PUKYONG

부산 지역 중학생의 역사의식 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Historical Consciousness of Middle School Students in Busan Area
Abstract
역사교육의 목적은 과거로부터 배움으로써 현재를 이해하고 미래를 내다보는 지혜를 얻는 데 있다. 다시 말하면 현재 일어나는 여러 문제를 과거의 사실에 비추어 이해하고 정확하게 바라보는 안목을 기르는데 효과적이기 때문이다. 역사교육에서 말하는 이해와 안목은 역사의식에 해당되며 역사의식을 고취시키기 위해서는 많은 역사의식 연구가 필요하다.
이에, 본 연구는 중학생의 역사 의식도를 조사하여 학년별 차이를 확인하고, 기존의 연구 결과를 본 조사와 비교함으로써 중학교 역사교육의 효율적인 방안을 논의하고자 하였다. 본 연구의 대상은 부산지역의 11개 중학교에 재학 중인 1학년∼3학년의 중학생 총 794명이다. 학년 및 성별분포를 살펴보면, 1학년 34.4%, 2학년 33.0%, 3학년 32.6%로 나타났으며, 성별은 남학생 59.7%, 여학생 40.3%이다. 조사내용은 크게 네 가지(역사에 대한 인식, 역사의식 형성 관련 질문, 부산 지역의 역사, 중학교 수업 방법에 관련 질문)로 구성하였다. 본 연구를 수행하는데 있어 사용된 프로그램은 SPSS 22.0이다. 먼저 연구대상의 일반적 사항 등은 빈도분석을 실시하였고, 연구문제에 따른 역사인식, 역사의식 형성, 부산 지역의 역사, 역사교육에 대한 생각의 차이를 살펴보기 위하여 검증을 실시하였다.
도출된 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 한국사에 대한 관심은 많은 편이며 관심을 가지게 된 시기는 초등학교 고학년 때로 조사 되었다. 관심을 가지게 된 계기는 학교 수업을 통해서이며 관심이 없는 학생들의 이유로는 한국사가 어렵고, 학교 수업이 재미가 없기 때문이라는 의견이 많았다. 한국사의 필요성에 대해서는 ‘필요하다’는 의견이 많았으며, 그 이유로는 조상의 얼과 빛나는 업적을 알 수 있기 때문이라는 의견이 많았다. 현재와 미래의 삶이 중요하기 때문에 역사공부가 필요하지 않다는 의견도 있었다. 국민의 노력으로 한국사의 발전이 이룩되었다는 의견과 과거, 현재, 미래 모두가 중요하다는 의견, 오늘날의 사회 현상과 문제가 과거의 역사적 사실과 얼마만큼의 인과관계가 있는지, 그리고 현재의 사고나 행동이 앞으로의 역사발전에 미치는 영향이 어느 정도 인지의 질문에서는 모두 ‘보통이다’는 의견이 가장 높았고, 역사가 주는 교훈은 어느 정도 커다는 의견이 높았다.
둘째, 역사지식 형성에 영향을 준 사람 및 자료는 학교 선생님 및 교과서라는 응답이 많았고, 한국인으로 긍지를 느끼며 매우 자랑스럽다는 의견이 많았다. 우리 문화유산 중 세계에 자랑할 것 있는지에 대한 질문에 대해 ‘많이 있다’는 답이 많았으며, 우리나라의 역사 발전 과정을 평가한다면 정신적으로나 물질적으로 발전해 왔다는 의견이 많다. 지금까지 다녀 본 문화 유적지는 5곳∼10곳 견학했다는 의견이 가장 많았다.
셋째, 부산 지역의 역사에 대한 질문에서는 관련된 역사지식이 별로 없으며, 관심도는 ‘보통이다’는 응답이 많았다. 부산 지역 신석기 시대의 대표 유적 동삼동 패총, 조선시대 삼포왜란과 관련된 내용에 대해 어떤 방법으로 알게 되었는지의 질문에는 ‘내용을 모른다.’라는 의견이 가장 많았다. 신라시대 부산의 명소에 대해 역사와 유래를 들어 본 유적지로는 태종대, 범어사, 해운대, 온천장, 영도의 명마 순으로 나타났고, 조선시대 임진왜란 시기에 부산 지역에서 일어난 역사적 사실을 알고 있는지에 대한 물음에는 부산포해전, 동래성 함락, 부산에 상륙한 왜군, 부산진성 함락, 왜란 이후 동래읍성 및 금정산성 축성 순으로 응답률이 나왔고, 부산지역 역사 관련 박물관 견학은 부산박물관, 부산근대역사관, 동래읍임진왜란역사관, 조선통신사 역사관, 민족과 여성 역사관, 대룡역사박물관, 재송역사박물관 순으로 응답하였다.
넷째, 중학교에서 한국사 공부를 하는 이유로는 과거를 통해서 현재 우리사회를 이해하기 위해서라는 의견이 가장 많았고, 한국사 교과서 내용의 난이도는 ‘보통정도’라는 답변, 한국사 수업 중 교과서 이외의 학습 자료를 사용해 본 적이 있는지에 대해서는 ‘가끔 사용했다’는 응답이 많았다. 교과서‧참고서가 역사수업의 이해를 가장 많이 돕는다는 의견과, 수업 중 인터넷 및 시청각을 이용한 경우, 수업 내용과 관련된 역사 문화 조사 경험, 역사 수업의 만족도, 역사 교육이 실제 생활에 도움을 주는 정도, 학교 역사 시간에 탐구 학습 또는 토론학습의 수업 정도에 대해서는 모두 ‘보통이다’라고 응답하였다. 역사의식을 높이는 데 가장 도움이 된 한국사 수업 방식은 선생님의 교과서 설명이었다는 응답이 가장 높았으며, 한국사 수업 개선 사항으로는 선생님의 유머와 재치가 필요하다는 응답, 한국사 수업에 대해 바라는 점은 재미있는 수업, 보다 쉽고 자세한 수업 등의 응답이 있었다.
