PUKYONG

베트남 항만건설로 인한 파급효과의 경제분석

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Alternative Title
Economic Analysis of Spillover Effects from the Seaport Construction in Vietnam
Abstract
Since Vietnam joined the World Trade Organization in 2008, the number of cargoes has increased significantly. The import-export turnover has been tripled from 70 billion USD in 2012 to 203.05 billion USD in 2018. Since the exploitation capacity has fallen short of the demand for port services through the seaport system, a series of investment projects to build a new port has been approved by the Vietnamese Government which led to the rush for port construction in the majority of coastal provinces. It should be noted that the investment in port construction may be counterproductive when there exists a large imbalance in the number of goods received among regions. It is obvious that the southern part of the country attracts a variety of industries. Accounting for about 57% of the goods received through ports, the southern clusters are currently overloaded in 2018. On the other hand, the central port clusters have managed only 13% of the total throughput and are thus in shortage of goods received. It is hence critical to take a holistic approach to analyzing economic impacts of port construction in relation to the status of industrial development in the area. This study is aimed at analyzing the economic impacts (that is, spillover effects) of investments in port construction on other industries in the region based on the input-output analysis. Investigated are the production inducement, value-added inducement, and employment inducement of port investments towards 16 different industrial sectors.
베트남은 2008년 세계무역기구(WTO)에 가입한 이후 급속한 경제성과 더불어 외국인 직접 투자의 증가 등으로 화물 물동량이 크게 증가하였다. 2012∼2018년에 걸친 수입 및 수출액은 700억 달러에서 2,030억 달러로 거의 세 배 가까이 증가하였다. 베트남 항만 협회에서 발간한 통계자료에 의하면 베트남 전체 물동량 중 해상 운송으로 화물의 90%가 이송되고 내륙 화물의 100%가 베트남 선박에 의해 이송되고 있다. 이와 같이 항만은 베트남의 국가경제 성장을 촉진하는 데 큰 역할을 한다. 베트남 정부는 증가하는 화물 운송 수요를 충족하기 위해 2009년에 일련의 항만 건설 및 개발을 마련하였다. 이와 같이 국가경제에 대한 항만의 중요성을 감안할 때 항만건설 수요의 급속한 증가와 더불어 항만의 경제적 파급효과에 관한 연구는 그 어느 때보다 더 중요해지고 있다. 이 연구에서는 투입산출분석법을 이용하여 베트남의 항만건설에 따른 여타산업으로의 파급효과를 생산액, 부가가치액 및 고용창출의 측면에서 분석하였다. 분석결과를 살펴보면 항만건설에 대한 투자는 여타산업의 생산액 및 부가가치 창출액 증대에 기여할 뿐만 아니라 상당한 고용창출효과를 가져다준다는 것을 알 수 있다. 본 연구의 결과는 베트남의 항만건설 정책을 수립하는데 유용하게 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
Author(s)
LE VINH LUC
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 2
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23860
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000287034
Affiliation
부경대학교 기술경영전문대학원
Department
기술경영전문대학원 기술경영학과
Advisor
Kim Young Jin
Table Of Contents
1. Introduction 1
2. Vietnam Port’s Statistics and Future Development 3
2.1. Vietnam General Statistics 3
2.1.1. Vietnam’s Geography and Economy 3
2.1.2. Population and Employment Statistics 6
2.2. Port Statistics and Development Policy 9
2.2.1. Seaport Statistics 9
2.2.2. Seaport Development Policy 11
3. Literature Review 13
3.1. Port Definition and Brief Description 13
3.1.1. Port Definition 13
3.1.2. Port Description 13
3.2. Role of Port in Economic Development 15
3.2.1. Production Impact 18
3.2.2. Value-Added Impact 19
3.2.3. Employment Impact 21
3.3. Related Studies 22
4. Research Methodology 24
4.1. Input-Output Methodology 24
4.1.1. Brief Description on Input-Output Analysis 25
4.1.2. Input-Output Tables 26
4.1.3. Inverse Matrix Coefficient 28
4.2. Data Collection 31
4.2.1. Data Collection Process 32
4.2.2. Industry Re-classification 36
5. Results and Conclusions 38
5.1. Findings 38
5.2. Discussion and Concluding Remarks 45
References 48
Abstract 53
Degree
Master
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기술경영전문대학원 > 기술경영학과
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