PUKYONG

부산 관광지 이미지와 선택속성, 방문 만족에 관한 연구

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Alternative Title
A Study on Busan Tourists’ Destination Image, Selection Attributes, and Satisfaction : Focusing on Seoul and Gueonggi-do
Abstract
This paper focus on investigating Busan tourists’ destination image, selection attributes and satisfaction from the perspectives of citizens in Seoul and Gueonggi-do where are the major domestic tourists to Busan. The research is conducted to find out why they choose Busan for tourist destination, what kind of destination image of Busan they have, and how much they are satisfied with the tour.

There have been many studies about the destination image and selection attributes. However, it is rare to contain these issues in a specific destination setting such as Busan.

On-line survey was filled out by 208 respondents who live in Seoul or Gueonggi-do and had experience of visiting Busan. 29 destination selection attributes were grouped to 5 factors: lodging value, event & shopping, tradition & culture, tradition & activity, interest & accessibility. 25 destination images were transformed to 6 factors: infrastructure superiority, variety, historical culture, convenience, value, and attractiveness.

To find out the relationship among the tourists’ destination image, selection attributes and satisfaction, multiple regression was carried out to make linear formula which was composed of two independent variables(destination image and selection attributes) and a dependent one(satisfaction). Finally two hypothesis were tested and the result is as follows; tourists’ selection attributes have an effect on destination image and the latter also influences on tourists’ satisfaction.
Author(s)
김현진
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 2
Type
Dissertation
Keyword
부산 관광지 이미지 관광지 선택속성 만족도 요인분석 다중회귀분석
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23867
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000285014
Alternative Author(s)
KIM HYUN JIN
Affiliation
부경대학교 경영대학원
Department
경영대학원 관광경영학과
Advisor
설훈구
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 배경과 목적 1
가. 연구의 배경 1
나. 연구의 목적 5
2. 연구의 범위 및 방법 6
가. 연구의 범위 6
나. 연구의 방법 7
Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 부산의 관광지 선택속성 8
가. 관광지 선택속성의 개념 8
나. 부산 관광지 선택속성에 관한 선행 연구 9
2. 부산의 관광지 이미지 14
가. 관광지 이미지의 개념 14
나. 관광지 이미지에 관한 선행 연구 15
다. 부산 관광지 이미지 측정 요인 18
3. 관광객의 만족 22
Ⅲ. 연구 방법 24
1. 가설 및 연구 모형 24
2. 변수의 조작적 정의 26
가. 부산 관광지 선택속성의 조작적 정의 26
나. 부산 관광지 이미지의 조작적 정의 26
다. 관광객 만족의 조작적 정의 27
3. 설문지 구성 및 측정 방법 27
가. 설문지의 구성 27
나. 자료 수집 및 분석 방법 28
Ⅳ. 실증 분석 29
1. 표본의 특성 29
가. 방문 형태 특성 29
나. 인구통계학적 특성 29
2. 변수의 신뢰성 및 요인분석 31
가. 부산 관광지 선택속성의 요인분석 31
나. 부산 관광지 이미지의 요인분석 33
3. 가설 검증 35
가. 이미지와 선택속성에 따른 만족의 회귀분석 35
나. 부산의 관광지 선택속성 요인이 이미지에 미치는 영향 37
다. 부산 관광지 이미지 요인이 관광 만족에 미치는 영향 39
Ⅴ. 결론 41
1. 연구 결과 및 시사점 41
2. 연구의 한계 및 향후 연구 과제 42

참고 문헌 44
1. 국내 문헌 44
2. 해외 문헌 49

부록: 설문지 54
Degree
Master
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경영대학원 > 관광경영학과
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