PUKYONG

소비자능력에 따른 크루즈선택속성 만족이 재방문의도 및 추천의도에 미친 영향에 관한 연구

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Alternative Title
A Study of Influence of Consumer Ability on Satisfaction of Cruise Selection Attributes, Return Visiting Intention and Recommendation Intention-Focusing on Shanghai Cruise Market in China-
Abstract
This study examines the current status and characteristics of China's cruise industry mainly in Shanghai. This study was conducted to investigate the relationship between satisfaction of cruise selection attributes, return visit intention, and recommendation intention of Chinese passengers who had experience of boarding cruise in Shanghai, China.

Data for consumers of the cruise industry in Shanghai, China will collected the factors in cruise consumer ability are identified such as consumer knowledge, consumer role-playing, and consumer function, Those in the satisfaction of cruise selection attributes are found such as crew satisfaction, food and beverage satisfaction, price satisfaction, guest room satisfaction, facility satisfaction, and event program satisfaction. The results shows that consumer ability has a positive effect on cruise selection attributes satisfaction. Satisfaction of cruise selection attributes have a positive effect on revisit and recommendation intention.

Key words: Shanghai Cruise Market Consumer Ability, Return Visiting Intention, Recommendation Intention.
Author(s)
REN QIANQIAN
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 2
Type
Dissertation
Keyword
중국 상하이 크루즈 시장 크루즈 선택속성 만족 소비자능력 재방문의도 추천의도
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23885
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000286740
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 경영학과
Advisor
설훈구
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 연구의 배경 1
제2절 연구의 목적 2
제3절 연구방법 및 논문구성 3
제2장 이론적 배경 및 선행연구 6
제1절 소비자능력에 관한 이론적 고찰 6
1. 소비자능력의 개념 6
2. 소비자능력의 구성요인 7
제2절 크루즈에 관한 이론적 고찰 11
1. 크루즈의 개념 11
2. 크루즈의 분류 12
3. 세계크루즈의 현황 14
4. 중국크루즈의 현황 16
제3절 크루즈선택속성 만족에 관한 이론적 고찰 19
1. 크루즈선택속성 만족의 개념 19
2. 크루즈선택속성 만족의 구성요인 20
제4절 재방문의도에 관한 이론적 고찰 21
제5절 추천의도에 관한 이론적 고찰 22
제3장 연구설계 및 분석방법 24
제1절 연구모형 및 가설설정 24
1. 연구모형 24
2. 가설설정 25
제2절 변수의 조작적 정의 27
제3절 조사방법 30
1. 표본의 선정 및 조사방법 30
2. 설문지의 구성 31
3. 분석방법 32
제4장 실증분석 34
제1절 표본의 특성 분석 34
제2절 신뢰성 및 타당성 검증 37
제3절 가설 검증결과 40
제5장결론 45
제1절 연구결과의 요약 및 시사점 45
제2절 연구의 한계 및 향후 연구 방향 47
참고문헌 49
설문지 53
Degree
Master
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경영대학원 > 경영학과
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