이 연구를 통하여 우리나라 청소년의 역사의식을 높일 수 있는 방안 마련과 보다 효율적인 중학교 역사교육 방안을 모색할 수 있는 기초자료로 제공될 것으로 기대된다.
The purpose of history education is to gain the wisdom of understanding the present situation and looking to the future by learning from the past. In other words, this is because it is effective for developing one’s perspective to look more accurately and to understand different problems at the moment by seeing the reflect of them in the facts from the past. Understanding and perspective in history education are historical consciousness, and more historical researches are needed to inspire historical consciousness.
Therefore, this study investigated the historical consciousness of middle school students to identify the differences between different grades, and by comparing existing research results with this survey, the effective ways of historical education for middle school students were discussed. The subjects of this study were 794 middle school students in grades 1 to 3 who are attending 11 middle schools in Busan. Looking at the grades and gender distribution, 34.4%, 33.0%, and 32.6% were first, second, and third grades respectively, and among them, 59.7% were male and 40.3% were female students. The survey contents were largely composed of four parts (questions about history awareness, historical consciousness formation, Busan area history, and history education). The program which applied to conduct this study was SPSS 22.0. First, frequency analysis was conducted for general matters, and then, verification was conducted to examine the differences in thoughts on historical awareness, historical consciousness formation, Busan area history, and history education.
The research results are as follows.
First, there is a lot of interest in Korean history and according to the results it can be said that upper grades in elementary school were the time when most of students started to become interested in Korean history. The reason of becoming interested in Korean history was through school classes, but there were also many opinions that Korean history was difficult for the uninterested students and school classes were not fun. There are lots of opinions on the need for Korean history education, and the reason of that is that we can find out about our ancestor’s rapid and bright achievements through history. On the other hand, some students believed that history study is not necessary because life is only important at the moment and in the future. There were other opinions such as, the development of Korean history was achieved by the efforts of the people, the past, present, and the future are all important, and in the case of questions like, how much causality and problems today are related to historical facts in the past, and how much does the current history achievements or actions affect the future of the history development, the answer “average” to both questions were relatively high, and the “history gives some lesson” opinion also was very high.
Second, there were many responses that school teachers and textbooks were the influencers on historical consciousness formation, and for others being proud to be Korean. When asking about whether we can boast of our cultural heritage to the world, many answered with yes, and when evaluating the development of history in Korea, there are many opinions that it has developed both spiritually and physically. Had a field trip experience to cultural sites 5 to 10 times was the most selected answer between all.
Third, in the question about the history of Busan area, many responded that there is a little related historical knowledge and that the degree of interest is average. When asking how they learned about the representative of Busan area Neolithic Age, Shell Mound in Dongsam-dong, and Joseon Dynasty Sampowaeran, many cases couldn’t understand the content of question. In the case of answering to the historical sites and origins of Busan's famous Silla era which they heard about, there were Taejongdae, Beomeosa, Haeundae, Spa, Yeongdo's famous horses, and when they were asked whether you know the historical facts about Busan during the Japanese Invasion of Korea period, the responses were in order of Battle of Busan, Dongrae Castle Fall, Wa-gun, Busan Jinseong Fall, and after Japanese invasion, Dongnae-eup and Geumjeongseong Fortress respectively. Visiting the museums related to the history of the Busan area were as follows: Busan Museum, Busan Modern History Museum, Dongnae-eup Imjin Warran History Museum, Joseon Tongsinsa History Museum, History Hall for the Korean People and Women, Daeryong History Museum, and Retransmission History Museum.
Fourth, the most common reason for studying Korean history in middle school revealed to be the understanding of our society current situation through the history, and when asking about difficulty level of Korean history textbooks, the answer was almost average, and many students answered that they have used other learning materials in addition to their textbooks in Korean history classes. There were this opinion that textbooks and reference books are the most helpful materials for understanding history, on the other hand, when asking about using Internet and audio visual in class, having historical and cultural research experiences related to the content of the class, history classes satisfaction level, the degree to which history education helped them in their real life, or the degree of inquiry learning or discussion learning in history session at school, the answer to all of the above was average. Most of them answered that the most helpful method for improving the historical consciousness is when teacher explains the textbook for them, and asking about factors affecting the improvements of Korean history classes, they answered humor and tact of teachers, and when they were asking about their hopes for the Korean history class, their answers were an interesting, easier, more detailed class.
Through this study, it is expected to be able to provide a basic data to prepare a plan for improving the historical consciousness of Korean teenagers and to find a very effective educational plan for middle school history class.
Author(s)
장문호
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 2
Type
Dissertation
Keyword
부산지역 중학생 역사의식
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23871
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000289572
Alternative Author(s)
Jang Moon Ho
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 역사교육전공
Advisor
신명호
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구 문제 3
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 역사의식의 개념과 중요성 5
2. 역사의식을 위한 역사교육의 중요성 13
3. 중학교 역사 수업의 현황 16
Ⅲ. 연구방법 22
1. 연구대상 22
2. 조사내용 23
3. 자료처리 및 분석방법 28
Ⅳ. 연구결과 29
1. 중학생의 학년에 따른 역사인식에 대한 차이 29
2. 중학생의 학년에 따른 역사의식의 형성 차이 47
3. 중학생의 학년에 따른 부산지역 역사의 지식 차이 54
4. 중학교 수업 방법에 대한 인식의 차이 65
Ⅴ. 논의 및 결론 84
1. 논의 및 결론 84
2. 제언 94
참고문헌 98
부록 100
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 역사교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.