PUKYONG

플로러닝을 이용한 산책프로그램이 자연친화적 태도와 공감능력에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effect of a Walking program applied Flow Learning on child’s a Nature-friendly attitude and Empathy ability
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effects of walking program developed by applying Flow Learning on children‘s attitude toward nature and their empathy ability.


Participants were 25 5-year-old children of experiment group (14 boys and 11 girls) and 24 5-year-old children of comparison group (13 boys and 11 girls). Using SPSS 21.0 program means, standard deviation, t-test, and ANCOVA(Analysis of Covariance) were carried out.

The results obtained from this research were as follows.
First, the children of experimental group who participated in the walking program using Flow Learning showed significantly higher nature-friendly attitudes than those of the comparison group.
Second, the children of the experimental group who participated in the walking program using the Flow Learning showed significantly higher empathy ability than those of the comparison group.

The opportunity for natural experiences to enhance the child's natural-friendly attitude and empathy ability need to be made of direct experiences that stimulate the five senses for the children. Additionally, it is suggested that the natural experience should not be segmentalized, but meaningful and continuous.


Keyword: Walking Program, Flow Learning, Children’s a Nature-friendly attitude, Empathy ability
Author(s)
박지은
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 2
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/23977
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000295150
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 유아교육학과
Advisor
권연희
Table Of Contents
1. 서론 1
1.1. 연구의 필요성 목적 1
1.2. 연구문제 9
1.3. 용어의 정리 9
1.3.1. 자연친화적태도 9
1.3.2. 공감능력 10
1.3.3. 플로러닝 10
2. 이론적 배경 12
2.1. 산책 12
2.1.1. 산책의 개념 12
2.1.2. 산책의 교육적 의미 13
2.2. 플로러닝 16
2.2.1. 플로러닝(Flow Learning)의 개념 16
2.2.2. 플로러닝을 이용한 산책프로그램 20
2.3. 자연친화적 태도 22
2.3.1. 자연친화적 태도의 개념 22
2.3.2. 자연친화적 태도의 중요성 24
2.3.3. 자연친화적 태도와 산책프로그램 26
2.4. 공감능력 29
2.4.1. 공감능력의 개념 · 29
2.4.2. 공감능력의 중요성 32
2.4.3. 공감능력과 산책프로그램 33
3. 플로러닝을 이용한 산책프로그램 개발절차 36
3.1. 플로러닝을 이용한 산책프로그램의 개발진행 절차 36
3.2. 플로러닝을 이용한 산책프로그램의 목적과 목표 39
3.3. 플로러닝을 이용한 산책프로그램의 구성 및 내용 40
3.3.1. 프로그램의 구성 40
3.3.2. 주제 및 활동내용 선정 근거 42
4. 연구방법 47
4.1. 연구대상 47
4.2. 연구도구 48
4.2.1. 유아의 자연친화적 태도 검사 48
4.2.2. 유아의 공감 능력 50
4.3. 연구절차 51
4.3.1. 예비조사 52
4.3.2. 평정자 교육 53
4.3.3. 사전검사 54
4.3.4. 프로그램 실시 54
4.3.5. 사후검사 55
4.4. 자료분석 56
5. 연구결과 58
5.1. 플로러닝을 이용한 산책프로그램이 자연친화적 태도에 미치는 영향 58
5.2. 플로러닝을 이용한 산책프로그램이 유아의 공감능력에 미치는 영향 59
6. 논의 및 결론 62
6.1. 논의 62
6.1.1. 플로러닝을 이용한 산책프로그램이 유아의 자연친화적 태도에 미치는 영향 62
6.1.2. 플로러닝을 이용한 산책프로그램이 유아의 공감능력에 미치는 영향 65
6.2. 결론 68
6.3. 제언 69
7.참고문헌 72
8.부록 84
Degree
Master
Appears in Collections:
대학원 > 유아교육학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.