PUKYONG

중국인 관광객을 위한 감천문화마을의 관광 활성화 방안 연구

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Abstract
Gamcheon Culture Village, one of the most attractive destinations with an increasing number of visitors, has featured its own scenery, nostalgia and culture art. This study was intended to examine the Chinese visitor's perception of the selection attributes in terms of importance and satisfaction using IPA. It was intended to provide implications for revitalizing Gamcheon Village.
A total of 153 useful responses were analyzed for frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, and paired t-test, According to the IPA result of destination selection attributes, the landscapes of the village were top ranked in the both importance and performance criteria. The quadrant 1(Concentrate here) includes three attributes such as 'accessibility and transportation to town', 'Facilities for the elderly and the disabled', 'more spaces for rest'. The quadrant 2(Keep up the good work) includes five attributes such as 'natural landscape of the town', 'colorful residential landscape', 'Ease of Information Acquisition', 'kindness of the sales staffs' and 'cleanliness and sanitary condition of the town'.
The results of this study showed that management should allocate more resources to make such improvements as enhancing the physical environment, the expansion of the vulnerable infrastructure, the development of the new tourism contents, the diversified marketing strategy, the importance of the communication for the sustainable tourism.
Author(s)
SONG YUHUI
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 2
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23944
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000292487
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 경영학과
Advisor
전재균
Table Of Contents
제 1 장 서론 1
제 1 절 연구의 배경 1
제 2 절 연구의 목적 4
제 2 장 이론적 배경 5
제 1 절 도시관광 5
제 2 절 감천문화마을 8
제 3 절 관광지 선택속성 13
1. 관광지 선택속성 13
2. 감천문화마을의 관광지 선택속성 18
제 3 장 연구방법 20
제 1 절 자료수집 20
제 2 절 설문구성 및 분석방법 21
1. 설문구성 21
2. 분석방법 23
제 4 장 실증분석 25
제 1 절 표본의 특성 25
제 2 절 타당성과 신뢰성 분석 28
제 3 절 관광지 선택속성의 중요도 및 만족도 평균 순위 31
제 4 절 중요도 및 만족도의 대응표본 t-검정 33
제 5 절 IPA분석 35
제 5 장 결론 38
제 1 절 연구의 요약 38
제 2 절 시사점 41
제 3 절 연구의 한계점 및 향후 연구방향 44
참고문헌 46
설문지 51
Degree
Master
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경영대학원 > 경영학과
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