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도시가로공간의 보행환경 개선을 위한 형태기반코드 적용에 관한 연구

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Alternative Title
A Study on the Application of Form-Based Code for Improvement of Pedestrian Environment in Urban Street’s spaces
Abstract
This study aims to examine the characteristics of pedestrian environment in the planned new town street space by analyzing the overall relationship and characteristics of physical elements that make up the street and the street front space by applying form-based code.
Followings are the summary of the study results. First, despite several revisions to the district unit plan, the initial planned block size was huge and the street was planned mainly for automobiles due to overcrowding of high-rise residential and commercial complexes. Second, roads are planned without dividing the hierarchy of roads and creating a more stark environment than necessary. Open Space generally lacked planning links to all parts of the building and sidewalks. The skyline is lower on inland and public buildings and higher on private buildings near the coast. As a result, certain buildings monopolize coastal landscapes, undermining publicness. Third, the most common of Frontage Type was the walkway type due to building retreat. But the retreats are different from building to building, and the plans linked to the front of the building are insufficient, causing the flow of walking to be discontinuous.
Author(s)
김다예
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 2
Type
Dissertation
Keyword
형태기반코드 도시가로공간 보행환경
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23832
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000290433
Alternative Author(s)
Kim, Da-Ye
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 건축학과
Advisor
송대호
Table Of Contents
1. 서론 1
1.1 연구의 배경 및 목적 1
1.2 연구의 범위 및 방법 3
1.3 용어 정리 5
2. 이론적 고찰 10
2.1 형태기반코드의 개념 및 특성 10
2.1.1 형태기반코드의 배경과 개념 10
2.1.2 형태기반코드의 구성 및 특성 14
2.2 도시가로공간과 보행환경 24
2.2.1 도시가로공간의 개념 및 특성 24
1) 도시가로공간의 개념 24
2) 도시가로공간의 특성 26
3) 가로의 구성요소 28
2.2.2 도시가로공간과 보행환경의 관계 30
1) 보행공간의 개념 30
2) 보행공간의 기능 31
3) 가로공공공간과 보행환경 34
4) 건물전면부와 보행환경 35
2.3 선행연구 및 분석의 접근 틀 37
2.3.1 선행연구의 고찰 37
2.3.2 분석을 위한 구성요소 설정 40
3. 조사개요 및 현황분석 44
3.1 조사개요 44
3.2 조사 대상지의 입지특성 및 형성배경 46
3.2.1 마린시티의 형성배경 46
3.2.2 초기 지구단위계획 분석 49
1) 민간부분 시행내용 50
2) 공공부분 시행내용 51
3.3 조사대상가로의 보행현황 및 문제점 분석 53
4. 가로의 보행환경 특성 분석 60
4.1 가로공공공간 및 건축물 배치형태 60
4.1.1 주간선도로 가로공간(해운대해변로/마린시티1로) 61
4.1.2 보조간선도로 가로공간(마린시티2로/마린시티3로) 69
4.2 건물 전면부 특성 77
4.2.1 주간선도로1 전면부(해운대해변로) 78
4.2.2 주간선도로2 전면부(마린시티1로) 82
4.2.3 보조간선도로1 전면부(마린시티2로) 85
4.2.4 보조간선도로2 전면부(마린시티3로) 89
4.3 형태기반코드의 적용 93
5. 결론 99
참고문헌 102
Degree
Master
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대학원 > 건축학과
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