PUKYONG

한국의 대 중국 공공외교와 세종학당의 역할 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
한국의 대 중국 공공외교와 세종학당의 역할 연구 : 공자학원과의 비교를 중심으로
Abstract
In the 21st Century, the importance of public diplomacy has emerged around the world. Public diplomacy is the implementation of a nation's diplomatic policy toward people of foreign nations, expanded from the traditional nation-to-nation diplomacy. Captivating people of foreign nations by utilizing appealing assets, public diplomacy shapes positive opinions toward a nation in the international society. In addition, a friendly image forms on the basis of consensus and trust, influencing the nation‘s impression, along with the promotion of national interests.
South Korea has been carrying out public diplomacy by disseminating its language overseas, as a part of its soft power tool. It established King Sejong Institute as a representative educational institute of Korean language and tries to integrate and operate it. Many developed countries and China have already established their own institutes to disseminate their languages and culture, and utilized them as unified representative educational institutes to enhance national brands.
This paper will identify the role, performance and limits of King Sejong Institute as a tool of public diplomacy in South Korea and suggest alternatives and future tasks. Many studies have compared the operation, current status and textbooks of King Sejong Institute and Confucius Institute, but there is a lack of research on their roles as tools of public diplomacy. The results of this study are as follows: South Korea's public diplomacy toward China mainly focuses on policy public diplomacy, knowledge public diplomacy, and cultural public diplomacy. King Sejong Institute is considered to be successfully performing as a tool of South Korea's public diplomacy. First, as a cultural function, King Sejong Institute brought the following outcome: increase in the demand for learning Korean language, improvement in the dissemination and comprehension of the Korean culture, enhancement of the network construction of Korean language education, establishment of stability through bilateral cultural exchange, and strengthened humanistic ties between South Korea and China. Second, the economical impact of King Sejong Institute can be summarized as follows: enhancement of the value of cultural industry, promotion of exchanges such as international politics and trade markets, and contribution to job creation.
In order to enhance its role in South Korea's public diplomacy toward China, King Sejong Institute is facing the following tasks: first, proliferation of brand and influence as the institute disseminating Korean language overseas, second, clarifying the role of the policy maker, and third, maintaining the continuity of Korean cultural events.
Author(s)
최설록
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 2
Type
Dissertation
Keyword
한국의 대 중국 공공외교 한국의 공공외교 세종학당 공자학원
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/2409
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000374775
Alternative Author(s)
Choi Seol Log
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 중국학과
Advisor
리단
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 연구 필요성과 목적 1
제2절 연구 방법과 구성 4
제3절 선행연구 검토 6
1. 한국의 공공외교 6
2. 세종학당 10
제2장 한국의 대 중국 공공외교 현황 15
제1절 공공외교의 이론적 논의 15
1. 공공외교 15
2. 공공외교의 유형 19
제2절 한국의 공공외교 추진 단계 22
1. 이명박 정부 시기 22
1.1 문화외교의 추진 22
1.2 공공외교의 전개 24
2. 박근혜 정부 시기 27
2.1 공공외교 활성화 전략 수립 27
2.2 공공외교의 실천 28
3. 문재인 정부 시기 31
3.1 목표와 전략 31
제3절 한국의 대 중국 공공외교 현황 35
1. 정책공공외교 36
2. 지식공공외교 37
3. 문화공공외교 38
제3장 사례연구 : 세종학당과 공자학원의 비교 분석 40
제1절 설립 배경과 주요 사업 비교 40
1. 세종학당의 설립 배경과 목표 40
1.1 설립 배경 40
1.2 설립 목표와 주요 사업 42
2. 공자학원의 설립 배경과 목표 43
2.1 설립 배경 43
2.2 설립 목표 45
제2절 운영 현황의 비교 47
1. 세종학당의 운영 현황 47
1.1 분포 47
1.2 설립 절차 및 유형 48
1.3 교육과정 51
1.3.1 교재 및 교육자료 52
1.3.2 교원 양성 54
1.3.3 한국어능력평가 및 시험 55
1.4 세종학당 웹사이트 57
2. 공자학원의 운영 현황 59
2.1 분포 59
2.2 유형과 절차 및 방침 60
2.2.1 유형과 절차 60
2.2.2 문화교류 운영 방침 64
2.3 교육과정 65
2.3.1 교재 65
2.3.2 교원 양성 66
2.3.3 중국어능력시험 67
2.4 온라인 공자학원 68
2.5 장학금제도 69
제3절 소결 : 비교 분석 결과 71
제4장 한국의 공공외교 기구로서 세종학당의 성과와 과제 76
제1절 세종학당의 성과 76
1. 문화적 기능과 효과 76
2. 경제적 파급 효과 79
제2절 세종학당의 문제점과 과제 82
1. 세종학당의 문제점 82
2. 세종학당의 과제 84
제5장 결론 : 요약과 시사점 86
참고문헌 89
Degree
Master
Appears in Collections:
대학원 > 중국학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.