 56
5. 자료수집 및 분석방법 59
가. 자료수집 59
나. 분석방법 60
IV. 실증연구의 분석 및 검증 61
1. 표본의 일반적 특성 61
2. 기술통계 및 상관분석 64
가. 기술통계 분석 64
나. 상관관계 분석 66
3. 신뢰성과 타당성 분석 67
가. 사회적기업의 특성에 대한 신뢰성 및 탐색적 요인분석 67
나. 사회적기업의 성과와 지속가능성에 대한 신뢰성 및 탐색적 요인분석 71
4. 연구가설 검증 72
가. 경제적 성과에 영향을 주는 각 변수의 다중회귀 분석 72
나. 사회적 성과에 영향을 주는 각 변수의 다중회귀 분석 73
다. 지속가능성에 영향을 주는 각 변수의 다중회귀 분석 74
라. 성과가 지속가능성에 영향을 주는 각 변수의 다중회귀 분석 75
마. 사회적기업의 특성이 지속가능성에 미치는 영향에 대한 성과의 매개효과 검증 76
바. 사회적기업의 특성과 성과와의 사이에서 기업형태(예비/인증사회적기업)의 조절효과 검증 79
사. 가설검증 결과의 요약 83
V. 결론 86
1. 연구결과 요약 86
2. 연구의 시사점 87
가. 이론적 시사점 88
나. 실무적 시사점 89
3. 연구의 한계점 및 향후 연구방향 90
[참고문헌] 92
[ 부 록 ] 100
- Degree
- Doctor
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