PUKYONG

유아교사의 회복탄력성이 직무소진과 직무성과에 미치는 영향

Metadata Downloads
Abstract
The purpose of this research was to examine how early childhood teacher’s resilience influences job burnout and job performance. To achieve the goal of this study, the following research questions have been established.
Research question 1. What is the relationship among childhood teacher’s resilience, job burnout, and job performance?
Research question 2. How does childhood teacher’s resilience affect job burnout and job performance?
For this research, 263 early childhood teachers working in Busan and Gyeongnam province were surveyed, and the collected data were analyzed using SPSS 21.0. Product-moment correlation analysis was conducted to examine research question 1. For research question 2, multiple regression analysis and hierarchical regression analysis were conducted.
The results of this study were as follows.
First, in terms of the relationship among childhood teacher’s resilience, job burnout, and job performance, there is significant negative correlation between the resilience and job burnout whereas there is significant positive correlation between the resilience and job performance. Also, there is significant negative correlation between the job performance and job burnout. That is, three variables are closely correlated, as they are respectively in the relationship between an independent variable and a dependent variable.
Second, regarding the impact of childhood teacher’s resilience on job burnout and job performance, the resilience has a significant impact on the decrease in job burnout, and resilience has a significantly positive impact on job performance.
In conclusion, this research shows the importance of resilience for reducing childhood teachers’ job burnouts and for improving their job performances. Therefore, efforts should be made to reinforce childhood teachers’ resilience to reduce their job burnouts and improve their job performances.
Author(s)
신윤정
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 2
Type
Dissertation
Keyword
유아교사 회복탄력성 직무소진 직무성과
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23922
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000295867
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 유아교육학과
Advisor
이희영
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 5
3. 용어의 정의 6
가. 회복탄력성 6
나. 직무소진 6
다. 직무성과 6
Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 회복탄력성 8
가. 회복탄력성의 개념 및 하위변인 8
나. 회복탄력성 관련 선행연구 11
2. 직무소진 13
가. 직무소진의 개념 및 하위변인 13
나. 직무소진 관련 선행연구 17
3. 직무성과 19
가. 직무성과의 개념 및 하위변인 19
나. 직무성과 관련 선행연구 22
4. 회복탄력성과 직무소진 및 직무성과의 관계 24
가. 회복탄력성과 직무소진 24
나. 회복탄력성과 직무성과 26
Ⅲ. 연구방법 28
1. 연구대상 28
2. 연구도구 29
가. 회복탄력성 30
나. 직무소진 30
다. 직무성과 32
3. 연구절차 33
가. 예비조사 33
나. 본 조사 33
4. 자료 분석 34
Ⅳ. 연구결과 36
1. 예비분석 36
가. 유아교사의 회복탄력성, 직무소진, 직무성과 점수에 대한 기술통계량 36
나. 배경변인에 따른 회복탄력성, 직무소진, 직무성과의 차이 37
2. 유아교사의 회복탄력성, 직무소진, 직무성과의 상호관계 42
가. 회복탄력성·직무소진·직무성과 변인내의 하위변인 간 상호상관 42
나. 회복탄력성·직무소진·직무성과 변인 간의 상관 44
3. 유아교사의 회복탄력성이 직무소진 및 직무성과에 미치는 영향 45
가. 유아교사의 연령, 학력, 경력, 결혼여부가 직무소진, 직무성과에 미치는 영향 46
나. 유아교사의 회복탄력성이 직무소진에 미치는 영향 47
다. 유아교사의 회복탄력성이 직무성과에 미치는 영향 49
Ⅴ. 논의 및 결론 52
1. 논의 52
가. 유아교사의 회복탄력성, 직무소진, 직무성과의 상호관계 53
나. 유아교사의 회복탄력성이 직무소진과 직무성과에 미치는 영향 54
2. 결론 및 제언 56
가. 결론 56
나. 제언 56
58
66
Degree
Master
Appears in Collections:
대학원 > 유아교육학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.