전기 자동차용 무선 충전 시스템 설계 및 충전 방식의 고조파 분석
- Alternative Title
- A Study on the design of wireless charging system for electric vehicle and the harmonic analysis of charging method
- Abstract
- In this paper, hybrid control of rectifier/regulator of wireless power transfer system for electric vehicle has been studied. A combined rectifier/regulator was used for charging control.
Hybrid control comprises integral cycle control and PWM control to cope with the variations of the induced voltage due to clearance and alignment. It has good control capability in itself not causing severe switching loss.
A 22kW prototype of the WPT 4 (Wireless Power Transfer class 4) charging system as defined by the Society of Automotive Engineers(SAE) has been constructed and tested to verify the proposal.
Harmonics from inverters and combined rectifier/regulator in systems using Hybrid Control were analyzed.
And this paper introduces the 33[kW] system according to the increasing battery capacity of electric vehicles.
The study of 33 [kW] can be said to be the starting point of the preceding study for subsequent vehicle wireless charging systems.
- Author(s)
- 신한호
- Issued Date
- 2020
- Awarded Date
- 2020. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- Combined Rectifier/Regulator Electric vehicle Hybrid control Wireless charging
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23934
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000295539
- Alternative Author(s)
- Han Ho Shin
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 전자공학과
- Advisor
- 전 성즙
- Table Of Contents
- I. 서 론 1
Ⅱ. 무선 충전 시스템 설계 6
2.1 무선 전력 전송 시스템 6
2.2 공진형 인버터 8
2.3 절연 변압기 설계 10
2.4 급전∙집전 코일 설계 15
2.5 일체형 Rectifier/Regulator 20
2.5.1 Synchronous Rectifier Control 21
2.5.2 Integral Cycle Control 25
2.5.3 PWM Control 27
2.5.4 Hybrid Control 28
Ⅲ. 시스템 동작의 고조파 분석 31
3.1 단상 풀브릿지 인버터 고조파 분석 31
3.2 Integral Cycle Control 동작 분석 36
3.3 PWM Control 동작 분석 37
3.4 Hybrid Control 동작 분석 38
Ⅳ. 실험 결과 42
4.1 자기 인덕턴스 및 상호 인덕턴스 측정 45
4.1.1 절연변압기의 자기 및 상호 인덕턴스 측정 45
4.1.2 Feeder & Pickup Coil간 이격거리가 150[mm]에서 자기 및 상호 인덕턴스 측정 47
4.1.3 Feeder & Pickup Coil간 이격거리가 200[mm]에서 자기 및 상호 인덕턴스 측정 49
4.1.4 완전 보상을 통한 시스템 해석 51
4.2 Synchronous Rectification Mode 54
4.3 Hybrid Control Mode 56
4.4 Hybrid Control이 필요한 이유 61
4.4.1 코일이 오정렬한 경우 61
4.4.2 코일의 이격거리가 200[mm]로 증가한 경우 63
4.5 WPT class 4 이후 (33kW 급) 실험 결과 66
Ⅴ. 결 론 68
참고문헌 70
Publication List 73
감사의 글 75
- Degree
- Master
-
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- 대학원 > 전자공학과
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